Ga naar inhoud


probleem met transponder 12722 op astra1


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

Beste Edward07


Jean-Claude is niet de eerste Belg die klaagt over deze transponder van TvVlaanderen. Dat probleem is op dit forum al vele malen aan de orde geweest. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat ervaren wordt dat het een probleem van de laatste weken is want na een redelijke zomer, regent het de laatste paar weken natuurlijk weer flink wat meer en daardoor ook meer kans op slechte ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Edward07

Jean-Claude is niet de eerste Belg die klaagt over deze transponder van TvVlaanderen. Dat probleem is op dit forum al vele malen aan de orde geweest. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat ervaren wordt dat het een probleem van de laatste weken is want na een redelijke zomer, regent het de laatste paar weken natuurlijk weer flink wat meer en daardoor ook meer kans op slechte ontvangst.

Zeker, daarom zei ik ook "het ene etc.".

Ook ik heb in dit forum al eens gemeld dat 12.722 een zwakke transponder is op alle schotels in mijn directe omgeving.

Het staat me trouwens bij dat hij bij jou best goed binnenkomt. De footprint is kennelijk wel Europawijd. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem stelt zich inderdaad "sinds enige weken". en kijk, ik kom zonet van nog eens te controleren en momenteel heb ik een ontvangst van 12dB op die transponder. Er schijnt nu wel een flauw zonnetje, maar het verschil is toch groot. Dat die 12722 kritischer is dan de andere transponders door de gebruikte parameters van TVV is mij bekend, maar 0dB is wél wat weinig, zeker als de andere transponders nog 8 of 9 dB geven.

grotere schotel ? er staat al een 80cm multifocus, volgens mij moet dat groot genoeg zijn.

zoals ik al zei staat er nu een flauw zonnetje, we gaan de ladder uithalen en de LNB's verwisselen en de aansluitpunten eens nakijken.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem stelt zich inderdaad "sinds enige weken". en kijk, ik kom zonet van nog eens te controleren en momenteel heb ik een ontvangst van 12dB op die transponder.

Misschien even ter vergelijking: ik heb een 80/85 cm schotel en momenteel 12,5 dB op deze transponder.

Jij zou op dit moment  dus ook rond de 12dB moeten zitten. Mogelijk nog wat finetunen voor meer. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

sluit hem eens rechtstreeks aan op die lnb 

en beter uitrichten is de boodschap 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07

 

12722H zit op de Astra 1L. Die kun je met een 60cm-schotel ontvangen vanaf een flink stuk in Zweden tot een flink stuk in Marokko.


In Spanje ontvang ik die transponder met 87% signaalkwaliteit op mijn Clarketech 5000HD en met 100% signaalkwaliteit op mijn Inverto Scena 5M op een Triax 115 met multirail.


Het is bij Jean-Claude dus gewoon een kwestie dat hij te weinig signaal heeft door een slechte schotelafstelling en/of lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of hij heeft een beschadigde kabel, waardoor er op bepaalde frequenties een dip ontstaat.

Feit is dat bij enige regenval of vocht het signaal op deze transponder onder de drempel van zijn ontvanger komt en hij geen ontvangst meer heeft.

LNB en bekabeling zijn daardoor de meest voor de hand liggende oorzaak.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik zei: ik heb meerdere schotelopstellingen hier, en bij alle is 12.722 een van de zwakkere transponders.

Maar de onlangs door CD in gebruik genomen 11023 met Veronica komt weer maximaal binnen.

Wat dat betreft lijkt het een kortegolfzender in de 31-meterband: dichtbij zwak tot niet, honderden kilometers verderop loeihard. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziezo, LNB's zijn verwisseld, aansluitingen zijn nagekeken : alles is droog, zoals het hoort.

het is hier nu zonnig en licht bewolkt, ideale ontvangstmogelijkheden dus.

nog even aan de schotel gedraaid (links-rechts-op-neer) maar méér dan 12dB zit er niet in.

nu afwachten naar de volgende regenbui en kijken wat er met het signaal gebeurt. Maar LNB en schotel kan ik al uitsluiten denk ik, 

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je de skew ook al een beetje aangepast?

kan je anders eens een foto van jou opstelling maken jean-claude

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle LNB's staan vertikaal en zeg niet dat het zo niet moet want als ik ze naar links of naar rechts verdraai dan zakt elke keer de ontvangst. denk eraan dat het een multifocale schotel is, dus de LNB's liggen op één lijn.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziezo, LNB's zijn verwisseld, aansluitingen zijn nagekeken : alles is droog, zoals het hoort.

het is hier nu zonnig en licht bewolkt, ideale ontvangstmogelijkheden dus.

 

nog even aan de schotel gedraaid (links-rechts-op-neer) maar méér dan 12dB zit er niet in.

Je zult niet veel meer krijgen, zoals ik al aangaf. Mijn Alps-lnb staat loupe-zuiver afgesteld op een 85 cm schotel en levert 12,5 dB op het ogenblik. Meer krijg ik er ook niet uit.

Misschien staat de transponder speciaal op Zuid Spanje gericht. ;)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

alle LNB's staan vertikaal en zeg niet dat het zo niet moet want als ik ze naar links of naar rechts verdraai dan zakt elke keer de ontvangst. denk eraan dat het een multifocale schotel is, dus de LNB's liggen op één lijn.

Heb je de rail wel een kanteling van zo'n 10 procent gegeven met het oog op de naar het oosten aflopende Clark Belt?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als ik het goed zie is de hele schotel gekanteld, de rails blijft in dat geval evenwijdig recht met de schotel.

Alleen de skew van de lnb's zouden niet allemaal 0 graden moeten zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...