Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Weet iemand wat de volledige naam is van de ASTV zenders in de Chinese mux op 10E?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb een vraagje i.v.m. de steunarmen van een offset 120 cm schotel voor C-band ontvangst.

Op de schotel die ik heb zou ik graag de steunarmen vervangen en voorzien van de gepaste (zwarte) bevestigingsring meegeleverd met de ESX241 lnb.

Ik lees echter dat alle steunarmen ( dus alle drie ) dezelfde lengte moeten hebben.

 

Start with checking the mounting of the feed horn. All the legs on the tripod should be of the same
length.
You should measure them, and do any adjustment you can if they are not the same length.
Next, you have to check the distance from three different points on the edge of the dish, to the center
of the feed horn. Remember, even if the tripod legs have the same length, that does not mean the
feed is centered! You might have to "bend" the feed back into center of dish, or adjusting the tripod
legs to get the feed centered in the dish.

 

Als ik nu de afstanden meet op de bestaande driepoot bedraagt de lengte van de onderste arm 62 cm en de beide zijjarmen  86 cm.

 

Moet ik nu deze afstanden volgen of gewoon alle drie de steunarmen op 86 cm maken ?  Dan heb ik zo een type prime-focus , denk ik.

 

Wat denken jullie ?

post-37533-0-32096600-1405158772.gif

post-37533-0-42568200-1405158785.gif

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat in het citaat over een prime focus schotel gesproken wordt, niet over jou offset schotel!

 

Klopt! Bij een PF schotel is het zo dat alle armen even lang moeten zijn.

In het geval van jouw offsetschotel dus juist niet!

 

Ongeveer waar nu je LNB/Feedhorn zit moet-ie dan ook komen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat de lnb passing in die klem origineel 23 mm is , komt de C lnb te hoog te zitten .

Bovendien komt de trechterfeed TRF , tegen de stangen aan tenzij je hem dichter bij de schotel zet , maar dan klopt je focuslengte niet .

Ik zou de schotel op een steun zetten en een voldoende lange buis nemen ( 120 cm ofzo) die stevig in die 23 mm klem past en tot aan de schotel reikt , teken op plakband op de schotel het focuspunt af. Kantel de schotel zover achterover dat die buis waterpas ligt

Het vrije eind d.m.v. een steunconstructie fixeren en het einde in de schotel met 2 draden ( V vorm) aan de bovenrand van de schotel ophangen , zo heb je altijd een referentie van de focuslijn .

Dan de 23 mm klem losmaken en onderste stang bij de schotel geheel losmaken , de zijstangen een beetje losdraaien .

De lnb houder zover laten zakken dat je ruimte genoeg hebt om de TRF op de focuslijn op de juiste afstand te kunnen plaatsen .

Nu de onderste stang weer vastmaken aan de schotel , hiervoor zul je die stang daar verder plat moeten maken en er een nieuw gat in boren . Een klem voor de C lnb daarna aan die 23 mm lnb houder maken , is een nieuwe uitdaging .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals altijd Trust , je brengt mensen op mooie ideeën . :)

Zal die methode even toepassen. Ben meer dan veertig jaar landmeter geweest van beroep en ik heb nog enkele meetstokken ( "jalon" in het jargon ) en enkele driepikkels liggen , voor die constructie geen probleem dus. Daarna drie steunarmen losmaken van de schotel en er drie nieuwe rond bouwen. Moet zoiets worden zoals op bijgaande schets ( let niet op de verhoudingen , is enkel een voorstelling hoe het eruit zou moeten zien ). Nog nog de tijd vinden. Zal wel in de eerste weken niet lukken , maar het komt wel.

 

 

post-37533-0-59868500-1405326694_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog geen tijd gehad voor een nieuwe driepoot arm.

Maar eventjes deze vraag , de schotel met de lnb  voor c-band staat nu fixed en optimaal opgesteld op de 5°W.

Als ik een blindscan uitvoer met de Technomate TM-5402 HD M3 ( in stappen van 2 MHz) krijg ik 19 TV zenders en 118 Radiozenders binnen. De meesten zijn FTA.

