Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

...

Nee ik stop nog zeker niet met de hobby , ...

Ik dacht al ...  ;)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even een vraagje.

Vandaag mijn 120 cm schotel op een nieuwe plaats gezet in de tuin. Eerste vaststelling de actuator is defect en ik moet het zien te redden door manueel uit te richten ( met satfinder ) , kan dus de schotel niet draaien via mijn vbox.
Heb even gekozen voor de Intelsat 907 ( 27,5°W ) omdat daar regelmatig wat feeds te verwachten zijn. Na een uurtje kom ik tot het besluit dat ik slechts twee tp's binnenkrijg.

3838 R 7335  3/4 : twee TV zenders (RTP) en drie Radiozenders (RDP) zowat 6.0 db

3936 R 4550  1/2 :  1 TV zender (Guinea) zowat 3,2 db

 

Alles prima afgeregeld op de technomate zodat ik deze blokvrij binnenkrijg.

 

Mijn vraag : Is dit alles wat er hier te ontvangen is met een 120 cm (dus niet met een 150 cm bvb.) ?  Of iemand die er meer uithaalt met een 120 cm.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Crazy sat

Ik heb even de moeite genomen om te scannen op 27.5 W Cband met de Jonsa
180 en heb een aantal transponders gevonden.

Ondanks de demping van het balkon kan ik dankzij de polarizer van Trust die ik
gemaakt heb in cominatie met de ESX 70 Db lnb best wel goede resultaten verkrijgen.

Het is mij ook opgevallen dat de ingebouwde alps tuner in mijn Dream 7020 HD
toch iets meer signaal pakt als de sharp tuner van mijn technomate 5500 HD.

Verder wil ik de antenne opnieuw uitlijnen en optimalizeren tot Cassegrain,
een nieuwe uitdaging maar de moeite waard. Een mooie zomer knutsel hobby
en dat allemaal om de ber ( bit error rate) laag te houden bij zwak signaal.

Later wil ik met Norsat en SMW lnb`s aan de gang te kunnen.
 

post-59919-0-04800700-1435512629.jpeg

post-59919-0-78767100-1435512632.jpeg

post-59919-0-96031500-1435512636.jpeg

post-59919-0-73908500-1435512641.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update,

Schotel uitlijnen..

Vandaag ben ik met de panelen van de Jonsa bezig geweest en heb de draden onder een hoek van
120 graden gespannen om te kijken of de panelen op goede afstand van elkaar staan.

Dat kan je zien door aan de voorkant te kijken of de samengekomen draden uit de 3 hoeken
elkander net niet raken, als de randen van de panelen gelijk lopen met de schotel hoek
is de schotel versterking ook optimaal.

Nadat ik de draden eerst in de sleuven van de schotel gezet had kwam ik precies in het
brandpunt van de schotel dus dat klopte. Daarna heb ik de draden op de helft van de
panelen gezet en heb gekeken of er gelijkloop was, maar ik zag dat er max 2 cm afstand
tusen de draden waren en dus de achterzijde van de schotel die bevestigt is op de kraag
even los vast los gehaald en de kraag en panelen zodanig gemanouvreerd dat er gelijkloop
onstond tussen de draden. De schotel staat zo goed als ¨ inline ¨ heb heb meteen ook wat
meer signaal op 40 W met de C band lnb en ondanks dat het zijschot op het balkon van de buren
een gedeelte van de schotel afdekt haal ik nu met goed weer zeker 85 servisen binnen.

Ook de polarizer heb ik even weer geoptimaliseerd en kan raskom op 3 Oost ook binnen krijgen ;)

post-59919-0-69454900-1435622604.jpeg

post-59919-0-06540000-1435622610.jpeg

post-59919-0-93599300-1435622622.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u voor het testen en de info.

 

Ik heb even de moeite genomen om enkele screenshots te nemen. De db waarden zijn iets lager dan gewoonlijk , is nu in de namiddag en vlak naar de zon gericht. Vanavond gaan die waarden wel een 0,5 db stijgen.
Ik meen dat mijn bescheiden schoteltje , wel met een ESX241 lnb , i.c.m. de Technomate 5402 M3 CI super + , maar zoals je reeds opmerkte heeft deze een heel gevoelige clark-tech tuner aan boord. Ik denk dat dit het verschil uitmaakt met andere ontvangers en uiteraard ook een heel goede lnb zoals de ESX241.

