Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

@Phoenix.

 

Goede vraag. Ik heb de diverse lnb,s via een externe diseqc schakelaar aangestuurd en zo op de 3 frequenties werkend gekregen.

 

Het vervelende is dat met mijn Triax 110cm houd ik op KA niet veel signaal over met een combi lnb.

Op KU en C ging het allemaal als vanouds maar de KA band is echt een drama op een wat kleinere schotel.

 

De KU/KA lnb er maar weer snel vanaf gehaald en nog een paar keer met alleen die lnb getest maar het verlies is gewoon te groot op KU.

Zeker als je een Inverto BU gebruik is de ontvangst op de KU/KA drama.

 

Het was maar een experiment. 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het vervelende is dat met mijn Triax 110cm houd ik op KA niet veel signaal over met een combi lnb.

Op KU en C ging het allemaal als vanouds maar de KA band is echt een drama op een wat kleinere schotel.

Zag je op de KA wel signaal? Blokken? of zelfs dat niet eens?

Ook ben ik benieuwd op welke frequenties je eventueel iets van signaal had.

Bij Tectime tv maakte ze gebruik van een 85cm schotel, maar die moesten ze wel nauwkeurig uitrichten.

 

Zelf heb ik deze KU/KA lnb op de 1.5meter schotel geplaatst (is wel een 1.5 m primefocus schotel, en ja ik weet het, de lnb is voorzien van een feed voor offset schotels. Ik mis dus een deel van het oppervlak).

Maar toch, ik wilde ff proberen. Ik kreeg bijna alle transponders door die bij Lyngsat/Flysat staan vermeld. De TFM transponder op Eutelsat16 gaf problemen af en toe iets van beeld gezien. Van de Eutelsats op 7oost kwamen alle transponders zeer sterk binnen.

aangepast door sat87

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de KA band 1 transponder op 7 oost, verder niets meer. Als ik alleen de KA/KU lnb op de schotel zet, zowel op 16 oost als op 7 oost. Ik moet eerlijk zeggen, ik wordt nog niet echt warm van KA ontvangst. Alleen zenders uit zuid Afrika voegt niet veel toe aan mijn ontvangst. Er zijn wel meerere satellieten met KA maar of die zitten op een andere frequentie of geen uitzendingen. Misschien komt het allemaal nog maar tot die tijd heb ik hem er weer afgehaald. Ik vindt de C band op een of andere manier nog steeds veel leuker!

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt ,ka band is alleen in het leven geroepen om de overspil van ontvangst nog meer te reduceren.

 

Men wil geen meekijkers maar aleen een extreem gecontroleerde footprint, en daar gaat het bij de meeste hobby`isten

om toch buiten deze footprinten te kiunnen ontvangen.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Men wil geen meekijkers maar aleen een extreem gecontroleerde footprint, en daar gaat het bij de meeste hobby`isten

om toch buiten deze footprinten te kiunnen ontvangen.

En juist daarom krijg je hier via de KA band Afrikaanse zenders te zien op de Europabeams, deze downlink gaan naar een grondstation in Duitsland waar ze weer worden verspreid via de KU-Africabeam van o.a. de Eutelsats op 7 oost maar dan weer gecodeerd (o.a. MUVI tv pakket).

Dus hier in Europa kun je zien waar ze in o.a. Zambia voor moeten betalen. Niet dat het interessante zenders zijn maar dit is wel een grappig gegeven.

Voor mij is de hobby ook het ontvangen van zenders uit verschillende landen en het optimaliseren en verkrijgen van een goed signaal. En aangezien de KA band nogal wat demping heeft en nauwkeurig moet worden ingesteld vind ik dit een leuke bezigheid. In september ga ik de KA/KU lnb, na aanpassing van de feed, op een 1.8 meter schotel plaatsen om te kijken of het signaal nog te verbeteren is.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies. Wij gaan toch meer voor de, Hard to get signals, hoewel dat bij KA eigelijk wel zo is.......

Afijn, ik beleef er dagelijks nog steeds erg veel plezier aan en ik hoop jij ook!

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sat87' hahahaha bijna tegelijk een reactie. Hoe leuk is dat!

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D Volgens mij gaan we allemaal voor de hard to get signals.

Mijn vrouw zou het leuker vinden dat het easy to get was, dan waren mijn schotels een maatje kleiner (zie mijn handtekening).

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zag het al. Ach, die van mij zegt altijd, andere zitten weekelijks in de kroeg, en jij niet.......

