Ga naar inhoud


Ervaring C-Band Op OFFSET en PRIMEFOCUS


faxme

Aanbevolen berichten

Primefocus wordt steeds schaars; en dat Primefocus ideaal is voor C-band is ook bekend zijn er mensen met goede ervaring met C-band op OFFSET Schotel?:

  1. Wat is het verschil in benodigde materialen?
  2. Tot wat voor Rendement verschil leidt dat
  3. Wat zijn de beperkingen?
  4. Om specifiek te zijn, nog enige ervaring met LAMINAS offset uit Polen. Ik had vernomen dat het een schitterend Schotel is die perfect werkt met C-band.

 

Voor alle zekerheid ben ik geïnteresseerd in een 1.50meter schotel met hogere Rendement.

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben nu vaak in Dubai en daar staat het vol met die Laminas schotels.

Ik heb er niet ééntje gezien die niet roest.

Nu is het klimaat agressief vanwege de hoge luchtvochtigheid en zout van zee. Daarom zou je denken dat er rekening mee gehouden is bij het uitleveren van die schotels naar deze gebieden maar dat is niet zo. Daarom zou ik nooit zo´n ding aanschaffen.

Alle waar is naar zijn prijs.

 

Offsetschotels zijn zeker niet minder dan primefocus voor C-Band. Het rendement is misschien wel hoger vanwege het ontbreken van de schaduw van de LNC. Je moet er wel aan denken voor een offsetschotel de juiste feed te gebruiken. Moet een trechtervorm hebben en niet recht (vlak) zijn.

Serieuze schotel fabrikanten leveren deze feedhoorns bij hun schotels.

Goede offsetschotels hebben een betere kruispolarisatie dan primefocus.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ben nu vaak in Dubai en daar staat het vol met die Laminas schotels.

Ik heb er niet ééntje gezien die niet roest.

Nu is het klimaat agressief vanwege de hoge luchtvochtigheid en zout van zee. Daarom zou je denken dat er rekening mee gehouden is bij het uitleveren van die schotels naar deze gebieden maar dat is niet zo. Daarom zou ik nooit zo´n ding aanschaffen.

 

 

 

Misschien dat daarom Laminas nu kunststof schotels maakt .

Mooi spul hoor , licht en sterk !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Thailand heb ik een paar C-band LNB's gekocht van 10 Euro per stuk.

Helaas waren trechterfeeds daar onvindbaar, alles is voor prime-focus.

En om nu 50+ Euro neer te tellen voor zo'n trechtertje... ;)

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het dus over de ophanging en mastbevestiging en beugels en bouten. Ze zijn allemaal roodveroest.

Je zou dus voordat je de schotel plaatst alles van ijzer moeten vervangen door A2 roestvast staal. Alleen de halve schotel vervangen als hij uit de doos, is misschien ook wat gek. Heeft allemaal met de prijs te maken. Ik ken de prijzen van de Laminas niet ivm bv voormalig Channel Master/Andrew/ACS Signal/Raven...

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bevriend met Clive Grove uit Zuid Afrika. Dit is iemand die heel veel ervaring heeft op het gebied van C-Band ontvangst en waarvan ik veel geleerd heb. In een email heb ik hem om zijn mening gevraagd. Mijn vraag en zijn antwoord vind je hieronder. het is in het Engels maar ik denk dat de meeste er geen probleem mee hebben.

 

On 2012/06/04 02:30 PM, Fred wrote:

Hi Clive,

 

Trust you are well.

I have a question? What do you prefer for C-band reception? Prime Focus or Offset. Are there any particular differences that I should keep in mind.

I am thinking about something equivalent to a 1,5 mtr. primefoces if it is more efficient.

Can you advice a particular brand.

Laminas is quite popular now, but in Dubai I see them rust like there is no tomorrow.

 

Regards,

 

Fred

 

 

Dear Fred,

I am keeping well as I hope that you and your family are. I am off to Lesotho tomorrow for a couple of days. Migration of a broadcaster to another satellite. With regard to your question. Generally any antenna that bends the received beam the least is the most efficient. The bad side to that is the shallower the less protection from local interference. In the case of the Middle East you should be able to find a 5 piece chinese dish cheap. Usually I would say 2.5m. I think that a 1.5m will limit you to Badr1,2,3,4,5. The chinese dishes are not very stable. They need great care in assembly and raising. When up, do the crossed strings trick. A warp of less than 5mm can reduce the gain to zippo. You clear that with a couple of "Muscles" twisting the whole assembly until its satisfactory. Once done it should be okay. No advantage to offset unless you want less than 10º then you mount it upside down.

Best Regards,

Clive

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bevriend met Clive Grove uit Zuid Afrika. Dit is iemand die heel veel ervaring heeft op het gebied van C-Band ontvangst en waarvan ik veel geleerd heb. In een email heb ik hem om zijn mening gevraagd. Mijn vraag en zijn antwoord vind je hieronder. het is in het Engels maar ik denk dat de meeste er geen probleem mee hebben.