Nu blijft de schotel een tijdje op de 27,5°W staan , is in deze gekke hittegolf niet te doen om je buiten te wagen en te experimenteren.

Misschien een tip om even een andere satelliet te proberen volgende week , laat maar eens weten. Ik denk dat ik zicht heb tot zo een +/- 50°W. Mijn schotel staat nu praktisch verticaal ( zo een 2 graden omhoog ) , dus verder naar het westen gaat de schotel wel enkele graden naar beneden kijken.

post-37533-0-76990300-1435764184.jpg

post-37533-0-36800200-1435764222.jpg

post-37533-0-05419500-1435764233.jpg

post-37533-0-46089300-1435764238.jpg

post-37533-0-77502700-1435764318.gif

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Crazy sat ..

De blindscan ontvangers die ik gezocht heb op internet daarvan weet ik dat de Alps Tuner die
ik een tijd geleden in mijn dream 7020 HD heb ingebouwd gevoeliger is dan de sharp Tuner
die in de Technomate 5500 HD zit.

De technomate 5300 en 5500 HD hebben dezelfde sharp tuner.
Hier heb ik nog een dokter hd combo maar daar zit een gewone clarcktech tuner in.

De vu duo2 hoor ik goede berichten over de tuner gevoelighied en dat is een linux ontvanger
meestal zitten daar de mips bc 4505 tuner blikjes in maar het kan wezen dat de treshold
omlaag gebracht wordt door de software en dus sneller beeld geeft bij zwakkere signalen
maar dat voegt natuurlijk niets toe aan de tuner gevoeligheid..

Eerder had ik al een test gedaan op 57 Oost en kreeg daar SE en BW tv binnen die zenden
uit op de Africa beem wel een record vindt ik en op Technomate had ik 13 % signaal ;)

Wel had ik een probleempje met de Technomate 5500 dat het antenne signaal af en toe wegvalt
dat een software bug te zijn maar na aan en uit zetten kan ik gewoon weer zappen.

Vermoedelijk het komt door de spectrum analizer die teveel cache in  een keer opneemt
waardoor het geheugen even kortstondig belast wordt..

Ik heb vragen gesteld op het forum en er is een nieuwe software patch gemaakt waardoor
het signaal probleem tot nu toe verholpen is.

Wat betreft C band zou ik eens naar 40 W draaien daar is een sateliet waar erg veel
circulair transponder signaal opzit en de moeite waard is om even te scannen.

Het h/v gedeelte ( zonder polarizer) van de C band kan je intelsat 20 op 68 Oost scannen als je daar
zicht op hebt, het is een sterke sateiet en daat kan mooi zonder polarizer de optimale lnb stand worden afgeregeld.

post-59919-0-81375500-1435864405.jpeg

post-59919-0-92058800-1435864409.jpeg

post-59919-0-80966000-1435864413.jpeg

post-59919-0-02844100-1435864429.jpeg

post-59919-0-51320200-1435864438.jpeg

post-59919-0-43764800-1435864447.jpeg

post-59919-0-30536200-1435864455.jpeg

post-59919-0-51919000-1435864460.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update ..

Nadat ik een paar dagen geleden met hulp van Ted de fibo 120 naar boven had gekregen ben ik
aan het voorbereiden hoe hem te plaatsen op het balkon.

Eerst wil ik nog een paar ku testen doen met feedhorns om te kijken of bijv een invacom
feedhorn op een black ultra lnb beter presteert als een fibo hoorn of andersom..

Daarna wil ik een omt splitstuk testen met 2 black ultra lnb`s om te zien of de cross
polarisatie verbetert kan worden met zwakke signalen.

Ook wil ik proberen wat een primefocus doet met een extra reflector, ik heb een test raport
gelezen dat de signaal kwaliteit wel verbeterd wordt, ook de hinder van naburige satelieten
owrdt hiermee vermeden. Als ik van de reflector van de fibo een mal maak kan ik die voor
andere antennes gebruiken, best wel intressant om eens te proberen.

