Ga naar inhoud


Meeste signaal met welke schotel? Advies


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

De rail heeft vanaf midden schotel aan beide kanten twaalf graden. In principe betekend dat 24 graden speelruimte. Van 9 graden naar zou het theoritisch tot 33 graden kunnen.

 

Dan moet ik wel nadenken wat centraal komt te staan en voor alle satellieten maximaal rendement. Een maatje van me dacht eraan om de 19 oost als centrale LNB te zetten, direct in het midden van de rail en centraal in de schotel. Dan twee LNB'S aan de rechterkant daarvan, te weten 13 oost en 9 oost en dan twee LNB'S aan de linkerkant te weten 23.5 en 28.5 oost.

 

Hoor graag ieders mening en of ervaring dus van vijf LNB'S op een multirailopstelling. De Fuba is trouwens oerdegelijk en sterk dus mechanisch geen enkel probleem. Geen plastic of kunststof op de belangrijkste plekken. Daarnaast ook kijken naar welke schakelaar ertussen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan moet ik wel nadenken wat centraal komt te staan en voor alle satellieten maximaal rendement. Een maatje van me dacht eraan om de 19 oost als centrale LNB te zetten, direct in het midden van de rail en centraal in de schotel. Dan twee LNB'S aan de rechterkant daarvan, te weten 13 oost en 9 oost en dan twee LNB'S aan de linkerkant te weten 23.5 en 28.5 oost.

Dit lijkt me de beste opstelling. Zo zou ik het ook doen.

Als je 23,5 op de schotelarm zet, kom 9 graden duidelijk in de problemen, terwijl 28,5 sowieso geen problemen gaat geven door nog wat meer uit focus te zitten. De schotel is immers groot zat.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Je schrijft:

“De rail heeft vanaf midden schotel aan beide kanten twaalf graden. In principe betekend dat 24 graden speelruimte. Van 9 graden naar zou het theoritisch tot 33 graden kunnen.”

24 graden wat? Arc of azimuth?

Tussen de 9 oost en 28,2 oost zit 19,2 graden Arc maar dit is wel 23,5 graden azimuth.

Als het azimuth is, dan past het maar precies op je rail en houdt nagenoeg niets over.

Als je Satlex raadpleegt, zie: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=9.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl , zie je dat de imaginaire centrale satelliet op 18,6 graden oost ligt. Dit scheelt 0,6 graden met de Astra 19,2. Dat zal waarschijnlijk net lukken.

Op jou schotel moet de 9 graden en 28,2 graden-lnb ongeveer 30cm uit elkaar staan.

Maar mogelijk wordt 24 graden arc bedoeld, dus tussen de positie van de satellieten gemeten vanaf het middelpunt van de aarde en heb je ruim voldoende speelruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom in de problemen. Als ik 9 oost heb dan doet 28.2 oost het niet en andersom. Vermoedelijk moet ik de rail gaan buigen. Daar heb ik geen trek in. Ik keer terug naar de Hotbird, plus Astra 1, 2 en 3 en centraal dan de Hotbird. Had heel graag die 9 oost erbij gehangen maar is gewoon niet mogelijk tenzij ik me spullen moet aanpassen.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom in de problemen. Als ik 9 oost heb dan doet 28.2 oost het niet en andersom. Vermoedelijk moet ik de rail gaan buigen. Daar heb ik geen trek in. Ik keer terug naar de Hotbird, plus Astra 1, 2 en 3 en centraal dan de Hotbird.

Ondanks de grootte van de schotel houdt het natuurlijk een keer op met het toevoegen van posities terwijl de rail waterpas blijft.

Inderdaad, de rail moet naar het oosten enigszins naar beneden kantelen om enigszins in de buurt van de Clarke-Belt te blijven.

Dat kan ook door ervoor te zorgen dat de hele schotel die tilt maakt, zodat de rail ook de juiste kanteling krijgt. Maar ik weet niet wat je mogelijkheden zijn.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom in de problemen. Als ik 9 oost heb dan doet 28.2 oost het niet en andersom. Vermoedelijk moet ik de rail gaan buigen. Daar heb ik geen trek in. Ik keer terug naar de Hotbird, plus Astra 1, 2 en 3 en centraal dan de Hotbird. Had heel graag die 9 oost erbij gehangen maar is gewoon niet mogelijk tenzij ik me spullen moet aanpassen.

 

gr.

Ondanks de grootte van de schotel houdt het natuurlijk een keer op met het toevoegen van posities terwijl de rail waterpas blijft.

Inderdaad, de rail moet naar het oosten enigszins naar beneden kantelen om enigszins in de buurt van de Clarke-Belt te blijven.

