Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Maar ik heb een nieuw idee als het over c band gaat toch een schotel zelf bouwen met gaas!

Deze weegt niet te zwaar en kan wel op een dg 380 rotor waardoor je goed kan draaien, het lijkt omslachtig maar door het gewicht en rotorkeuze een goede combinatie en je kan m zo 2.50  M maken vanwege het feit dat het materiaal aluminium is en dan berekenen op f/d van 0.42 voor maximaae versterking.  ;)

En dan ku dat komt er toch wel door met die diameter anders het gaas even dichtmaken.

 

Een primefocus zelfbouw schotel op een offsetrotor .. omdat het kan!  ;)

 

http://tinylink.net/FYc

 

Beelden volgen later..

Waar vind ik het vervolgverhaal?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

En dan ku dat komt er toch wel door met die diameter anders het gaas even dichtmaken.

 

 

Dat KU signaal  kon nog wel eens tegen vallen , oneffenheden in de schotel zijn voor C-band niet zo erg maar voor KU fataal .

Je zult de spanten veel preciezer moeten maken dan degene getoond in het filmpje .

Die Technomate lijkt me interessant , is dat type nog te verkrijgen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update..

Eerst bezig geweest om de C en KU lnb samen te voegen op de schotel,
maar dat gaf geen goed resultaat. Als je maximaal signaal wilt hebben
moet zeker voor C band de lnb in het brandpunt van de schotel staan.

toen ben ik met de fles polarizer bezig geweest en bij afregelen op
SES 6 40.4 W maximaal signaal. Toen een scan gedaan en ik had flink
wat zenders binnen, beelden volgen later.

 

Bij 68 Oost heb ik goed signaal maar bij 66 oost krijg ik zwak signaal binnen

maar dat is te zwak voor een lock signaal, zal later is de dream met de alps

tuner proberen, die heb ik er nog niet op gehad bij C band.

Hierna ben ik een dag later nog eens wezen kijken met optimaal afregelen
en zag dat ik toch de lnb 90 graden gekanteld had, bij 0 graden aan de
achterkant van de lnb indactie cijfertjes moeten dus niet gelijk staan
aan de verticale as van de schotel.

Toen ik de lnb 90 graden gekantelt had klopte mijn h/v signaal wel met de
polariteit van de lnb en met f/d 0.385 op de streepjes van de lnb heb ik
op de procent af max signaal. Ook heb ik de scalarringen exact in het hart
van de antenne staan, dat scheelt weer een paar procent.

 

Ook heb ik wat gaas bemachtigt, signaal oroeven volgen later deze week

om eens bij de bestaande schotel te kijken of het signaal harder wordt.
 

post-59919-0-18278800-1434676482.jpeg

post-59919-0-37932500-1434676494.jpeg

post-59919-0-98516200-1434676502.jpeg

post-59919-0-99082300-1434676510.jpeg

post-59919-0-65284200-1434676517.jpeg

post-59919-0-51484100-1434676528.jpeg

post-59919-0-31769200-1434676538.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Bij 68 Oost heb ik goed signaal maar bij 66 oost krijg ik zwak signaal binnen

maar dat is te zwak voor een lock signaal, zal later is de dream met de alps

tuner proberen, die heb ik er nog niet op gehad bij C band.

 

Hierna ben ik een dag later nog eens wezen kijken met optimaal afregelen

en zag dat ik toch de lnb 90 graden gekanteld had, bij 0 graden aan de

achterkant van de lnb indactie cijfertjes moeten dus niet gelijk staan

aan de verticale as van de schotel.

 

Toen ik de lnb 90 graden gekantelt had klopte mijn h/v signaal wel met de

polariteit van de lnb en met f/d 0.385 op de streepjes van de lnb heb ik

op de procent af max signaal. Ook heb ik de scalarringen exact in het hart

van de antenne staan, dat scheelt weer een paar procent.

 

Ook heb ik wat gaas bemachtigt, signaal oroeven volgen later deze week

om eens bij de bestaande schotel te kijken of het signaal harder wordt.