Inmiddels is het kleine 40 x 40 tegelframe met draagarm op de rand van het balkon verwijderd
en is er ruimte voor een tweede tegelframe die ik vandaag in de hitte en langs de drukke
braderie heb opgehaald.

Aan de ene kant wil ik de Jonsa primefocus niet weg doen i.v.m c band en primefocus is een
erg mooi systeem, maar ik heb me voor genomen om eerst nog een paar polarizers te testen
en is te kijken of daar nog het eea aan verbeterd kan worden en dan wil ik de Jonsa ver-
vangen voor een oude one peace 140 Schotel die ik al een paar jaar in de schuur heb liggen met polarmount. Ik denk toch dat die schotel een hoger rendement heeft dan de jonsa antenne.
Het voordeel is ook dat ik meer ruimte heb en dan kom ik precies gelijk uit met de fibo en
de prime 140 op beide tegelframes.

Vandaag de eerste test gedaan met de trimex 3500 spectro om er " met ku weer even in te komen "
Op de trimex was te zien dat 1 w en 5 w er zeer goed doorkomen op het kleine triax 60 cm schoteltje
en erna de kabel even doorgelust naar binnen op de Technomate en ik haal max 97 % signaal,
iets van 13 db op de satmeter, perfect..

De lnb moest ik 7 mm naar de schotel toe  voor optimaal signaal en de feedhorn van de inv black ultra is
dus goed aan gepast aan een triax 60 cm schotel.

Soms kom je wel eens leuke dingen tegen en terwijl ik op het balkon aan het sleutelen
was, moest ik even lachen omdat ik een man zag die zijn varkentje (knorretje noem ik hem) uitlaatte ;)

Het is nu wat afgekoeld, een heel verhaal, updates volgen later..

post-59919-0-74670900-1436052711.jpeg

post-59919-0-45357500-1436052716.jpeg

aangepast door Phoenixx
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

post-60204-0-05403100-1436108477_thumb.jpgpost-60204-0-05403100-1436108477_thumb.jpgpost-60204-0-59954200-1436108533_thumb.jpgpost-60204-0-46774900-1436108590_thumb.jpgpost-60204-0-90634300-1436108653_thumb.jpgpost-60204-0-61965800-1436108722_thumb.jpgpost-60204-0-66989800-1436108772_thumb.jpgzoals beloofd een paar foto's van de ontvangst resultaten van 76 Oost en 58 West. Dit bereik ik nu doordat ik aan de polarmount een beugel heb gemonteerd. Het resultaat is nu dat ik de schotel beduidend verder kan laten draaien richting Oost. Ik denk dat de schotel nu maximaal draait tot 77 Oost. Ik ga toch nog proberen om hier en daar wat weg te slijpen dat die draait tot 78 Oost.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou mooi zijn kijken of je Thaicom 5 kan ontvangen, die zit trouwens wel in h v uti te zenden, ik ben benieuwd December!

 

Leuk idee van de polarmount je kan ook een grotere ( 24 "   polarmount nemen ) of de beugel omkeren en aan het uiteinde zetten voor een betere draaihoek, volgens mij heb je de beugel precies verkeert om zitten.

 

Ik ben benieuwd, filmpje mischitne ??

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update 2

Nadat ik lnb`s ben wezen testen kwam ik inderdaad op de black ultra lnb uit die mij van alle
lnb`s die ik in bezit had het meeste signaal gaf op de kleine test 60 cm triax schotel.
Sirius kwam hier met de invacom zo`n 7 db binnen en met de black ultra ongeveer 11 db.

Om de selectiviteit van de schotel van naburige satelieten te verbeteren kan je een
reflectortje op de plaats van de lnb zetten en de lnb zo`n 10 cm voor de reflector afregelen
op maximale kwaliteit van het signaal. Hoe verder het brandpunt van de reflector afligt, hoe
nauwkeuriger de signaalbundel ingesteld moet worden voor optimaal signaal. Dus hoe langer de
bundel hoe " schoner" het signaal en beter de kruisplarisatie. Als voorbeeld de cassegrain
schotel waarvan het gerflecteerde terug gekaaste brandpunt van de reflector helemaal bij de
schotel uitkomt. Dat is dus een heel verschil t.o.v de gregorgian schotel waar het brandpunt
vlak bij de reflector uitkomt. Daarom is een cassegrain schotel moeilijker af te stellen t.o.v
de gregoriun (fibo) schotel. Door de hogere kruis polarisatie is dit zeker een verbetering
van de ontvangst die vaak lockproblemen geeft boven een ber van 15000.