Dat kan ook door ervoor te zorgen dat de hele schotel die tilt maakt, zodat de rail ook de juiste kanteling krijgt. Maar ik weet niet wat je mogelijkheden zijn.

 

Nu eindelijk klaar. Helaas staat de meest rechtse lnb net over het randje van de rails. Half op de rail en half in de lucht. Is geen mooie en stabiele oplossing. Heb beeld van de vier satellieten. Om die lnb toch fatsoenlijk te monteren op de rail zal ik binnenkort alsnog moeten veranderen en de centrale lnb in de arm moeten opofferen. Dan kom ik uit op de opstelling zoals die op dit forum wordt beschreven met de Triax schotel plus houder. Ook al hetgene wat sprietje aankaarte. In de schotel kijken, net naast de arm links 23.5 en daar weer links van de 28.2. Rechts van de arm 19.2 en dan de 13.0 oost. Dat betekend dat de hotbird lnb mooier op de rails komt te zitten en alles er wat stabieler en symetrischer uitziet plus iets meer ontvangst van Hotibird signaal ten koste van de andere. Maar dat alles bij fatsoenlijk weer.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je beschrijft was eigenlijk altijd de standaardspreiding van de 4 belangrijkste sat-posities op een multifeed...totdat menigeen liever Astra 3 op de schotelarm had om maximale ontvangst van de Nederlandse HD-zenders te krijgen met maximale regenreserve.

Maar met de schotelmaat die jouw Fuba heeft, speelt dit minder een rol.

 

Er zou nog ruimte op de rail over moeten zijn aan de oostzijde van de arm voor de 9-gradenpositie, maar zoals ik hierboven al aangaf en jij ook al: daarvoor moet de rail enigszins schuin naar beneden gebogen worden. Of: de schotel in zijn geheel inclusief rail moet oostwaarts enigszins kantelen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu het volgende gedaan na wat leeswerk op dit prachtige forum. Ben naar de Visiosat site gegaan. Heb daar gebruik gemaakt van de uitrichtsoftware. Alles ingevuld en daar bleek al wat ik toch zou gaan doen: centrale lnb op Astra 1 uitrichten. De rest daarna afstellen. Mooi dat zoiets mogelijk is met een Fuba schotel en dus ook toepasbaar is middels gegevens voor BigBisat.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Je zie dat mijn vermoeden waar was en dat die 24 graden azimuth is en geen arc.

Bij een Fuba 110 kun je de skew van de schotel niet instellen, dat zul je dan met de rail moeten doen door die te verbuigen.

Zet gewoon de lnb van de Astra 19,2 in het midden en verbuig de rail. Rechts moet die 22mm naar beneden en links 22mm omhoog als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Als je wilt dat ik de lnb-afstanden precies voor je uitreken, dan moet je even de afstand opgeven van voorzijde lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte van de schotel gemeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

 

Je zie dat mijn vermoeden waar was en dat die 24 graden azimuth is en geen arc.

Bij een Fuba 110 kun je de skew van de schotel niet instellen, dat zul je dan met de rail moeten doen door die te verbuigen.

Zet gewoon de lnb van de Astra 19,2 in het midden en verbuig de rail. Rechts moet die 22mm naar beneden en links 22mm omhoog als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Als je wilt dat ik de lnb-afstanden precies voor je uitreken, dan moet je even de afstand opgeven van voorzijde lnb tot aan de schotel op 40% van de hoogte van de schotel gemeten.

 

Beste Sprietje,

 

Omdat ik van het idee van 9 oost ben afgestapt is buigen niet meer nodig. Het is trouwens een stalen rail die niet te buigen valt, dan knapt die. Duitse degelijkheid. Al zou het lukken dan kunnen de lnb houders niet meer over de rail geschoven worden. Enige wat misschien kan is de rail scheef inschroeven dmv wat plaatjes of iets. Dus eigenlijk allemaal net niet helaas. Ik moet me nu concentreren op het volgende: Astra 1 lnb centraal in de schotel zetten, deze PERFECT uitrichten. Omdat ik de mast al in beton heb gegoten kan ik daar niets meer aan doen, anders kon ik die laten hellen naar rechts (in de schotel kijkend) De rest zal dan volgen. Ben dat van plan per lnb te doen met tv, ontvanger ter plekke.

Nu vandaag profesorisch alles al gemonteerd en beeld van alles, minimaal op alle sats 50 procent kwaliteit dus een Multytenne al ingehaald wat Hotbird betreft.

 

gr.

