Ga naar inhoud


Meeste signaal met welke schotel? Advies


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

nog een idee 

heb ik bij mijn Funke schotel gedaan .

 

post-30993-0-69772600-1360961131_thumb.jpgpost-30993-0-90382200-1360961599_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Iets dergelijks heb ik nu liggen voor mijn Fuba.

Eenvoudige en tegelijkertijd toch doeltreffende oplossing. Heb je mooi gedaan.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je mooi opgelost Trust !

 

Dat bijna geen enkele Duitse schotel een instelbare multirail heeft, heeft alles te maken met de Duitse gründlichkeit.
Ze beredeneren gewoon: op een schotel hoort maar één lnb te zitten die precies in het brandpunt staat. Sommige merken hebben dan de mogelijkheid om twee lnb’s naast elkaar te plaatsen en dan hoeft de rail eigenlijk niet scheef te staan. Wil je meer dan twee verschillende satellieten ontvangen, dan plaats je maar twee schotels. Bij Gemeenschappelijke Satelliet Ontvangst GSO wordt nooit meer dan 1 lnb op een schotel geplaatst. Wij zuinige Nederlanders willen altijd goedkoper uit zijn en plaatsen zoveel mogelijk lnb’s op een schotel.



 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

....Wij zuinige Nederlanders willen altijd goedkoper uit zijn en plaatsen zoveel mogelijk lnb’s op een schotel.

 

 

 

Of Nederlanders zijn creatiever en kunnen beter improviseren dan Duitsers.

Feit is in ieder geval, dat de multirail zich momenteel ook in Duitsland in een toenemende populariteit mag verheugen. Duitse vaktijdschriften besteden er toenemend aandacht aan, en steeds meer Duitse schotels bieden de optie van de multirail ("Multischiene"). Alleen de skew is in een groot deel van Duitsland wat minder aan de orde dan bij ons door de geografische ligging, maar wellicht is dat de volgende stap. Ook in Duitsland moet een rail soms worden bijgebogen, en dat zal een gründliche Duitser niet bevallen. Hij zal in de verschillende satellietfora zijn mening hierover wel geven, en dan weet de fabrikant weer wat hem te doen staat. Kathrein heeft al een skew-optie in de lnb-houder.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

rare jongens die duitser :D sprak obelix

-het is natuurlijk OOK zo dat ze een geweldig aanbod hebben op 19,2 Oost en alles qua taal gedubt hebben.

voor TV en natuurlijk ook Radio per satelliet (ook qua qualitatieve zender inhoud)

 

-maar als ik naar bijvoorbeeld het digital fernsehen forum kijk is er toch heel veel kennis aanwezig over de antenne technologie / techniek

 

-zolang geleden is het niet dat wij nederlanders en belgen nog met monoblock voor 13Oost en 19,2Oost op dak stonden

en ik ken genoeg nederlandse huishoudens die enkel op een satpositie kijken ofschoon ze 4 pitten op dak hebben.

 

iedereen die ik spreek over m'n bijna 3000 sat zenders vraagt altijd en kijk je dat dan ook? :D

dus wie is de rare jongen. ;)

aangepast door Tonskidutch

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch, hoe raar die Duitsers dan ook mogen zijn, ze zijn beslist niet gek. :P

 

Een Duitser met een Multischiene zal dan misschien niet veel naar Astra 3 kijken, hij zal beslist geïnteresseerd zijn in Astra 2 (BBC/ITV/Channel 4 etc.) en deels ook de Hotbird (SRF-Duits.)