Vandaag heb ik nog wat info gezocht en ben ik bezig geweest met de polarizer te verbeteren
en heb met 2 x 10 , 12 , 16 mm en als afstand 13 mm maximaal signaal verkregen. De invloed
op maximaal signaal is optimaal als dezelfde hoek van het dielectricum plaatje is ingesteld.

Wat mij opvalt in deze situatie is dat de polarizer tussen de dipooltjes van de lnb en de
schotel bevestigt is, en bij officiele systemen, achter de scalar ringen pas de polarizer
en daarachter, dan pas de lnb komt, dus helemaal op het einde van de signaal weg.

De reden dat de av-c.. polarizer veel langer is dan deze fles polarizer komt omdat er aan
weerszijde van de indebouwde " flespolarizer " twee stubs van een halve golflente
(15 cm 4 Ghz) bevestigt zijn die als serie kring en impedantie aanpassing werken, waardoor
je door betere aanpassing meer signaal krijgt.

Dit type polazer wordt ook bij hele grote schotels toegepast in tegenstelling tot de mechaniche poraizer die nauwkeuriger moet worden afgesteld en veel sneller ber fouten geeft om de ontvangst.
Dat er geen pinnen maar een soort kamer in zit betekend dat er toch weer naar het die-electric
plaatjes systeem verwezen wordt die door de betere stub aanpassing goed blijkt te werken.

Tip voor Trust ;) ..

Vermoedelijk zou de flespolarizer tussen de stubs dan beter moeten werken. Dit is makkelijk
uit te testen door achter de blauwe coniche ringen eerst een (uitschuifbaar) stukje pijp
van een half golflengte te bevestigen, dan de polarizer en dan de tweede stub en daarachter
pas op het end de c band lnb.

Er zou in deze situatie dus meer signaal opbrengst moeten komen als in de oude situatie,
het proberen waard!..

Voordelen van ombouw tot het ortho systeem.

Te veel werk ? Een aantal van ons zijn toch zo vaak met zwakkere signalen bezig en geven
daar veel geld voor uit en willen steeds meer, dus ......

Het voordeel van ortho koppeling t.o.v rechstreekse signaal levering is dat de ortho signaal die vanwege de rechthoekige vorm van zichzelf al gericht is op een polarisatie en dat betekent
dat je extra filtering en dus signaal verbetering krijgt. Dit geld ook voor ku band constructies
die overal in professionale systemen gebruikt wordt.

In diverse forums staat dat mensen die ortho gebruiken niet meer terug willen naar het "oude"
recht to aan signaal systeem en erg tevreden zijn met dx ontvangst. De demping van een goede
ortho omt stuk zie ik bij de specs is 0.3 db, dus erg klein, ook hotizontaal ;)..

Als je nog meer - beter - signaal verbetering op c band wil kan je dus achter de scalar ringen een ortho h v stuk zetten en op 1 vd stukken de polarizer en die afregelen. Voordeel is ook dat dit
makkelijker is te kombineren met ku omdat je geen last meer hebt van de c band pins of plaatje.

Nadeel is dat er een prijs kaartje aan zit, de constructie en lnb`s zijn veel duurder tenzij je
voor ku 2 black ultra`s op de ortho`s aanpast ( zonder flens -> wr 75!) -> (idee!)

Voor meer info zie wiki ortho >> http://tiny.cc/6u19zx
 

post-59919-0-99432300-1436236499.jpeg

post-59919-0-85900700-1436236504.jpeg

post-59919-0-99734500-1436236514.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bereik ik nu doordat ik aan de polarmount een beugel heb gemonteerd. 

 

Leuk idee van de polarmount je kan ook een grotere ( 24 "   polarmount nemen ) of de beugel omkeren en aan het uiteinde zetten voor een betere draaihoek, volgens mij heb je de beugel precies verkeert om zitten.

 

Ik ben benieuwd, filmpje mischitne ??