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als je alleen de Hotbird, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2 gebruikt, moet de rail schuin staan om optimaal signaal te krijgen. De rechter lnb 36mm lager dan de linker.

Als je dat niet doet, heb je geen optimale ontvangst op de buitenste lnb’s.

De rail schuin zetten door vulplaatjes gaat niet want dan kun je je lnb-klemmen niet meer op de juiste plaats monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu vandaag profesorisch alles al gemonteerd en beeld van alles, minimaal op alle sats 50 procent kwaliteit dus een Multytenne al ingehaald wat Hotbird betreft.

50 procent is niet veel voor zo'n grote schotel. Mijn Fuba DAA 850 haalt met licht gebogen rail 60-75 procent op de Hotbird en op de drie Astra's 80-100 procent.

(Tenzij je met "kwaliteit" SNR bedoelt.)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi,

Mede dankzij deze thread heb ik besloten een Fuba DAA 850 te kopen. Ik vind hem erg mooi en hij lijkt me heel degelijk.

Graag wil ik jullie vragen of jullie me kunnen adviseren over een multifeed, ik wil Astra1,2,3 goed kunnen ontvangen.

Ik lees dat de 'daz104' een goede multifeed is, maar ik zie bij een electronicawinkel van Duitse oorsprong ook een 'MF-Fuba multifeedschakelaar tot 3LNB'. Op de foto zie ik dat deze multifeed ook een LNB precies in het midden heeft. Kan de daz104 ook een LNB precies in het midden bevatten (i.v.m. het uitrichten van de LNB op de 3 Astra's, geeft misschien betere resultaten?).

 

Ik denk aan 3 Inverto Black Ultra's (twins), dat moet kunnen passen op beide multifeeds?

 

Andere vraag over de Fuba, ik zie op plaatjes achterop de schotel F-connectoren aangesloten, betekent dat dat je een switch achterin kwijt kunt? (ik wil een Spaun SAR411F)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste loloferoz

 

Een Fuba DAA 850 is een zeer degelijke schotel. Er kan ook een multifeed-rail op gemonteerd worden. Alleen heeft deze schotel één nadeel. De multifeed-rail kan niet schuin gezet worden. Nu is dat in Duitsland minder erg omdat je daar rechter onder de satellieten zit. Dan hoeft de rail bijna niet schuin ingesteld te worden om de buitenste lnb’s op de juiste hoogte te krijgen maar in Nederland is dat toch wel een handicap.

 

In het midden van ons land moet bij een Fuba 85cm-schotel de lnb van de Astra 19,2 oost 27mm lager staan dan de lnb van de Astra 28,2.

Dat gaat dus niet. Dit houdt in dat de Astra 19,2 lnb 13,5mm te hoog staat en de Astra 28,2 lnb 13,5mm te laag staat. Dat is jammer. Het is bijna de halve golflengte.
Nu wordt die wel door de feedhorn binnen gehaald, maar je mist toch wel signaal.

 

Fuba heeft verschillende rails, de DAZ 102 voor 2 lnb’s, de DAZ 105 voor 4 lnb’s en de DAZ 112 voor 5 lnb’s, zie de bijlages. Bij alle drie de rails kan een klem precies in het midden geplaatst worden.

 

In de schotelarm kunnen de diseqc-switches geplaatst worden. Die is natuurlijk speciaal gemaakt voor de Fuba-diseqc-switches. Helaas heeft Fuba geen 4/1 switches, alleen een 2/1 switch, zie:

http://shop.fuba-nederland.nl/product_info.php?info=p2605262_OSD-212.html

 

Of er een Spaun-switch in past zou ik niet weten.



 

post-60869-0-18015600-1360615696_thumb.jpg

post-60869-0-70879600-1360615711_thumb.jpg

post-60869-0-04222500-1360615728_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Dank voor je antwoord. Ik woon in Haarlem, dus nog meer naar het westen dan het midden van het land. Ik ga het gewoon proberen, mocht ik te weinig signaal krijgen kan ik de rail misschien verbuigen o.i.d.

 

Overigens heb ik recentelijk alle onderdelen besteld en die komen mondjesmaat binnen. Ik hoop in het weekend e.e.a. te kunnen installeren (als de weergoden me gezind zijn). Ik heb wel in 1e instantie voor een eenvoudige setup gekozen, nl. gewoon 1 LNB twin voor de Astra 1. Als alles goed werkt ga ik 2 LNBs erbij kopen en de multifeed.

 

Ik heb de Fuba vandaag binnengekregen, mooie schotel, 85cm. Het lijkt me sterk dat de Spaun 4/1 switch achterin past, maar ik heb de switch nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...