Ga naar inhoud


Drukregeling van een hydrofoor


Belsat

Aanbevolen berichten

Goede morgen!

 

Ik zie dat sommige leden bijna overal verstand van hebben, dus ik probeer het maar :)

 

In de kelder heb ik een 1500 liter watertank staan die gevuld wordt d.m.v. een lagedruk leiding vanuit het dorp. Deze tank voedt een pomp die het huis op druk houdt. De druk wordt geregeld d.m.v. een drukschakelaar die inschakelt bij 2.2 bar en weer uit bij 3.6 bar. Het drukvat waar de pomp op  staat heeft 2.4 bar luchtdruk.

 

Probleem is dat de schakelaar soms wel, maar meestal niet in één keer uitschakelt. D.w.z. hij schakelt uit, dan weer aan, dan weer uit enz. tot soms 5 keer toe. Eenmaal op druk, blijft hij op druk, dus geen lek. De schakelaar vernieuwen heeft niet geholpen.

 

Mijn vraag is nu: uitgaande van een zo hoog mogelijke druk in huis, dus liefst boven de 3.5 bar (om achter in het huis ook nog wat druk over te houden), wat moet dan de bijbehorende inschakel- en drukvatdruk zijn?

 

Misschien ligt het helemaal niet aan de drukinstellingen, maar wat kan dan wel dit probleem veroorzaken? Defect drukvat? Defecte terugslagklep?

 

Vriendelijke groeten,  Henk

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gebeurt dat snel schakelen als er water word gebruikt?

Dan gok ik op het drukvat. Het drukvat is bedoelt als buffer om te voorkomen dat de pomp snel aan-, uitgeschakeld word. Hoe groter het drukvat hoe minder de pomp aan-, uitgezet word.

Hoe oud is het drukvat trouwens. Die dingen heb echt niet het eeuwige leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Nee, het pendelen gebeurt als het waterverbruik stopt.  Ik heb net ergens gelezen dat de druk in het drukvat 0.2 bar lager moet zijn dan de inschakeldruk. In mijn geval zou het drukvat dus op 2.0 bar moeten staan. kun je dat s.v.p. bevestigen? En zijn de in- en uitschakel druk optimaal?

 

Ik gok eigenlijk ook op het drukvat. Het is minstens zo oud als de tijd dat we hier wonen, en dat is 15 jaar..

 

Zover bedankt alvast!

 

Ciao,  Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de drukinstellingen kan ik helaas geen zinnig woord zeggen. Ik vind verschillende drukken variërend van 50% van hoogste druk tot 0,5 bar onder laagste druk.

 

Ik zie ook berichten over drukvaten die met perslucht of stikstof op druk gebracht kunnen worden en over drukvaten waarin de rubber balg vervangen kan worden. Geen idee wat jij hebt.

 

Als het huidige drukvat het 15+ jaar heeft uitgehouden en je al die tijd geen problemen met je watervoorziening hebt gehad lijkt mij de druk van 2,4 bar in het drukvat geen probleem te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

OK, thanx!  Die 2.4 heb ik er zelf pas geleden opgezet; ik zal die toch nog maar iets laten zakken. Mss helpt dat. Wat het daarvoor was weet ik niet meer, stom!  In elk geval lager..

 

Bedankt voor het meedenken.   Ciao,  Henk

 

P.S. Heb net ontdekt dat op mijn drukvat de balg idd vervangen kan worden. Ik ga me daar ook maar eens in verdiepen :-)

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je misschien last van lucht in een van de leidingen of de watertank?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dank voor de reactie! Inderdaad heb ik na het weer oppompen van de balg even lucht in de leidingen gehad en dat lijkt mij geen goed teken :-(  Het ziet er naar uit dat er een nieuwe balg in moet en ik heb mijn installateur gevraagd of 'ie dat wil doen. Ik krijg namelijk sowieso binnenkort een extra watertank en dan gaat dat in een moeite door.

 

Ciao,  Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je ergens een luchtbel in het systeem hebt zitten kan daardoor die pressostaat gaan klapperen.

 

Even alles ontluchten en kijken of dat verbetering geeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, thanks!  Maar ik denk dat alle lucht er zo langzamerhand wel uit is. Ik blijf observeren..

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw keerklep af en toe blijft hangen zodat het water

terugstroomt naar de tank en zo de druk in het systeem afneemt en

de pomp vrolijk weer gaat werken.

De druk in het vat is eigenlijk niet zo belangrijk maar ik zou een

voordruk hanteren van de uitschakeldruk (oppompen zonder waterdruk).

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw keerklep af en toe blijft hangen zodat het water

terugstroomt naar de tank en zo de druk in het systeem afneemt en

de pomp vrolijk weer gaat werken.

De druk in het vat is eigenlijk niet zo belangrijk maar ik zou een

voordruk hanteren van de uitschakeldruk (oppompen zonder waterdruk).

Dan zou er toch wat meer tijd tussen uit en inschakelen moeten zitten , ik heb begrepen dat de pomp direct weer inschakelt

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou er toch wat meer tijd tussen uit en inschakelen moeten zitten , ik heb begrepen dat de pomp direct weer inschakelt

Goed beschouwd heb je daar gelijk in, het moet dan ook een combinatie zijn van een defect drukvat

en water wat terugstroomt. Maar 15 jaar voor een schakelvat is wel een hele respectabele leeftijd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Viendelijk dank voor alle antwoorden!  Inderdaad is een hangende keerklep ook best mogelijk. Op de manometer zie ik tijdens pompen een gestaag oplopende druk tot +/- 3 bar, waarbij hij afslaat. Dan loopt de manometer in een aantal seconden terug naar 2 bar en de pomp slaat weer aan. Dit herhaalt zich een paar keer, tot hij in één keer definitief op 3 bar blijft staan.

 

Gisteren de druk er helemaal afgehaald en de balg afgesteld op 2 bar. Dit is wat op het vat (60L Varem) staat vermeld. Opvallend was dat deze druk niet terugloopt dus de balg kan nooit erg lek zijn ;-) Daarna weer in werking gesteld maar bovenvermeld probleem blijft, zij het in mindere mate. Er is hierbij natuurlijk ook weer wat lucht in het systeem gekomen, dus ik blijf observeren...

 

Nogmaals mijn dank!   Henk

aangepast door Belsat

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...