Bij velen in Duitsland is de teleurstelling en angst dan ook groot dat Astra 2F en straks ook 2E mogelijk het Astra 2-plezier gaat bederven. In het recente verleden heeft o.a. Digital Fernsehen nadrukkelijk gewezen op de ontvangst van Freeview in Duitsland en de mogelijkheid dit te bekijken met een multirail en een diseqc-schakelaar. Vooral de Europa-dekkende Astra 2N heeft de multirail in Duitsland beslist een zetje gegeven.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal Eduard07 dat Kathrein tegenwoordig een kantelbare rail heeft maar het blijft maar een heel kort railtje t.o.v. bijv. de Triaxrail want ze vinden dat de lnb’s nog steeds niet te ver uit het midden mogen staan. Bovendien heeft Kathrein origineel speciale lnb’s die van onderen bevestigd worden i.p.v. met een ronde klemring om de hals van de lnb. Op zich nog niet zo slecht bekeken want dan kun je ze dichter bij elkaar plaatsen. Ze hebben later wel ingezien dat ze ook iets moesten maken voor normale lnb’s met een hals van 40mm.

Ik laat nog maar eens even zien hoe dat bij Karthrein allemaal is gegaan:

Afbeelding 2, de oudste constructie van Kathrein met speciale Kathrein lnb’s.

Afbeelding 1, de vernieuwde lnb-bevestiging waarbij de lnb aan de onderzijde werd vastgezet.

Afbeelding 3, de speciale Kathrein lnb’s op een zeer korte rail

Afbeelding 4, andere firma’s kwamen met een adapter voor gewone lnb’s.

Afbeelding 5, andere firma’s kwamen met een lnb rail adapter om normale lnb’s te kunnen plaatsen.

Afbeelding 6, andere firma’s kwamen met een langere verticale rail die in schuinte instelbaar is.

Afbeelding 7, Kathrein kwam met een kantelbare lnb-houder (zie de ronde onderzijde)

Afbeelding 8, Kathrein kwam met een iets langere rail die op de kantelbare lnb-houder geplaatst kon worden met voorgeprogrammeerde posities.

Afbeelding 9, Kathrein komt met een gebogen rail.

 

Kathrein komt er uiteindelijk achter dat als je schotels wilt verkopen, je niet alleen speciale dingen moet maken voor de Duitse markt maar ook internationaal en met gangbare lnb’s. Wat dat betreft zijn ze soms ook wel behoorlijk conservatief.



 

post-60869-0-77714900-1361007026_thumb.jpg

post-60869-0-55326200-1361007093_thumb.jpg

post-60869-0-25324900-1361007143_thumb.jpg

post-60869-0-98034300-1361007173_thumb.jpg

post-60869-0-60333900-1361007270_thumb.jpg

post-60869-0-63972800-1361007292_thumb.jpg

post-60869-0-68321300-1361007334_thumb.jpg

post-60869-0-90189200-1361007454_thumb.jpg

post-60869-0-75364400-1361007469_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een idee 

heb ik bij mijn Funke schotel gedaan .

 

attachicon.gifschotel skew plaat.jpgattachicon.gifschotel skew back.jpg

Hoi Trust, dat vind ik wel een hele mooie oplossing. Het is eenvoudig en effectief.

De boorstandaard waar ik het over had is toch eigenlijk niet zo geschikt, hij weegt zelf al zo'n 10 kilo, lijkt me veel te zwaar voor een standaard.

Hoe dik het een plaatje en wat voor soort metaal is het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Kathrein komt er uiteindelijk achter dat als je schotels wilt verkopen, je niet alleen speciale dingen moet maken voor de Duitse markt maar ook internationaal en met gangbare lnb’s. Wat dat betreft zijn ze soms ook wel behoorlijk conservatief.

 

 

 

Het is wel te verklaren dat de Duitse schotelfabrikant in eerste instantie naar de Heimat keek. Duitsland in boven alles een schotelland. Dat is nog versterkt door die Wende in 1989, doordat de DDR -met opzet- een andere beeldnorm hanteerde dan de oude Bondsrepubliek (Secam vs PAL). De snelste manier om de oost-Duitsers "flachendeckend" van nationale en regionale radio en tv te voorzien was per satelliet. Kabel was er niet in de DDR.

 

Nederland is primair een kabelland door de bevolkingsdichtheid. Schotel stond op 2e of 3e plaats, en nog steeds staat die ergens verderop in de lijst.

En Nederlanders kiezen vaak voor budget (volksaard :cool: ) in de (ijdele) hoop toch op de eerste rang te komen zitten.