 

 

Dat je überhaupt signaal hebt op 66E en 68.5E is al knap. Als ik kijk naar de EIRP zou dit ongeveer 36-38 dBW zijn.

 

Intelsat 17, 66E:

IS-17@66LMCH.jpg

Volgens Satbeams heb je daar 230 cm of meer voor nodig.

De Landmass Beam is lineair gepolariseerd, dus diëlectrum of flespolariser eruit voor optimaal signaal.

 

Wat voor effect heeft die Pringlesbus???

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Wat voor effect heeft die Pringlesbus???

Dat zou ik ook wel eens willen weten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update..

De chipston was alleen om even te kijken of mijn scalarringen goed op het midden van de
antenne stonden, gewoon een proefje niets bijzonders ;)

Verder heb ik nog een andere polarizer gemaakt die ik als eerste had en die werkte het
beste met het signaal, ik wil nog eens een polarizer maken maar dan een betere versie
zonder moertjes aan de binnenkant van de buis, want volgens mij dempt dat wat signaal
maar desalniettemin krijg ik er flink wat signaal uit en merk ik ook dat sommige
west hemi transponders niet doorkomen terwijl zij wel in de flysat op inet staan.

er staat ergens een 2 traps polarizer die uitstekend presteert maar daat zit patent op die tekening.

Morgen ga ik met het gaas verder om te kijken of ik daarmee als proef het signaal
wat kan "opkrikken" alhoewel dat dan betreft de zijkant van de antenne is en die
het minste invloed op je signaal heeft, maar elke procent is meegenomen.

later wil ik de offset proberen met de coniche ring om de triax 1 m groter te
maken met gaas als een soort schelp van 1.50 of groter om te kijken wat dat
met het signaal doet.

 

De meeste mensen zijn met de lnb`s bezig maar de schotel zelf
kan op die manier ook een signaal boost leveren zonder een veel duurdere laminas
180 of 270 offset aan te schaffen, die presteren goed met de coniche ring trouwens
op de cband.

 

De esx lnb is volgens mij ook belangrijk elke (70) db die je kan
redden / versterken is meegenomen. Ben nog op 60 E bezig geweest maar daar heb ik
nog geen transpoder lock gevonden.

Bij duurdere installaties zie ik de polarizer tussen de coniche ring en de lnb zitten
maar hier zit deze aan de voorkant van de lnb. Zou het kunnen wezen als je de lnb verder

naar achteren schuift dat je dan een tweede piek krijgt met meer signaal ? omdat de 0.38 f/d
volgens mij alleen geld als je h/v gebruikt zonder demping of beinvloeding ervan.

Volgens mij kan ik hem met de jonsa ook als cassegrain gebruiken door een reflector op
de paats van de scalarringen te monteren met iets beter rendement, een soort fibo ant idee.

 

Merk op dat ik wel demping heb van mijn balkon en de pertinax ballestrade plaat due eigenlijk

heb ik een 150 schotel wat er overblijft aan signaal oppervlakte.

Vraagje kan je trouwens je h/v ook boosten met de polarizer te draaien bij mij zakte het signaal weg.

Een heel verhaal updates volgen later op de dag..

Ger..
 

post-59919-0-50745500-1434749302.jpeg

post-59919-0-86210100-1434749306.jpeg

post-59919-0-28036400-1434749311.jpeg

post-59919-0-03903700-1434749317.jpeg

post-59919-0-80059000-1434749321.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren in de UK een TM5402 MK3 besteld

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb gisteren in de UK een TM5402 MK3 besteld

 

Heb ik reeds één jaar. Prachtige ontvanger. Ik ben er enorm tevreden mee. Beter dan de Dr. HD series.

 

Laat jullie bevindingen maar geworden hier :

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/340552-eerste-bevindingen-van-mijn-nieuwe-tm-5402-hd-m3/?hl=technomate

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update ..

De The 5402HD Mark 3 version does not have the same Tuner as either the mark 1 or Mark 2 version it s based on TM's other branded receiver the F3/5 so shares the same motherboard and tuner wat ik uit een forum haal, ik hoor dat daar een clarcktech tuner is ingebouwd.