Eventjes de coax in de Dr.HD F15 en na een zelfde blindscan ( bijgevolg in dezelfde omstandigheden ) en ook in stappen van 2 MHz dan vind deze 16 TV zenders en 56 Radiozenders.

Heeft dit met de gevoeligheid van de tuner te maken of het (toch wat) intensief gebruik van de Dr.HD F16 waarbij sommige componenten niet 100% meer functioneren.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog geen tijd gehad voor een nieuwe driepoot arm.

Maar eventjes deze vraag , de schotel met de lnb voor c-band staat nu fixed en optimaal opgesteld op de 5°W.

Als ik een blindscan uitvoer met de Technomate TM-5402 HD M3 ( in stappen van 2 MHz) krijg ik 19 TV zenders en 118 Radiozenders binnen. De meesten zijn FTA.

Eventjes de coax in de Dr.HD F15 en na een zelfde blindscan ( bijgevolg in dezelfde omstandigheden ) en ook in stappen van 2 MHz dan vind deze 16 TV zenders en 56 Radiozenders.

Heeft dit met de gevoeligheid van de tuner te maken of het (toch wat) intensief gebruik van de Dr.HD F16 waarbij sommige componenten niet 100% meer functioneren.

En welke heb je niet met de Dr.HD?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En welke heb je niet met de Dr.HD?

Even een correctie : op de F15 , 12 zenders ( en geen 16) . op de TM-5402 HD M3 , 19 zenders

 

Op beide ontvangers :

 

GRTS

Canal Algerie

Occa Africa 2

TV Congo

Al Maghribiya

TVE Int Africa

Cfiafrpo 2 (*)

Chiafrpo 1(*)

Equida Pro 2 (*)

Equida Pro 1 (*)

Afnex 1

Afnex 2

 

Op de TM-5402 HD M3 , zeven zenders meer.

 

RTG1 Gabon

ORTB TV

ORTB BB 24

Tele Africa

CRTV

Reversible Martinquie (*)

Tele Sahel

 

(*) gecodeerde zenders

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb de ervaring  bij deze satelliet als je een klein stukje verder draait je meer kanalen pakt. En dan zijn er een paar weer zoek.

Misschien heeft het er mee te maken dat  de ene Tuner net iets verder draait dan die andere tuner.

Op dit moment mis ik wel een paar satellieten , van  22 west ontvang ik nu niets meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik heb maar eens het oude draadje  van C en Ku lnb op een Triax 110 cm opgezocht. Gestart op 8-1-2013.

Wat ik jammer vind is dat er weinig over de C band gesproken word. Wat hebben we nu geleerd in die 2 jaar? Dat je met een Triax

zeker 64- 57- 49 -20- 5 oost kan ontvangen west 5 -14- 22 en soms ook 34 west en 53 west?

Ik heb dit vergeleken met een Gibertini 150 en dan ontvang je duidelijk meer. Dan ontvang je ook op oost 26-10-2.8 west 0.8-20-24-27-40 en de zijkant van mijn huis ;-)  

Zijn er mensen die meer kunnen ontvangen, dan hoor ik dat graag. Ik ga de schotel nu meer in de wind zetten waardoor ik van 53 west tot 72 oost ga ontvangen. Nog steeds blijf ik het probleem houden dat de schotel niet ver genoeg kan draaien, zeer frustrerend!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de ervaring  bij deze satelliet als je een klein stukje verder draait je meer kanalen pakt. En dan zijn er een paar weer zoek.

Misschien heeft het er mee te maken dat  de ene Tuner net iets verder draait dan die andere tuner.

Op dit moment mis ik wel een paar satellieten , van  22 west ontvang ik nu niets meer.

Bedoel je soms rotor i.p.v. Tuner ? Lijkt me n.l. sterk dat een tuner het draaibereik beperkt .

Waaraan staat die 150 Gibertini gemonteerd ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver zou je graag willen draaien dan ? Met sommige H2H motoren kun je 180 gr draaien .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...