blackeyes Geplaatst: 28 mei 2013 Auteur Geplaatst: 28 mei 2013 dat is precies wat ik altijd doe met finetunen tv staat naast me en heb hem nu optimaal ingesteld op alle sats nu een perfect signaal ik heb hem op de 4 en op de 7 ingesteld op het beste signaal wat ik ken krijgen op de 4 kom ik nu op 13.5 db en op de 7 ...13.3 vanzelfsprekend is de 23.5 het beste signaal daar kom ik nu op bijna 16 db en die turksat heb ik nu een signaal van 13.1 db dus ik denk dat ie nu wel optimaaal is meer ken ik er nu niet meer uithalen vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
grondstof Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 @grondstof, dat klopt niet wat je schrijft, je moet als eerste de motor op het mechanische nulpunt zetten, daarna de schotel en lnb arm monteren en in één (hart) lijn met de motor zetten dan de schotel elevatie instellen. Daarna moet je de schotel dmv Usals naar 4,8 of 7 oost laten draaien, dan pas de motor(en de rest wat er aanhangt) op de bevestigingsmast draaien en op maximum signaal op één van beide genoemde satellieten afstellen. Ook ik zet de schotel in lijn met de motor en zet de motor op nul, daarna monteer ik het geheel op de mast Voor mij is 4.8 omdat ik op 5.022 E woon de satelliet waarop het nulpunt afstel. Als ik naar het zuiden kijk, staat van uit mijn plaats op aarde de 4.8 het hoogste aan de Clark Belt, elke andere satelliet staat dus lager. Als de motor op nul staat kijkt de schotel dan ook naar het hoogste punt, voor mij 4.8 met maximale uit richting en signaal sterkte. Als ik de rotor laat draaien naar oost of west dan zal de boog welke de schotel gaat volgen naar beneden gericht zijn. Hij volgt dan dus precies de Clark Belt waardoor hij voor de tegenkomende satellieten precies afgesteld staat. Mijn schotel draait al jaren op die manier ingesteld en ontvang van 57E tot 30W de tussenliggende satellieten. Op 57E heb ik een zender, Asia TV met een sterkte van 68% terwijl ik op 30W de zender Cubavision met een sterkte van 80% ontvang Op de 53E heb ik bijv MUZ met een sterkte van 70%
grondstof Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 Mijn woning houd alles tegen na 30W, woningen en opstakels aan de achterkant belemmeren uitzicht verder dan 57E. Door de kromming van de aarde is het toch al moeilijk om verder te komen dan die 57E vermoed ik.
Eduard07 Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 Na 30W zit niet zo veel meer (o.a.wel sats die links/rechtsdraaiende frequenties hebben) en 57E vind ik een geweldig mooi resultaat. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
grondstof Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 @Sjaak(k) @grondstof, dat klopt niet wat je schrijft, je moet als eerste de motor op het mechanische nulpunt zetten, daarna de schotel en lnb arm monteren en in één (hart) lijn met de motor zetten dan de schotel elevatie instellen. Daarna moet je de schotel dmv Usals naar 4,8 of 7 oost laten draaien, dan pas de motor(en de rest wat er aanhangt) op de bevestigingsmast draaien en op maximum signaal op één van beide genoemde satellieten afstellen. >Dank grondstof voor de aanvulling, dat je het goed afgesteld hebt blijkt wel uit dat je 53 oost kan ontvangen en 30 west. Aan de ene kant spreek je mijn manier tegen, aan de andere kant zeg je dat mijn schotel goed heb afgesteld. Welk van de 2 meen je nu eigenlijk? De manier welke ik beschrijf van afstellen verschilt namelijk van de manier die jij beschrijft. Op deze manier sticht je juist verwarring bij mensen die er totaal geen ervaring mee hebben en krijg je ellen lange discussies of heen en weer gepraat zoals bij dit draadje.
grondstof Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 @Sjaak(k) Het grote verschil in onze meningen wilde ik juist duidelijk maken, niet als de bekende mosterd maar ter verduidelijking van mijn methode t.o.v de jouwe. Ik heb duidelijk gemaakt waarom ik op 4.8 E richt en afstel terwijl de motor op de nul staat. Jij stelt de boel af door de motor naar 4.8 of 7 E te laten draaien en daarna de boel te monteren en uit te richten. In het geval dat je 4.8 gebruikt zit je dan t.o.v mijn manier er 4.8 graden naast omdat hij bij mij op het nulpunt gesteld wordt. Dat zijn duidelijk 2 grote verschillen dus, ik heb mijn manier onderbouwd met het Clark Belt verhaal en geef er mee aan dat mijn schotel dus de kromming van de aarde geheel volg Op de manier welke jij omschrijft volgt hij hem niet helemaal juist door de afwijking van die 4.8 of zelfs 7 waar je mee begint. Bij satellieten welke meer oostelijk of westelijk zitten dan de satellieten welke dichtbij het nulpunt zitten zal er dan minder of geen signaal gevonden worden.