 

Duitsers klagen meteen als er een smetje op een product zit dat hun niet aan staat. "Grúndlichkeit, Lebensdauer, Lebenslange Garantie" mag een beetje meer kosten.

Doordat de meeste Duitsers zo denken, is de omzet groot en blijven prijzen toch binnen de perken. Want het gekke is, dat hoewel Duitsers kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan, ze tegelijk geen Bang & Olufsen-prijzen accepteren.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust, dat vind ik wel een hele mooie oplossing. Het is eenvoudig en effectief.

De boorstandaard waar ik het over had is toch eigenlijk niet zo geschikt, hij weegt zelf al zo'n 10 kilo, lijkt me veel te zwaar voor een standaard.

Hoe dik het een plaatje en wat voor soort metaal is het?

 het is 3 mm gegalvaniseerd plaatstaal .

Hopelijk is de mount breed genoeg om naast de sleuven voor de mastklem , nog gaten te boren om de plaat te bevestigen .

De mount van de Funke is 100 mm breed , daar paste een beugel (onderste op de foto) van een SG 2100 diseqc motor precies overheen en in die beugel zitten al gaten .

Ik weet niet hoe breed de mount van de FUBA is , bij de Triax en SAB is dat 60 mm en dus geen ruimte , maar je kunt de bouten ook door de sleufgaten steken

(bovenste op de foto).

 

post-30993-0-29776500-1361030539_thumb.jpgpost-30993-0-72337500-1361031064_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Afbeelding 9, Kathrein komt met een gebogen rail.

 

dat klopt niet, die is niet van kathrein, die heeft een duits Sprosslein, zelf ontwikkeld en is bij bekende sat-shops de verkoophit voor oude CAS schotel modellen en vervangt de dus die ZAS90

 

de echte vernieuwing van Kathrein is de skewable LNB mount van Kathrein

 

ciao

 

 

aangepast door Tonskidutch

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

de echte vernieuwing van Kathrein is de skewable LNB mount van Kathrein

 

 

Die zit o.a. op de CAS90 en er kunnen maximaal 3 Kathrein lnb's op. Niet ideaal.

Er is echter door een andere (Poolse) fabrikant een rail voor deze schotel gemaakt die 4-5 lnb-klemmen kan bevatten. De rail is hier al besproken op het forum.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even dit draadje weer oppakken, ik ben weer wat verder met mijn nieuwe Fuba dus even terugkoppelen wat mijn resultaten (tot nu toe) zijn. Ik heb nu 3 LNBs op een Fuba DAA 850, mijn LNBs zijn allemaal Inverto Black Ultra met een kop van 60mm (tja aan de brede kant waarschijnlijk). Mogelijk kan ik met wat aanpassingen de signalen nog verbeteren maar ik ben zelf al heel tevreden:

 

Ned3 HD (Astra3) :

SNR 97% - 15,7dB

AGC 43%

 

BBC HD (Astra2) :

SNR 85% - 13,8dB

AGC 41%

 

ZDF HD (Astra1) :

SNR 65% - 10,5dB

AGC 45%

 

Heb de schotel in 1e instantie uitgericht op Astra3, toen de andere LNBs erbij geplaatst. Een ding viel mij op. Ik heb zelf een berekening gemaakt van de horizontale afstanden van de LNBs t.o.v. elkaar op basis van de verschillen in azimuth van de drie Astra's. In bijgevoegde foto kunnen jullie zien dat de LNB voor Astra2 best wat ruimte heeft, de LNB voor Astra1 niet. Dit verschil had ik niet verwacht en is anders dan mijn berekening (bij het uitrichten gebruik ik een App op mijn smartphone). Zou een reden hiervoor kunnen zijn dat de Azimuth van de schotel nog niet helemaal optimaal op Astra3 is uitgericht?

 

Heb (nog) geen schotelskew, dat zou ook nog schelen in de kwaliteit van het signaal begrijp ik.

post-49562-0-51592000-1362238439_thumb.jpg

aangepast door loboferoz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...