Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraagje.

Hoe check je een beamerlamp?

Moet je net als bij elke normale lamp een ohmse waarde kunnen meten?

Ik vraag dat omdat er een UHP lamp in zit die op 220Volt moet werken, 220Watt.

Maar de lamp wordt kennelijk ontstoken m.b.v. een 7kV spanning.

Dus hoe weet ik of de lamp stuk is? Doet namelijk niets, maar de rest van de beamer ook amper. (Zeer flauwe knipperde leds, waarvan ik vermoed dat er meer aan de hand is)

Maar eer ik de boel ontmantel en het systeem beveiligd is omdat de lamp stuk is...

Alvast weer bedankt voor de info!

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

• Moderator
Geplaatst:

Het is een gasontlading lamp, die inderdaad ontstoken moet worden.

Doormeten is er dus niet bij.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dank je CeesV!

Dat wordt dus gewoon de boel open schroeven en meten.

Hebben we weer wat te doen. Schema's gevonden (BENQ MP720P), dus kunnen we wat uurtjes opvullen.

• Moderator
Geplaatst:

Als de lamp kapot is dan moeten de leds gewoon op volle sterkte branden. 

Je krijgt dan wel een waarschuwing dmveen knipperende led. Vaak is de UHP lamp ook gesprongen en zie je glasscherven in de reflector.

Ik zou niet meten aan het UHP circuit want dat is nogal riskant.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Dank voor de info Matchless.

Het zal waarschijnlijk meer impact hebben dan de ionisator van 20 jaar terug die ik toen gebouwd heb :D

Maar goed, ben wat verder..

De voedingspanningen op het SPS bordje zijn allemaal oke.

Ik meet nu een kortsluiting in het 12Volt circuit op het moederbordje zelf. Op het moederbord direct op de aansluitplug die van het voedingsbordje komt, is er een keiharde sluiting te meten.

Nu heb ik schema's van de voeding en diagrammen van de werking van de beamer, maar niet het schema van het moederbord zelf.

De 5 Volts lijn is oke. Maar op meerdere punten op het moederbordje meet ik over diverse condensatoren een sluiting.

Als ik nu het schema zou hebben, dan kan ik delen uitsluiten/controleren....

@ Steve: Heb jij aanvullende schema's van een BENQ MP720P? Of zijn die hetzelfde als van de 600 serie?

• Moderator
Geplaatst:

Je kan de condensatoren niet op sluiting meten wanneer ze in de print gesoldeerd zijn, heb je ze uit de print gehaald?

Zit er geen diode aint-parallel over de 12 volt, als beveiliging tegen verkeerde polarisatie?

Is de gelijkricht diode of brugschakeling nog heel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dat snap ik.

Ik bedoelde er mee te zeggen dat de hele 12Volts lijn een sluiting heeft/had. Vaak zijn er afvlak elcootjes die gevoed worden met behulp van een weerstandje. In dat geval meet je geen harde sluiting overal.

Maar goed. Zonder schema van de 720, maar met Steve zijn 600 versie krijg je een aardige indruk.

Bij het begin (vanaf de voedingsconnector) begonnen en op goed geluk gezocht en gevonden een elcootje met sluiting.

Zie het fotootje. Deze verwijderd en vervangen en de beamer draait weer.

post-38554-0-18501800-1380405129_thumb.jpg

Bedankt aan een ieder die weer heeft willen meedenken! Toppie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...