Ga naar inhoud


Meeste signaal met welke schotel? Advies


Erwinnaar

Aanbevolen berichten


Beste erwinnaar

Het maakt helemaal niet uit hoe ver de diseqc-switch van de lnb zit. Het is alleen zo, dat als je de diseqc-switches 10 meter van je schotel af zet, je heel veel extra kabel nodig hebt, bijv. 4 maal 10 meter terwijl je slechts 4 maal 1 meter nodig hebt als je de switch vlak bij de schotel zet. Het is dus alleen maar onvoordelig voor je portemonnee als de de switch ver van de schotel af zet er vanuitgaande dat je geen extra kabellengte gaat gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog het volgende over de Fuba. In de multifeedhouder kunnen vier LNB'S. Mooie aan dit systeem van Fuba is dat er één LNB centraal gezet kán worden! Dus pak ik bijvoorbeeld Astra 3 centraal dan komt die 99 procent binnen! Overige LNB'S, drie stuks, verdeel ik over de rail voor Astra 1, 3 en Hotbird.

 

Wat is het meest raadzame? Géén LNB centraal plaatsen? Twee LNB'S nét niet in het midden plaatsen (dus dan heb ik een soort van Triax systeem of ander systeem waar dat plaatsen van een LNB centraal niet kan.

 

Ik neig naar Astra 3 LNB centraal te plaatsen, die komt dan snoeihard binnen! De andere drie dan maar iets schipperen.

 

Hoor het graag van jullie.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Als je de lnb voor de Astra 23,5 in het midden zet, komt de Hotbird lnb best ver uit het midden te staan, 10,5 graden arc ofwel bijna 13 graden azimuth. Dat is voor een schotel die niet speciaal voor multiontvangst gemaakt is best een eind. Je zult de Hotbird dan ook zwakker ontvangen. Het gaat er eigenlijk om hoeveel waarde je aan de ontvangst van een bepaalde satelliet geeft. Als je zegt, ik vind de ontvangst van de Astra 23,5 en 28,2 erg belangrijk en de Hotbird is mooi meegenomen, dan moet je zeker de Astra 23,5 in het midden zetten. Zeg je, ik stel veel belang in de Hotbird, dan moet je de lnb’s van de Astra 19,2 en 23,5 rechts en links van de lnb-arm zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een 110 cm exemplaar.Denk dat ik een beetje uit het midden de 23.5 zet, in de schotel kijkend dus naar rechts van het midden. Helemaal links op de rails de Hotbird, dan de Astra 19.2 , dan de 23.5 en helemaal rechts de 28.5.

 

Strikt genomen is dat een verschil van 15.5 graden. Die 13 graden en 28.5 graden zouden dan vanaf het exacte midden op 7.5 graden moeten zitten. De astra 1 en 3 daartussen in.

 

Op die manier heb je van alles het beste?? Maak ik een denkfout ergens? Of moet ik de schotel op een 21 graden Oost positie uitrichten en dan de boel verdelen??Ga hier uit van IN de schotel kijken! En de rails loopt netjes door bij een Fuba zodat er dus 1 lnb centraal gezet kan worden en volledig signaal pakt.

 

Verschil dus met andere merken zoals triax is dan er 1 centraal kan en dus niet direct dat verhaal in werking treed.

 

Bedoeling is om een tegelvoet in de grond te graven, dat moet vast stevig genoeg zijn. Of een stalen buis in de tuin ingieten in snelbeton. Kan de boel zo exact waterpas zetten!

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neig naar Astra 3 LNB centraal te plaatsen, die komt dan snoeihard binnen! De andere drie dan maar iets schipperen.

 

Ik heb bij de Fuba 850 Astra 3 centraal staan en Hotbird dus 10,5 uit focus.

60-75% signaal op de Dreambox (10-12 dB) en tot nu toe nog nooit uitval gehad bij zwaar weer.

(En dan staat hij nog niet eens maximaal afgesteld.)

 

De relatieve lage(re) waarden zijn dus slechts een weet.

Over de ontvangst van de Hotbird bij een vergelijkbare opstelling op de multirail van een Fuba 110 hoeven we het dan niet meer te hebben, lijkt me.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een 110 cm exemplaar.Denk dat ik een beetje uit het midden de 23.5 zet, in de schotel kijkend dus naar rechts van het midden. Helemaal links op de rails de Hotbird, dan de Astra 19.2 , dan de 23.5 en helemaal rechts de 28.5.