youriy Geplaatst: 28 mei 2013 Geplaatst: 28 mei 2013 Nee het hoogste punt van de clarkebelt zit op het absolute zuiden,de lengtegraad van je positie. Jij begint al met een foutmarge door ipv 5,0 gr. 4,8 gr te nemen als hoogste punt. clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
Eduard07 Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Nee het hoogste punt van de clarkebelt zit op het absolute zuiden,de lengtegraad van je positie. Jij begint al met een foutmarge door ipv 5,0 gr. 4,8 gr te nemen als hoogste punt. Op zich geen rampzalig verschil, maar hij is er inderdaad. Zonder professionele apparatuur lijkt me dit verschilletje moeilijk weg te krijgen. Een draai aan de linker moeren van de bevestiging tussen motor en paal is misschien al genoeg. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Littlesat Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 (aangepast) Eerst instellen op nulstand... dan laten draaien op 4.8) of 7 wat je wilt) en DAN scherpstellen.... Dan heb je die afwijking met de nul instelling er ineens uit, 29 mei 2013 aangepast door Littlesat Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
trust Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Eerst instellen op nulstand... dan laten draaien op 4.8) of 7 wat je wilt) en DAN scherpstellen.... Dan heb je die afwijking met de nul instelling er ineens uit, Gelukkig zijn er mensen die het wel snappen !! Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Eduard07 Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Gelukkig zijn er mensen die het wel snappen!! Het zal wel aan mij liggen, maar als ik de schotel+ rotor vastzet aan de paal op 4.8E als nulpunt en ik woon op op 5.5 E, dan snap ik niet hoe de rotor 0,7 graden afwijking kan compenseren terwijl de mechanische instelling op 4.8 E blijft. Je zult dan toch met de moersleutel aan de gang moeten om schotel+rotor op het hoogste punt op nul te zetten, in mijn voorbeeld dus op 5.5 E. Op 4.8 E zit de boel te laag in de Clarke Belt afgesteld. Zolang je locatie niet precies op 4.8E is, is 4.8E het dichtstbijzijnde orientatiepunt, maar niet het nulpunt. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
mebo870 Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 (aangepast) Ik begrijp echt niet wat er zo moeilijk aan is om die motor eerst een kleine opzet te geven zodat het verschil richting/hoogste punt en satelliet is weggewerkt. Nee, sommigen blijven maar doordrammen “bij mij werkt dat perfect, motor op nulstand en zo afgeregeld op de 4.8 oost” Leg eens uit, wat doen jullie met het verschil in hoogte tussen de satelliet en jullie hoogste punt ? De satelliet hangt toch lager dan het hoogste punt, en op die satelliet gaan jullie dan de maximale hoogte van de boog, die de schotel zal doorlopen vastleggen. Dat is pas een vreemde redenering !!! Hoe kan men nu de clarke belt volgen als van bij de start de schotel al op een verkeerde hoogte naar die clarke belt kijkt. De fouten marge zal rond het nulpunt weliswaar miniem zijn, maar groter worden naarmate men verder naar oost of west draait. En dan duikt er een 2de probleem op, namelijk de skew van de lnb ten opzichte van de satelliet. Zie nu toch eens in dat de manier van afregelen identiek blijft, er is alleen 1 stap meer te volgen in het proces, alvorens men de schotel gaat afregelen, die kleine correctie van de motor naar de satelliet. 29 mei 2013 aangepast door mebo870 The key to happiness. Stay away from idiots
minplus Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 De zgn "boerenmethode" die sommigen hier hanteren functioneert prima en is simpel. De schotel staat dan aanvankelijk net iets verkeerd maar na het finetunen volgens het schema dat ik onder de titels "mast" en "elevatie" hier in dit lijntje als bijlage geplaatst heb volgt de schotel perfect de Clarkebelt (mits goed uitgevoerd en gesafed). De boerenmethode heeft hier een paar maal uitvoerig op het forum gestaan en het verslag van ik meen een zekere Peter heb ik nog wel ergens op m'n PC staan. Ik wil het voor een liefhebber wel even opzoeken en opnieuw plaatsen. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
Sprietje Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Beste mebo870 Je hebt helemaal gelijk wat je schrijft maar ik heb het een aantal dagen geleden opgegeven om nog verder mee te werken aan deze oeverloze discussie die blijkbaar niet door iedereen wordt gesnapt ondanks alle aangedragen informatie. Ik zeg altijd maar zo, als je niet snapt waar je mee bezig bent, stop er dan mee en ga je eerst eensinlezen in de materie. Wel even een opmerking over de skew van de lnb. Die 1,2 graden afwijking van de skew valt in het niet als je bedenkt dat de skew van de Astra 1, 2 en 3satelliet 6 graden afwijken omdat de polarisatie 6 graden scheef wordt uitgezonden. Ook als je de schotel flink ver naar het oosten of westen laat draaien, klopt de skew van de lnb niet meeromdat de signalen van de satelliet altijd naar het midden van de aarde zijn gericht. Als draaibare schotelbezitter zit je echter op de aarde en niet midden in de aarde, vandaar dat je een steeds grotere skewafwijking krijgt naar mate je de schotel verder oostelijk of westelijk draait, zie bijlage.
gors Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Sprietje, betekent dit dat er met een draaibaar systeem geen optimale ontvangst gegarandeerd is of zijn er systemen die ook de skew aanpassen?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen