Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

@December10

Neem aan dat je alle voorzieningen voor circulaire polarisatie uit je feed hebt genomen aangezien de Paksat 1R H/V polarisatie gebruikt.

Zag dat je 4184V 4181V en 4023V ontvangt. 

Welke frequenties kun je nog meer van deze satelliet ontvangen met jouw schotel?

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er is altijd een verschil in de positie van satelieten. Elke sateliet beweegt zich 100 km om het exacte punt heen en wordt om de tijd gestuurd door raketjes aan boord heb ik begrepen. Het kan dus wezen dat de ene sateliet meer signaal geeft op zwakke transponders dan de andere sateliet omdat elke sateliet altijd iets van de exacte clarcbeld afwijkt.. En incilened orbid satelieten die soms 6 graden afwijken, zijn ook feeds op ontvangen,

leuk om eens uit te proberen.

 

Als je nog beter signaal wilt hebben op zowal c als ku band heb je een hogere kruispolarisatie nodig dan 25 db wat het maximale waarde is voor een gewone lnb.

 

Een orthomode flens voor h/v met 2 lnb`s, geeft een hogere kruispolarisatie door de omt, alleen de invacom quad met c 120 doorvoer geeft maximaal 31 db cb kruis polarisatie en geeft ook schoner signaal met een lagere ber door dan de overige consumenten lnb`s op de markt. Ik heb de invacom quad em hier op de fibo 120, en ben er erg tevreden over.

 

Vooral bij zwakke signalen heb je vaak blokken, wat deels aan de ontvanger ligt maar ook h/v compontnten die door hf overspraak elkaar opheffen zodat signaal verlies ontstaat.

 

Heb je dan bijv met h/v een goede splitsing van je h/v component door de ortho mode omt krijg je dus meer maar ook schoner signaal binnen en dan kan een hoge versterkings lnb aan beide wr 75 aansluiting of mod lnb`s i.p.v norsat die goedkoper zijn en het hele frequentie bereik halen mijns inziens 2 x zoveel uit je schotel halen als een gewone lnb met cp splitsing van 25 db.

 

Ik hoor een hoop mensen roepen, en goede schotel en goede ontvanger en alles goed uitgericht is

belangrijk maar de puntjes op de i is een kruis polarisatie h/v van 32 - 37  db dan hab je pas echte ontvangst.

 

Ook bij c band omt voor h/v  presteert beter als een enkele doorvoer dmx 241 door een betere h/v

scheiding wat dus meer signaal winst en kwaliteit oplevert.

 

Een circulair voorbeeld is bijv de fles polarizer c band van Trust die meer signaal rendement geeft als een enkel dielectrich plaatje omdat de fase polarisatie beter in gescheiden is t.o.v de andere pool , dus  linksom t.o.v rechtsom en omgekeerd.

 

Je hebt bij av ->  Australie  ook een super feed die meer signaal uit de cband ontvangst haalt met gecombineerde orthomode flens erop, de lnb`s kun je er dan apart bij bestellen, ik dacht dat het de wr 229 aansluiting is, voor ku is het wr 75 flens.

 

Googel anders maar is op roman david, daar heb ik mijn "inspiratie" vandaan, en niet alleen naar de schotel diameter kijken he, het gaat erom wat voor feed erachter zit.  ;) ..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke communicatie satelliet die normaal in bedrijf is op de Clarkebelt, beweegt zich in een kubus met ribben van 70km. Dat wordt gedaan om zo min mogelijk brandstof te gebruiken gedurende de levensduur van de satelliet van normaal ongeveer 15 jaar om de satelliet op zijn plaats te houden zonder dat met een normale ontvangstschotel hinder wordt ondervonden. Bij satellieten die bijna aan het einde van hun levensduur zijn, wordt de levensduur nog wat gerekt, door de afwijkmarge van zijn positie te vergroten. Hij kan dan niet meer voor de normale ontvangst gebruikt worden, alleen voor feeds e.d. met automatisch zoekende schotels die de positie van de satelliet blijven volgen.

Een beweging van 70km op de Clarkebelt komt overeen met 0,1graad Azimuth verschil. Reken maar mee:
Afstand tussen satelliet en schotel is ongeveer 38.800km
0,1 graad verschil is 38.800 x 0,1 x 1 graad radiaal = 38.800 x 0,1 x 0,01745 = 67,7km.


 

post-60869-0-00701300-1441739124.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sat 87 op dit moment zijn het deze drie transponders .Ik ben benieuwd of je meer transponders kan pakken met 150 cm schotel.

Alex 1970 het is nu donker ,ik maak eerdaags een paar mooie foto's .

Phoenixx als ik dit lees dan is er nog werk genoeg . Maar eerst ga ik maar eens op Google zoeken naar Roman david.

Wat is het toch een mooie hobby .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@December10,

Ja ontvang iets meer, heb niet mijn 150cm op Paksat gericht, maar mijn 280cm schoteltje heeft de C-band LNB.

Dus eigenlijk een beetje off topic met die diameter.

 

Ontvang 24 transponders (37 ongecodeerde kanalen en enkele gecodeerde).

Van deze transponders ontvang ik er een op het randje (blokken) de overige geven perfect beeld.