 

Strikt genomen is dat een verschil van 15.5 graden. Die 13 graden en 28.5 graden zouden dan vanaf het exacte midden op 7.5 graden moeten zitten. De astra 1 en 3 daartussen in.

 

Op die manier heb je van alles het beste?? Maak ik een denkfout ergens? Of moet ik de schotel op een 21 graden Oost positie uitrichten en dan de boel verdelen??Ga hier uit van IN de schotel kijken! En de rails loopt netjes door bij een Fuba zodat er dus 1 lnb centraal gezet kan worden en volledig signaal pakt.

 

Verschil dus met andere merken zoals triax is dan er 1 centraal kan en dus niet direct dat verhaal in werking treed.

 

Bedoeling is om een tegelvoet in de grond te graven, dat moet vast stevig genoeg zijn. Of een stalen buis in de tuin ingieten in snelbeton. Kan de boel zo exact waterpas zetten!

 

De schotel zal voor de helft onder de grond geplaatst zijn. Ideaal tegen windlast ook en mooi uit het zicht, alleen bovenste helft van de schotel zelf laat zich zien boven de grond uit. Even opletten met hoe schuin signalen binnenvallen ivm hekwerk.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je de lnb’s symetrisch houden, dan moet je de schotel op 20,6 graden oost uitrichten. Dit komt er op neer dat de Astra 19,2-lnb 22 mm van het midden moet afzetten en dan de afstanden aanhouden die ik je eerder gegeven heb.

Je maakt trouwens wel een denkfout. De Hotbird moet helemaal rechts op de rail. De volgorde zie je in de bijlage.

De schotel op de Astra 19,2 uitrichten.

post-60869-0-97827600-1357832124_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je de lnb’s symetrisch houden, dan moet je de schotel op 20,6 graden oost uitrichten. Dit komt er op neer dat de Astra 19,2-lnb 22 mm van het midden moet afzetten en dan de afstanden aanhouden die ik je eerder gegeven heb.

Je maakt trouwens wel een denkfout. De Hotbird moet helemaal rechts op de rail. De volgorde zie je in de bijlage.

De schotel op de Astra 19,2 uitrichten.

 

Moet de disecq instellingen dan ook van rechts naar links zijn anders tov multytenne? Hotbird op A of 1, Astra 1 op B of 2, Astra 3 op C of 3 en Astra 2 op D of 4. ?? Of zijn de instellingen hetzelfde als Multytenne?

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt trouwens wel een denkfout. De Hotbird moet helemaal rechts op de rail. De volgorde zie je in de bijlage.

Vanuit de schotel gezien links op de rail en naar beneden, vanuit de rail richting schotel gezien rechts op de rail (die gekanteld naar beneden staat afgesteld).

Gemakkelijker gezegd: de Hotbird lnb staat aan de oostzijde van de schotelarm.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

De diseqc-volgorde mag je helemaal zelf bepalen maar sommige tuners accepteren niet alle volgordes. Daarom is het gebruikelijk op deze volgorde aan te houden:

Astra 1 op 1

Astra 3 op 2

Astra 2 op 3

Horbird op 4

De lnb’s dus in deze volgorde op de diseqc-switch aansluiten en je ontvanger in dezelfde volgorde instellen.

Dit is een andere volgorden dan die van de Multytenne waar sommige CanalDigitaal goedgekeurde omtvangers niet mee overweg kunnen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Belangrijke vraag:

 

Is met de Fuba en die multirail ipv de Hotbird satelliet de 9 oost satelliet te ontvangen? Dus dan kom ik op Astra 1, 2 en drie uit plus de 9 oost positie. Is er iemand die ervaring heeft met deze opstelling?

 

Kortom, misschien kunnen er dan vijf koppen op deze rail? Er moet in ieder geval 28.5 Oost op kunnen voor de Engelse zenders.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de afstand niet tussen de kop van de lnb en de schotel bij een Fuba 110 maar als ik die vergelijk met een Triax 110 dan zou de hart op hart afstand tussen de 19,2E en de 9,0E 63mm moeten zijn. Dan kun je zelf meten of de rail lang genoeg is. Als je meet vanaf de Astra 19,2 is het 161mm. Misschien is het beter de lnb’s opnieuw te verdelen op de rail.

 

Je zult op de uiterste lnb’s wel wat signaal verliezen door de grotere spreiding van de satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...