De Technomate 5300 HD 5500 HD daar is wel een sharp tuner in gebouwd en de ontvanger heeft een lage treshold dus bij 15 % signaal heb ik al beeld net als de alps tuner bij de dreambox 7020 HD.

Het is wel een goedmakertje van technomate om de ontvanger met een lage treshold op de markt te brengen omdat je een snellere zender lock krijgt bij een paar procent signaal en vooral bij C band is dat erg belangrijk.

Ik ben nog even bezig geweest met de "gaasproef" maar dat is idd nog niet zo makkelijk als ik dacht en ik heb de ruimte niet ...

Om de schotel uit  te breiden, met een klein stukje gaas aan de west zijde van de antenne had ik 1,5 % meer signaal heel weinig maar het werkt dus wel. Het beste is denk ik gewoon rondom aluminium plaatjes nemen met een wat langer klemlip stuk aan de achter kant van de schotel die je rondom erop kan klikken en voorzichtig met een parkertje vast zet zodat het goed klemt.

Met aluminium plaatjes van 20 x 40 cm die 35 cm die per plaatje van de schotelrand uitsteken kan er zo een soort kraag om de schotel heen worden gemaakt en het is de bedoeling dat de plaatjes dezelfde kromming hebben als de schotel. Volgens mij is dit ideaal om een fibo 90 uit te breiden naar fibo 120, ik weet vrijwel zeker dat het signaal erop vooruit gaat dat kan niet missen, wel even fine tunen ze zijjn nog te koop de fibo s en voor C band een grotere reflector nemen of ook een klein kraagje op de reflector
van 10 cm weerszijden omdat de golflengte groter is.

Denk ik bij mezelf omdat ik de jonsa wil vervangen, gewoon een fibo 90 nemen en die oppimpen
lijkt me toch veel leuker heb meer ruimte meer schotel rendement, en kan hem later meer bij de balkonrand zetten met veel meer signaal, zit alleen met de polarizer maar kom ik wel uit.

Fibo 120 is helaas niet meer te krijgen anders zou dat mijn antenne zijn, de gibertini anrenne is mooi
maar neemt veel ruimte in met de focuslengte en de polarmount is gammel een storm en het is raak..

Toch heb ik even goed wat meer signaal binnen omdat ik de scalar ringen na los gedraaid te hebben
een klein stukje gedraaid zodat de focus afstand 1 cm korter is van de ringen naar de schotel.
Dit geheel heb ik gecompenseerd door de fd op 0.39 te zetten en de lnb iets te draaien zodat
de hv dipooltjes weer sychroon zijn met de schotel en heb iets meer signaal op het hele bereik
even getest met schotel op 40,5 west ses 6 bbc komt nu ook beter binnen van 17 naar 30 %  ;)

Hoe werkt het trouwens met een coniche ring en een polarizer kan de fles polarizer zo in de lnb

gezet worden lijkt mij ?

 

De offset zou je vooral met c band ook met plaatjes rondom groter kunnen maken.
Van mijn part rondom oude lp`s met aluminium folie erop als het maar reflecteert   [ Hint ] ;)

post-59919-0-09692800-1434837486.jpeg

post-59919-0-08799700-1434837491.jpeg

post-59919-0-43262500-1434837502.jpeg

post-59919-0-61081700-1434837507.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update ..

 

De The 5402HD Mark 3 version does not have the same Tuner as either the mark 1 or Mark 2 version it s based on TM's other branded receiver the F3/5 so shares the same motherboard and tuner wat ik uit een forum haal, ik hoor dat daar een clarcktech tuner is ingebouwd.

 

De Technomate 5300 HD 5500 HD daar is wel een sharp tuner in gebouwd en de ontvanger heeft een lage treshold dus bij 15 % signaal heb ik al beeld net als de alps tuner bij de dreambox 7020 HD.

 

 

 

 

Fibo 120 is helaas niet meer te krijgen anders zou dat mijn antenne zijn, de gibertini anrenne is mooi

maar neemt veel ruimte in met de focuslengte en de polarmount is gammel een storm en het is raak..