 

On 2012/06/04 02:30 PM, Fred wrote:

Hi Clive,

 

Trust you are well.

I have a question? What do you prefer for C-band reception? Prime Focus or Offset. Are there any particular differences that I should keep in mind.

I am thinking about something equivalent to a 1,5 mtr. primefoces if it is more efficient.

Can you advice a particular brand.

Laminas is quite popular now, but in Dubai I see them rust like there is no tomorrow.

 

Regards,

 

Fred

 

 

Dear Fred,

I am keeping well as I hope that you and your family are. I am off to Lesotho tomorrow for a couple of days. Migration of a broadcaster to another satellite. With regard to your question. Generally any antenna that bends the received beam the least is the most efficient. The bad side to that is the shallower the less protection from local interference. In the case of the Middle East you should be able to find a 5 piece chinese dish cheap. Usually I would say 2.5m. I think that a 1.5m will limit you to Badr1,2,3,4,5. The chinese dishes are not very stable. They need great care in assembly and raising. When up, do the crossed strings trick. A warp of less than 5mm can reduce the gain to zippo. You clear that with a couple of "Muscles" twisting the whole assembly until its satisfactory. Once done it should be okay. No advantage to offset unless you want less than 10º then you mount it upside down.

Best Regards,

Clive

 

Engels heb ik onder de knee,

 

Dank je wel voor z'n uitgebreide informatie. Ik ging verder zoeken en kwam, mijn ooit verkochte, waarvan ik de hele tijd spijt van had, 1.5m IRTE schotel tegen op de marktplaats. Die heb ik inmiddels opgehaald in Breda. Het mooie van deze schotel is ook dat de POLAR MOUNT mooi klein is en niet zo zwaar bij elkaar.

 

Dus Ik ga toch voor PRIMEFOCUS waar ik in Thuis ben. Resultaat zou ik jullie laten weten. Resultaat?? Ik heb geen vergelijking middel dus Ik laat i.i.g. wat prestatie laten weten.

 

mvg,

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een vraagje tussendoor.

Ik heb als feedhunter ook interesse in de ontvangst van de C-band.

Nu kan ik een tweedehands schotel aankopen voor 50 euro. Het is een 150 cm , volgens mij "no name" schotel , tenzij iemand weet over welke schotel het gaat.

Kan ik met deze schotel bvb. de feeds in de C-band op de 5°W mee ontvangen ?

 

In bijlage een foto.

post-37533-0-25775900-1340812353_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heer Snuffer :grin:

 

Heb vroeger nog eens geprobeerd met een 120 cm en dat was op het randje. Daarom even de vraag , want buiten de 5°W heb je ook nog o.a. de 37,5°, 57°E ......

 

Maar wat ik wel wilde vernemen , of er iemand deze schotel herkend , ben gewoon even benieuwd.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

post-30770-0-36917100-1344349750_thumb.png

Heer Snuffer :grin:

 

Heb vroeger nog eens geprobeerd met een 120 cm en dat was op het randje. Daarom even de vraag , want buiten de 5°W heb je ook nog o.a. de 37,5°, 57°E ......

 

Maar wat ik wel wilde vernemen , of er iemand deze schotel herkend , ben gewoon even benieuwd.

 

Trouwens!! Kan iemand aub voor mij na gaan of ik met mijn 1.50m primefocus, C-Band uiteraard, deze transponder kan ontvangen.

 

Ook verzoek aan mensen met 1.8m schotel en hoger die het misschien kunnen ontvangen:

 

34.5 West :

Frequency 3478 L

Transponder: 16283

Beam zegt: NE

 

Kanalen: LTV Lagos, MITV, Channel TV

 

post-30770-0-36917100-1344349750_thumb.png

aangepast door faxme

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-30770-0-36917100-1344349750_thumb.png

 

Trouwens!! Kan iemand aub voor mij na gaan of ik met mijn 1.50m primefocus, C-Band uiteraard, deze transponder kan ontvangen.

 

Ook verzoek aan mensen met 1.8m schotel en hoger die het misschien kunnen ontvangen:

 

34.5 West :

Frequency 3478 L

Transponder: 16283

Beam zegt: NE

 

Kanalen: LTV Lagos, MITV, Channel TV

 

post-30770-0-36917100-1344349750_thumb.png

 

 

NIEMAND EEN AANTWOORD???

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rest van de forumleden weten het allemaal wel, maar we zeggen het lekker niet.. :P

 

Vraag staat er nog niet eens 24 uur, en niet iedereen beschikt over een C band installatie met 1.8m schotel en hoger..

Dus iets meer geduld is wel op zijn plaats denk ik.

 

En nee ik weet het stiekem ook niet, heb geen C band en het pannetje is maar 120 cm. :whistle:

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...