Ga naar inhoud


probleem met transponder 12722 op astra1


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

bon, ik ben hier zowat ten einde raad, ik zit met het volgende probleem :

sinds een paar weken stel ik vast dat bij de minste regenbui het signaal op de TVV transpronder 12722 van astra 1 wegvalt. Nu ja, ik zie jullie al denken : schotel bijstellen.

mijn probleem is echter dat alle ANDERE transponders wél doorkomen, met genoeg signaal. Ik heb het nu bvb terug voor, ik zit in de signaalzoeker te kijken, en ik krijg de volgende waarden :

12728 V : 12 dB, SNR 55, BER 0

12722 H : 0 dB, SNR 0, BER 0

12699 V : 11 dB, SNR 61, BER 0

12692 H : 9 dB, SNR 48, BER 0

12670 V : 11 dB, SNR 59, BER 0

12663 H : 9 dB, SNR 48, BER 0

 

het valt me dus wel op dat de H signalen zwakker zijn dan de V signalen. Maar waarom valt het signaal ineens weg op 12722 ? Ik heb de transponder instellingen nog eens nagekeken (DVB-S2, 22000, 3/4, 8PSK) maar alles lijkt correct ingesteld !

 

en dat moet nu net op die TVV transponder gebeuren. Overigens : heel bizar, eenmaal de hemel opklaart dan komt het signaal terug en registreer ik 11 dB !

 

slechte aansluiting ? maar waarom dan net op die ene frekwentie ?

ik ga morgen 2 LNB's eens van plaats verwisselen om de LNB uit te sluiten, en nog maar eens de schotel exact africhten, maar ik heb zo een voorgevoel dat dit niet veel gaat helpen. Ik vermoed een externe faktor (en het is geen DECT, heb ik al nagekeken) maar ik zie niet direct in wat dit zou kunnen zijn.

 

dus : iemand al eens meegemaakt ? alle ideen zijn welkom !

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wat voor lnb heb je in gebruik?

Regendruppeltjes op een smalle spitse lnb?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn smalle quad LNB's, van het merk ALPS. die hangen er intussen toch al 3 jaar op, maar pas de laatste weken krijg ik problemen met die transponder.......

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om heel veel dingen uit te sluiten zou ik als eerste de lnb verwisselen/vervangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou er pas mee aan de gang gaan als het goed droog is, anders raak je door kortsluiting alles kwijt en ga je nog terugverlangen naar de situatie van nu. ;)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

er staan 5 LNB's op de rail (een multifocus) - ik ga gewoon 2 LNB's verwisselen (19 <> 13). Moet ik gewoon de houder openvijzen en de LNB's omwisselen, dat gaat het snelst.Tussen 2 buien in dan .....

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen druppel vocht mag erbij...! 

Controleer eerst de f-connectoren. Een verse montage zou het probleem ook al kunnen oplossen. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet zo gemakkelijk zo'n etui losmaken, zit vrij strak, en ik wil voorkomen dat de connectoren losgerukt worden als ik die etui achteruit trek, maar we zullen zien wat we kunnen doen. de connectoren moeten normaal gezien kurkdroog zijn.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zien is geloven.Ook al zitten ze ogenschijnlijk goed beschermd, bij problemen zou ik toch zeker willen weten of alles nog steeds is zoals het hoort.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 8PSK (= DVB-S2)) modulatie moet de schotel duidelijk meer winst brengen dan bij DVB-S modulatie.

Met andere woorden, bij DVB-S2 gaat het signaal eerder in de knieen dan bij DVB-S.

De andere transponders waar je mee vergelijkt zullen dan ook DVB-S modulatie hebben.

Er is dus niets met je LNC aan de hand. Je schotel brengt domweg niet genoeg winst en heeft geen slecht weer reserve.

 

Oplossing: grotere schotel toepassen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jean-Claude


Dat transponder 12722H wegvalt terwijl de andere transponders die jij opnoemt gewoon werken, is heel makkelijk te verklaren.
Transponder 12722H gebruikt DVB-S2  8PSK FEC 3/4 . De andere transponders gebruiken DVB-S QPSK FEC 5/6 en DVB-S2  8PSK FEC 2/3 .
 

Om de zenders op transponder 12722H te kunnen ontvangen, heb je 1,45dB meer signaal nodig dan op die andere transponders ofwel een schotel met een oppervlak dat 1,4 maal zo groot is.


Om de kosten van transponderhuur zo goedkoop mogelijk te houden, gebruiken TvVlaanderen en CanalDigitaal transpondermodulaties en FEC-waardes zodat zoveel mogelijk zenders op een transponder kunnen.
Het gevolg is dat je meer signaal nodig hebt om de zenders goed te kunnen ontvangen.
Vooral met regen merk je dus dat je voor deze transponders te weinig signaal hebt.
En dan moet je niet denken, ik heb voor deze transponders toch ongeveer even veel signaal. Nee daar gaat het niet om. Het is een bepaalde drempel die je nodig hebt om deze zenders goed te kunnen ontvangen.

Smalle lnb’s zijn altijd gevoeliger voor regendruppels dan gewone lnb’s. ALPS zijn nog de beste van de smalle lnb’s, de Inverto Multiconnect is helemaal een ramp.

Misschien staat toch je schotel niet helemaal goed uitgericht.
Het kan ook zijn dat de skew van de lnb’s niet optimaal staan afgesteld.
Als er de ruimte aanwezig is, kun je beter gewone lnb’s nemen dan smalle.

Zou je eens een foto van je schotel met de lnb’s kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS begon met de woorden : "Sinds enkele weken stel ik vast dat..".

Genoemde woorden van TS wekken de suggestie dat de problemen recent zijn begonnen. 

 

Maar het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...