Ik bevestig dat dan altijd direct met een, precies.!

 

Ik ben al aardig wat jaren hier mee bezig maar ben het steeds niet zat, en dat is mooi.

Maar idd, als ik naar je handtekening kijk hebben we het niet over een flat balkonnetje!!

Heerlijk zoveel ruimte! Dat is mijn volgende wens!

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zeker, zoveel ruimte had ik dat maar. Aan ruimte ben ik gebonden omdat mijn balkon niet groter is, maar ik heb el een ideetje

om evengoed at meer signaal te krijgen alleen weet ik niet zeker of dat werkt.

 

Mijn prime focus jonsa heb ik sinds een flinke tijd afgebroken en er staat nu een fibo 120 op het balkon. Op zich krijg ik aardig wat zenders binnen, alleen heb ik niet veel regenreserve op Nilesat vanwege enige signaal demping op het inpandig balkon.

 

Wat ik wil proberen is de schotel van de fibo een kwart slag te draaien zodat de vrije ruimte ervoor optimaal benut wordt en de reflector hoger komt te staan zodat ik het geheel 1 m naar voren kan schuiven voor betere ontvangst.

 

Vooral bij de oostelijker satelieten vanaf 45 west kantelt de schotel zodanig mee dat deze met de linker helft last heeft van de pertinax plaat die daarvoor op die plek op het balkon zit, als ik de schotel wat hoger zet is dit euvel ook verholpen

 

Dat maakt het ook aantrekkelijker om verder met cband te expirimenteren. Via de reflector van de fibo heb je signaal maar op de plaats van de reflector heb je meer c band signaal en dan zou je een sckyware c band omt kunnen roteren met een channelmaster feed met omt voor ku. Alleen heb ik gelezen en berekend via web dat de f/d van de fibo 120 dan 0.5 is en dat is heel wat minder dan de Gibertini met f/d van 0.66.  Ik heb zelfs tijdens google een schotel gevonden met een f/d van 0,8 maar die hebben ook een speciale feed nodig en een zeer lange brand punt afstand. Of mijn fibo reflector en feedhorn op zo`n schotel werkt weet ik niet, met een goeie feedhorn met schotel f/d 0,8 heb je een perfecte ontvangst zowel voor c als ku band.

 

Eerst ben ik op het web naar een gibby 150 aan het zoeken maar ik kan heb nergens meer vinden, als ik hem

heb wil ik de fibo schotel eraf halen en daar de gibby 150 gekantelt naar rechts op dezelfde plek hebben als de deltastar schotel.

 

Zonde hoor ik de meeste zeggen, een troost de schotel blijft bewaart en ik heb bij de fibo 120 het idee dat de feedhorn van de lnb een gedeelte van het signaal dempt, vandaar dat ik eerst het signaal wat wil upgraden als dat kan..

 

Eerst maar is kijken hoe ik aan een gibby 150 kan komen die versterkt het meeste. Laminas 150 /f/d is 0,6 ipv 0.66 

En vervoer van de gibby ......

 

Mischien nog een tip voor Trust, alle cm 180 verkopen en dan een cassegrain 240 bouwen, mooi spul maar wel duur 

en ook geschikt met multifeed voor c band..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

:D Volgens mij gaan we allemaal voor de hard to get signals.

Mijn vrouw zou het leuker vinden dat het easy to get was, dan waren mijn schotels een maatje kleiner (zie mijn handtekening).

 

Wat betreft die handtekening, ontvang je nog wat op de S-band?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ontvangst op 4,8°E  - SES 5

 

4,8°E  3695, H, 1683  DVB-S2  QPSK  FEC 3/5  DOVE-TELEVISION (Satlink) 4:2:0    MPEG-4

 

Met Deltastar 120  +  WSI ESX241  Lnb , +/- 5,3 dB

post-37533-0-46278000-1474551678_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip : even de 20,0°E scannen . De EMEA beam komt prima door , zo een goeie 40 TV zenders en 20 radio zenders FTA.

 

Screenshots genomen via DVBDream met de bijpassende zendernamen. Ontvangst varieert van 6 to 8 dB.

 

 

post-37533-0-38348700-1474559978_thumb.jpg

post-37533-0-42970100-1474559985_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Crazy Sat , leuk resultaat , heb je een foto van die ESX241 op de Fibo ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb pas mijn fototoestel terug zondag of maandag , eventjes wachten voor foto's.

Maar de lnb staat gewoon zoals jij hebt aangegeven wat jaren geleden.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...