 

 

Hoe werkt het trouwens met een coniche ring en een polarizer kan de fles polarizer zo in de lnb

gezet worden lijkt mij ?

 

 

Helaas kon ik de 5302 toen nergens vinden , ik zie wel .

Fibo 120 niet te vinden ? kijk maar eens hier bij 2e hands   https://www.sat4all.com/forums/classifieds/item/3241-draaibare-120-cm-deltastar-gregorian/

De flespol gaat in de lnb dus maakt het niet uit of je met een vlakke scalaring werkt of een TRF (Trechterfeed)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kon ik de 5302 toen nergens vinden , ik zie wel .

Fibo 120 niet te vinden ? kijk maar eens hier bij 2e hands   https://www.sat4all.com/forums/classifieds/item/3241-draaibare-120-cm-deltastar-gregorian/

De flespol gaat in de lnb dus maakt het niet uit of je met een vlakke scalaring werkt of een TRF (Trechterfeed)

 

Had je er twee dan of stoppen met de hobby?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoppen met de hobby, nee toch ? Trust heeft pas een Technmate 5402 mk3 besteld dus ik denk
dat dat wel zal meevallen Alex.

Wel zie ik dat het aantal service van de satelliten over de hele spectra langzaam af begint
te nemen t.o.v vroeger, ook wordt er zodanig flink "gerommelt" met beide astra satelieten
footprints zodat er in de oostelijke delen van Europa bij italie en turkije alle flinke signalen

terug zijn gebracht en heel veel mensen met dure sateliet instalaties daar de dupe van zijn en
dat geldt niet alleen voor canaal digitaal maar ook voor astra 2 bbc kijkers die nog
altijd fta is.

Ook de kabel kastjes hebben problemen omdat ziggo met upc is samen gegaan en er veel te
veel zenders binnenkomen wat geheugen opeist met vastlopers tot gevolg. Allemaal krap bemeten
qua hardware en memory en koeling niet te vergeten en het signaal bij sommige mensen..

---------

Desondanks ben ik nog even met de polarizer bezig geweest vanwege datik de focus door draaien

van de scalarring met 1 cm heb terug gebracht zodat de lagere frequenties goed doorkwamen.

Vandaag even de polarizer gedemonteerd en de lnb h/v antennetjes sygroon gezet met de schotel

richting en erna de polarizer er weer op en alles ge her afregeld weer ietsje meer signaal ;))

Dan heb ik ook nog de 24 ¨ actuator even ge her-eikt van begin tot end en kan max van 47,5
West tot 72 Oost komen ermee. Als er geen balkondemping was op de schotel zou ik 66 Oost
h/v binnen moeten krijgen.
 
Wat ik trouwens ook las is dat de inv black premium en de Octacon pll 0.1 db iets beter zouden

presteren. Ook heb ik op een indies forum gelezen dat er een superlnb is die nog beter presteert,
even voor de freaks onder ons ;)

Erna heb ik nog even wat c band zenders gescant langs de clarcbelt en nog wat zenders gevonden ;)

post-59919-0-91053900-1434918945.jpeg

post-59919-0-70325200-1434918949.jpeg

post-59919-0-41171400-1434918954.jpeg

post-59919-0-12612400-1434918960.jpeg

post-59919-0-06468900-1434918965.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je er twee dan of stoppen met de hobby?

Ik heb er inderdaad 2 (en ook nog een 90 cm Fibo) 

Die in mijn avatar op dak met een lnb wisselaar voor KA - C - KU  en de andere op een verrijdbaar onderstel in mijn schotelschuur . Kan ik zo de tuin in rijden voor experimenten .

Daarop heb ik de lnb wisselaar ontwikkeld , gaat iets makkelijker als op het dak .

Nu die uitontwikkeld is mag hij weg .

Nee ik stop nog zeker niet met de hobby , momenteel ben ik bezig een zware amerikaanse H2H rotor (EHM)  geschikt te maken voor Usals . Het draaibereik word vergroot van 130º naar 185º en een switch voor de 0 positie .

Die rotor kan een 180 cm schotel makkelijk aan .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...