 

Ik denk dat Phoenixx een 24"actuator bedoeld.

Volgens mij bereik je met deze constructie dat je met dezelfde maat actuator een grotere draaicirkel hebt, echter de nauwkeurigheid (aantal stapjes/pulsen per graad) wordt minder.

Dus een langere actuator geeft beide.

Maar wat het probleem is bij polarmounts is dat als je te ver gaat over het middelpunt de schotel doorschiet vanwege het zwaartepunt van de schotel en je hem dan met de hand moet helpen om terug te draaien.

Omdat je "slechts" tot 58W gaat, en niet tot de theoretisch zichtbare grens van ca. 70W heb je daar wellicht nog geen last van?

Een filmpje kan verhelderend werken inderdaad.

 

Om de selectiviteit van de schotel van naburige satelieten te verbeteren kan je een

reflectortje op de plaats van de lnb zetten en de lnb zo`n 10 cm voor de reflector afregelen

op maximale kwaliteit van het signaal. Hoe verder het brandpunt van de reflector afligt, hoe

nauwkeuriger de signaalbundel ingesteld moet worden voor optimaal signaal. Dus hoe langer de

bundel hoe " schoner" het signaal en beter de kruisplarisatie. Als voorbeeld de cassegrain

schotel waarvan het gerflecteerde terug gekaaste brandpunt van de reflector helemaal bij de

schotel uitkomt. Dat is dus een heel verschil t.o.v de gregorgian schotel waar het brandpunt

vlak bij de reflector uitkomt. Daarom is een cassegrain schotel moeilijker af te stellen t.o.v

de gregoriun (fibo) schotel. Door de hogere kruis polarisatie is dit zeker een verbetering

van de ontvangst die vaak lockproblemen geeft boven een ber van 15000.

 

Vandaag heb ik nog wat info gezocht en ben ik bezig geweest met de polarizer te verbeteren

en heb met 2 x 10 , 12 , 16 mm en als afstand 13 mm maximaal signaal verkregen. De invloed

op maximaal signaal is optimaal als dezelfde hoek van het dielectricum plaatje is ingesteld.

 

Wat mij opvalt in deze situatie is dat de polarizer tussen de dipooltjes van de lnb en de

schotel bevestigt is, en bij officiele systemen, achter de scalar ringen pas de polarizer

en daarachter, dan pas de lnb komt, dus helemaal op het einde van de signaal weg.

 

De reden dat de av-c.. polarizer veel langer is dan deze fles polarizer komt omdat er aan

weerszijde van de indebouwde " flespolarizer " twee stubs van een halve golflente

(15 cm 4 Ghz) bevestigt zijn die als serie kring en impedantie aanpassing werken, waardoor

je door betere aanpassing meer signaal krijgt.

 

Dit type polazer wordt ook bij hele grote schotels toegepast in tegenstelling tot de mechaniche poraizer die nauwkeuriger moet worden afgesteld en veel sneller ber fouten geeft om de ontvangst.

Dat er geen pinnen maar een soort kamer in zit betekend dat er toch weer naar het die-electric

plaatjes systeem verwezen wordt die door de betere stub aanpassing goed blijkt te werken.

 

Tip voor Trust ;) ..

 

Vermoedelijk zou de flespolarizer tussen de stubs dan beter moeten werken. Dit is makkelijk

uit te testen door achter de blauwe coniche ringen eerst een (uitschuifbaar) stukje pijp

van een half golflengte te bevestigen, dan de polarizer en dan de tweede stub en daarachter

pas op het end de c band lnb.

 

Er zou in deze situatie dus meer signaal opbrengst moeten komen als in de oude situatie,

het proberen waard!..

 

Voordelen van ombouw tot het ortho systeem.

 

Te veel werk ? Een aantal van ons zijn toch zo vaak met zwakkere signalen bezig en geven

daar veel geld voor uit en willen steeds meer, dus ......

 

Het voordeel van ortho koppeling t.o.v rechstreekse signaal levering is dat de ortho signaal die vanwege de rechthoekige vorm van zichzelf al gericht is op een polarisatie en dat betekent

dat je extra filtering en dus signaal verbetering krijgt. Dit geld ook voor ku band constructies

die overal in professionale systemen gebruikt wordt.

