Ga naar inhoud


solid state relais lekstroom


mr|repel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Enige tijd geleden heb ik hier thuis in het trappenhuis laagspanning ledverlichting aangebracht. Iedere ledspot heeft zijn eigen geschakelde omvormertje van 220 naar 3V. Als aansturing maakte ik gebruik van een bewegingsmelder.

 

Na een half jaar bleek dat het mechanische relais het niet leuk vond om tig keer per dag te schakelen en gaf de geest. Nu heb ik dit mechanische relais vervangen door een solid state relais. Werkt prachtig en je hoort het klikje van het relais niet meer.

 

Maar..... nu blijkt dat een solid state relais een kleine lekstroom heeft van enkele milliampere's. Helaas is deze lekstroom genoeg om de geschakelde omvormertjes van stroom te voorzien waardoor het spotje even kort aangaat en daarna weer uit. Dit gebeurt nu circa 2 keer per seconde. De spot gaat maar heel kort aan en "flitst" even. Door dit effect lijkt mijn trappenhuis meer een landingsbaan omdat alle ledjes knipperen als er geen beweging is.

 

Heeft iemand een idee hoe ik deze lekstroom kan weghalen of dissiperen zodat de ledjes uit blijven wanneer het relais uit is ?

 

Het relais wat ik gebruik is deze : http://www.fotek.com.hk/solid/SSR-1.htm en dan de 25A versie.

 

Gr

 

Barry

aangepast door mr|repel

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


"Gemakkelijkste" is om er een laag ohmige belasting aan te hangen. Denk aan een reguliere lamp i.p.v. de LED's... Dan zal die de lekstroom afvoeren, en is er geen knipperen meer...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgensmij is dit water na de zee dragen aan de ene kant ga je energie besparen om het met een gloeilamp weer weg te gooien.

Op deze manier kun je net zo goed een gewone halogeen pit er in stoppen.

Mijn advies relais er tussen die het wel blijft doen alleen je hebt wat meer lawaai maar meer besparing

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

al geprobeerd om tussen pin 3 en 4 een condensator te plaatsen, ik vermoed dat er storingen aan de input de boosdoeners zijn en niet de 3 of 5 mA lekstroom aan de uitgang. En is een sensor nog wel zinvol met LED verlichting, wat indien je die continu laat branden? Ik weet natuurlijk niet wat het totale vermogen van de verlichting is en hoe dikwijls deze per dag moet aanslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er meerdere LED's in gebruik zijn dan is het enige halogeen lampje niet zo'n groot probleem.

Indien je er meer tijd aan wilt besteden zou je eigenlijk moeten gaan kijken naar een voeding voor alle LED's i.p.v. allemaal aparte voedingen. (Kijk maar eens voor de grap hoe hoog rendement die voedingen hebben die je nu in gebruik hebt.) Als je een voeding gebruikt dan kan je aan de "uitgang" van de voeding misschien het relais gebruiken... 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn 5 led spotjes die in het plafond boven de trap hangen. Op de overloop staat een tafeltje met daarop een schemerlampje. In dit schemerlampje zit nu een 40 watt pitje. Mogelijk dat ik hier nog een ander indraai,maar denk het niet. Deze schemerlamp gaat dus ook aan als de trapverlichting aangaat.

 

De bewegingsmelder werkt met radar, dus zit weggewerkt onder het plafond. Hier kom ik in de toekomst moeilijk/niet aan. Ik bekijk het zo, die 5 lamjes gebruiken nu 5 watt / stuk. Dat is 45 watt per lampje wat ik spaar. Netjes toch ? Het werk nu in ieder geval perfect.

 

Over die condensator, dat gaat geen zin hebben denk ik. Het reed relais heeft nu eenmaal die lekstroom. Nu loopt die stroom over het gloeilampje wat een "vermogen" geeft van iets meer dan 1 watt.

aangepast door mr|repel

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...