Ik had jaren geleden eens gekeken op deze positie maar dacht dat het nu dezelfde Paksat 1 was, echter nu is het de Paksat 1R die blijkbaar een betere footprint voor ons heeft. Dankzij jouw melding van je vondst ben ik ook maar weer eens gaan kijken op deze positie..

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een vraagje ivm C-band 110cm , ikzelf heb nog steeds mijn SAB 115 in bezit :)

Welke satellieten (engelstalige FTA zenders) zijn mogelijk met de Triax 110 ,

daar de zenders geregeld toch veranderen , stoppen , .... alvast mercikes :)

btw: Ondertiteling is ook ok !! Ik check geregeld wel eens Flysat , maar ....

veel TV kijken doe ik niet meer !! 40,5°W , Is die momenteel ook nog mogelijk ??

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De c band saltelieten 20 E en 5 W en 40,5 W kunnen proberen, daar komt ook sterk signaal vandaan

en de 68,5 Sateliet  ook.

 

Het zijn wel circulaire signalen dus de spriet polarizer van trust werkt goed als je deze

in de c band lnb schuift, wel even op de draairichting letten dat deze goed tussen de h/v antennetjes

staat opgesteld en goed afregelen op signaal.

 

Sateliet namen 20 E is Arabsat 5 c, 5 w is Eutelsat 5 W a en 68,5 Oost is Intelsat 20 (voordat er weer

een paar critici beginnen te brullen ;)

 

De 68,5 oost sateliet heeft h/v signalen dus moet daar de polarizer eruit en kan je de lnb feed goed op ofregelen.

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Ik heb hier nog C-band LNB + hoorn voor een offsetschotel ,

Rc & Lc of H & V kan ik dan nog handmatig testen :)

Destijds in het analoge tijdperk op 78cm , met succes: 26°E & 5°& 11°W

Alvast bedankt voor de info :)

Ik ga dit misschien weer eens testen in het voorjaar , 

De schotel kan ik buiten vlak bij mijn raam plaatsen (bereik 62°E - 23°W)

Mocht het echt lonen , dan is't de moeite om die op't dak te laten plaatsen :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi mooi het is dat ik heier de ruimte niet heb maar je kan beter een grotere schotel beneden zetten als een kleinere schotel boven

mits je een grotere hoek van de clarckbelt wilt pakken en verder wilt gaan met de ontvangst.

 

Tegenwoordig schijnt offset ook goed te werken op c band maar het meest londe is een 180 offset schotel i.v.m het rendement, maar ook als je ku of ka erbij wilt gebruiken is dat aantrekkelijk.

 

Het voordeel van een primefocus schotel is dat je deze in delen per pakket kan bestellen en bij weinig ruimte bijv bij trappen etc dat je deze in delen kan opbouwen. Ook de chapperal feed is mooi voor ku en c band tegelijk.

 

In mijn situatie kan ik i.b.m de ruimte nooit een 180 zo in de lift naar boven op mijn balkon krijgen. Dan had ik via de schuur een kraan moeten huren om de schotel boven te kunnen krijgen.

 

Ook heb ik nog gelezen dat een laminas 270 wel uit twee delen bestaat maar daar is bij mijn weten geen polarmount voor.

 

Afgezien van het feit dat deze flink prijzig is zou je er een mooie dx antenne aan hebben, zeker voor c band, mooi voor Thaicom! ;)

 

Als je voor primefocus gaat dan is het mooiste een schotel met een f/d van 0.42 voor het beste rendement

 

en daar bij komt voor de intressante satelieten, 62 Oost is en verder allemaal h/v dus zonder polarizer ..

 

Jij was toch degene die tot 75 Oost kon met toenmailge ABS ?

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt , dat ik destijds C-band had tot 78,5°oost zelfs met een 185cm ,

ik kreeg daar 2 vreemde analoge signalen (2004-2005) , info opgezocht ,

maar nooit geweten van waar ze kwamen :o

Ik ben ondertussen nog aan't nadenken of C-band weer probeer of niet ,

al dat slecht weer geef me tijd zat om er over na te denken  :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een jonsa 180 gaan bouwen die zijn niet te duur en mooi voor c band maar als je wat meer wilt ontvangen en ruimte voor heb zou ik voor een grotere 2,5 M primefocus schotel gaan met de chapperal en smw of norsat lnb`s daar heb je veel plezier van en het is leuk om in ekaar te zetten en zeker weten dat je dan goeie ontvagst hebt.

 

Offset is zo`n gesleep, maar primefocus kan je stuk voor stuk opbouwen, toch makkelijker en op die diameter komt ku er toch wel door. Het beste ontvangst heb je als je een f/d verhouding va 0.42 hebt.

 

Al je de ruimte hebt ga voor primefocus en een grotere schotel..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nieuw experiment met een combifeed voor C/KU/KA band.

Ik moet dit alleen nog op mijn schotel plaatsen om naar het resultaat te kijken maar het is hier Blafkoud !

Morgen maar wat testjes gaan proberen. Geen idee nog of dit gaat werken.

post-49223-0-95169800-1451758374_thumb.jpg

post-49223-0-04094300-1451758400_thumb.jpg

post-49223-0-11257900-1451758471_thumb.jpg

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...