 

In diverse forums staat dat mensen die ortho gebruiken niet meer terug willen naar het "oude"

recht to aan signaal systeem en erg tevreden zijn met dx ontvangst. De demping van een goede

ortho omt stuk zie ik bij de specs is 0.3 db, dus erg klein, ook hotizontaal ;)..

 

Als je nog meer - beter - signaal verbetering op c band wil kan je dus achter de scalar ringen een ortho h v stuk zetten en op 1 vd stukken de polarizer en die afregelen. Voordeel is ook dat dit

makkelijker is te kombineren met ku omdat je geen last meer hebt van de c band pins of plaatje.

 

Nadeel is dat er een prijs kaartje aan zit, de constructie en lnb`s zijn veel duurder tenzij je

voor ku 2 black ultra`s op de ortho`s aanpast ( zonder flens -> wr 75!) -> (idee!)

 

Voor meer info zie wiki ortho >> http://tiny.cc/6u19zx

 

Mooie experimenten, alhoewel het me een beetje duizelt. Kan je wat foto's plaatsen als je wat gemaakt hebt?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  of de beugel omkeren en aan het uiteinde zetten voor een betere draaihoek, volgens mij heb je de beugel precies verkeert om zitten.

 

 

Nee hoor , een prima manier om even verder in oost te kijken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf uiteraard dit draadje volgen , heel leerrijk !  Mooi om deze experimenten mee te volgen.

Echter moet ik mij aan de westelijke kant houden gezien ik oostelijk niet verder zicht heb dan ongeveer 10°E. Bovendien moet ik de schotel manueel uitrichten bij gebrek aan een actuator.

Mits wat geduld en een goeie satfinder ben ik intussen op de 40,5°W beland. Alles fijn afgesteld , maar de schotel kijkt nu wel een goeie 7 graden naar beneden. Ben benieuwd als ik bij de 55 à 60 graden zal geraken wat dit zal geven. :)

 

Hierbij de resultaten van mijn bescheiden 120 cm schotel op de 40,5°W , blindscan met EBS Pro.

Op één transponder kunnen meerdere zenders zijn uiteraard , kan jullie dus maar één screenshots meegeven. In totaal heb ik op de Technomate een kleine 20 zenders , enkele transponders meer dan met de TT - S2 - 1600 kaart.

post-37533-0-00468300-1436263575_thumb.jpg

post-37533-0-66386200-1436263581_thumb.jpg

post-37533-0-63470500-1436263586_thumb.jpg

post-37533-0-48107000-1436263592_thumb.jpg

post-37533-0-70650600-1436263597_thumb.jpg

post-37533-0-90858600-1436263602_thumb.jpg

post-37533-0-99083100-1436263607_thumb.jpg

post-37533-0-01710200-1436263622_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het lange verhaal van Phoenix , heb ik nogal wat vragen :

 

Nadat ik lnb`s ben wezen testen kwam ik inderdaad op de black ultra lnb uit die mij van alle
lnb`s die ik in bezit had het meeste signaal gaf op de kleine test 60 cm triax schotel.
Sirius kwam hier met de invacom zo`n 7 db binnen en met de black ultra ongeveer 11 db.

 

Op welke frequeitie(s) , allemaal ? het mag toch bekend zijn dat sommige lnb's pieken op een bepaald gebied .

Om de selectiviteit van de schotel van naburige satelieten te verbeteren kan je een
reflectortje op de plaats van de lnb zetten en de lnb zo`n 10 cm voor de reflector afregelen
op maximale kwaliteit van het signaal. Hoe verder het brandpunt van de reflector afligt, hoe
nauwkeuriger de signaalbundel ingesteld moet worden voor optimaal signaal. Dus hoe langer de
bundel hoe " schoner" het signaal en beter de kruisplarisatie.  

 

de vraag is hoe kon je aan zo'n reflector die geometrisch ook nog eens optimaal aangepast moet zijn aan de hoofdreflector .

Daarvoor moet je dan ook nog eens een optimale feedhoorn voor zetten .

De kromming van de schotel bepaald de openingshoek en dus de lengte van de bundel , word lastig die zelf te veranderen .

Vandaag heb ik nog wat info gezocht en ben ik bezig geweest met de polarizer te verbeteren
en heb met 2 x 10 , 12 , 16 mm en als afstand 13 mm maximaal signaal verkregen. De invloed
op maximaal signaal is optimaal als dezelfde hoek van het dielectricum plaatje is ingesteld.

 

Welke frequentie ( heb je meerdere freq. getest ) polariteit en lnb ? Zelf kun je zien of je wat wint , interessanter voor ons om data te zien .

 

Ik ben gistermiddag bezig geweest met mijn 120 cm Echostar offset op 5 west met een X-1  C-band lnb .

In deze opstelling heb ik door eerdere test met hulpstukken de TrechterFeedhoon (TRF) optimaal afgesteld op brandpunt en focus .

Hierna nieuwe feedstangen gemaakt die direct aan de TRF zitten .

Via 3 draadstangen vanaf de TRF een vlakgedraaide scalaring als opname voor de lnb .

Aan die draadstangen 3 kettingwielen met een ketting erom heen .

Hierdoor is het mogelijk de lnb heel nauwkeurig en gecontroleerd in  de TRF te verplaatsen zonder het richtpuint te veranderen .(diepte instelling)  

post-30993-0-39999800-1436268247.jpg

 

Een nieuwe flespolaraiser gemaakt met 2 rijen 4 mm dia  alu popnagels  (stubs)

Aan de openings zijde eerst 5 van 12 mm en de laatste 10 mm .

De lnb heeft een inwendige maat van 63 mm , de uitwendige maat van de fles (grafkaars) 58 mm 

De 2 rijen van 5 stubs hebben in de opening een afstand van 33 mm

Met deze combinatie was optimale polarisatie van zowel R en L mogelijk bij plaatsing onder exact 45º t.o.v. beide antennes .

Op 4154 L haalde ik die middag 12.5 dB ( in de late avond ervoor 13.2 dB)

Met diezelfde diepte instelling op 3731 L (feed?) 4.3 dB maar door de lnb 1.6 mm dieper in de TRF te plaatsen 4.4 dB

Dit was echter meteen weer te merken op 4154 .

Heel belangrijk om de freq. te vermelden dus .

post-30993-0-10361900-1436268290.jpg

Ik gebruik de 4 mm  popnagels door de trekpin eruit te tikken op een holle staaf , daarna sla ik de alu kop nog wat platter met behulp van die staaf .

Hierdoor kan ik een zo groot mogelijke fles kan gebruiken en is de verstoring in de golpijp van de lnb zo klein mogelijk .

 

post-30993-0-90595100-1436267100.jpg

 

De reden dat de av-c.. polarizer veel langer is dan deze fles polarizer komt omdat er aan
weerszijde van de indebouwde " flespolarizer " twee stubs van een halve golflente
(15 cm 4 Ghz) bevestigt zijn die als serie kring en impedantie aanpassing werken, waardoor
je door betere aanpassing meer signaal krijgt.

 

bedoel je hier, jouw flespol ? in de afbeeldingen die ik heb van de AV-com polariser zie ik helemaal geen stubs (stompen in NL)

maar aan beide wanden vlakke delen met een trapje aan de uiteinden van die vlakke stukken 

 

post-30993-0-46422100-1436267499_thumb.jpg

Dit type polazer wordt ook bij hele grote schotels toegepast in tegenstelling tot de mechaniche poraizer die nauwkeuriger moet worden afgesteld en veel sneller ber fouten geeft om de ontvangst.
Dat er geen pinnen maar een soort kamer in zit betekend dat er toch weer naar het die-electric
plaatjes systeem verwezen wordt die door de betere stub aanpassing goed blijkt te werken.

Tip voor Trust  ;) ..

Vermoedelijk zou de flespolarizer tussen de stubs dan beter moeten werken. Dit is makkelijk
uit te testen door achter de blauwe coniche ringen eerst een (uitschuifbaar) stukje pijp
van een half golflengte te bevestigen, dan de polarizer en dan de tweede stub en daarachter
pas op het end de c band lnb.

Hier ben ik je helemaal kwijt , snap echt niet wat je bedoelt , de stubs zitten in de flespol , wat bedoel je met de tweede stub ?

een tekening zou verhelderend werken .
 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...