Ga naar inhoud


Geluidshinder door een kattenverjager (hoge pieptoon)


rolandroland

Aanbevolen berichten

In het Algemeen Dagblad van 25 oktober 2013 stond een artikel over dat een piepkastje tot fikse burenruzie's doet leiden zie: http://www.filedump.net/dumped/oorsuizenkattenverjager1383754651.pdf

 

In de buurt hangt ook zo een apparaatje in de tuin. Die gaat steeds af wanneer ik er langs fiets. Het is pijnlijk aan je oren. Wanneer ik veel verder ben en uit de buurt van dat piepkastje dan lijkt het alsof ik het geluid nog steeds blijf horen. Pas na een kwartier of zo is het geluid pas verdwenen. Hoe kan dit dan toch? 

 

Van een audioloog kreeg ik het volgende schrijven:

 

Wij hebben uw e-mail via een omweg binnengekregen. Wij begrijpen het probleem. In de eerste reactie behorende bij uw link geven dr De Laat van LUMC en drs R. Cima uitleg over het fenomeen. Wij sluiten ons hier geheel bij aan. Het "afterimage" fenomeen kan fysisch zijn, in de zin van een (tijdelijk) locale vermindering van het gehoor (vergelijkbaar met de piep die ontstaat na lawaai), maar ook psychologisch (vergelijkbaar met een melodie die in je hoofd blijft hangen). Over oorsuizen (tinnitus) is niet alles bekend, maar we hebben toch een behoorlijk goed idee hoe het in zijn werk gaat. Zie bijvoorbeeld onze folder
http://www.vumc.nl/afdelingen/patientenfolders-brochures/zoeken-alfabet/T/tinnitus.pdf

 

Zijn d'r meer mensen die hier last van hebben? Er is een meldpunt: meldpunthogetonen apenstraatje gmail.com 

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites


Een slordige 20/25 jaar terug ben ik bij Uraya Heep in Breda geweest met ruim 120 dB op de teller.

 

Toen wij thuiskwamen (na 70 minuten rijden) piepte het nog steeds in ons oren.

 

Dus ja, ik heb daar ervaring mee. Een paar uur later wat het gehoor weer normaal.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n ding behoort toch zulke hoge tonen weer te geven dat je dat als mens niet of nagenoeg niet hoort?

Tenminste ik zie ze regelmatig in folders ed. staan met de vermelding dat ultra hoge tonen het ongedierte en huisdieren op een afstand zal houden.

Dus dan zou het toestel defect zijn en daardoor verkeerde tonen weergeven of je hebt een bijzonder goed gehoor terwijl na de 18 jaar dit juist alleen maar af neemt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

 

 

 Een slordige 20/25 jaar terug ben ik bij Uraya Heep in Breda geweest met ruim 120 dB op de teller.

 

Dit is uitlokking vanaf jou kant :P .............., maar komt me bekend voor.

Denk je dat je de auto al gestart hebt, blijkt het dat de motor al loopt, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GerritB:

 

Het klopt dat het niet hoorbaar zou zijn voor de mens. Echter dat klopt dus niet en is misleidend.

 

Zie uitspraak reclame code:

 

https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=119582&acCode

 

Wat misleidend was: Het zou niet hoorbaar zijn voor de mens. En het zou ultrasoon geluid zijn. Ook dat klopt niet het was namelijk hoogfrequent geluid. Natuurlijk zijn er wel goede producten op de markt die wel ultrasoon geluid voortbrengen. Van Dale woordenboek gaat er vanuit dat een mens kan horen tot 20 kilohertz. Dat klopt niet altijd er zijn ook mensen die nog hoger kunnen horen. Dat is per mens ook weer verschillend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niet te vergeten dat ieder mens een andere gehoorkarakteristiek heeft die veranderd naarmate men leeft en werkt.. Werken in 80 dB, poconcertje, heavy-metal band, gewoon nouder worden etc. etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij halen we 2 dingen door elkaar. Er zouden kastjes zijn tegen muggen en mogelijk ook katten met een ultrasoon geluid. Die zou je als het goed is niet moeten horen.

Er zijn ook kastjes opgehangen tegen hangjongeren. Die zullen zo rond de 20Khz zitten en die zouden dus alleen gehoord worden door jongeren van wie het gehoor nog 100% is.

 

En een enkele oudere :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst de vraag, weet je zeker dat het voor katten is?

Er zijn namelijk ook soortgelijke apparaten die speciaal voor "hangjongeren" (ja die hangen ongevraagd rond) bedoeld zijn.

 

Voorts:

Een dergelijke geluidhinder met alle gevolgen van dien is helaas nog niet duidelijk genoeg door de wetgeving afgedekt (in het voordeel van de marktwerking en commercie).

 

Men mag blijkbaar anderen pijn doen, dier of mens en zowaar fysiologisch letsel toedienen.

(dit gaat niet over de Dierenpartij, dit gaat over het strafrecht)

voorbeeld:

- auto's met gepimpte knalpijpen / uitlaatsystemen

- auto's met 500 Watt audio installaties + boenke boenke muziek

- Motorrijders met de a-sosiale vrijheid psychose anderen effe de nachtrust te verzieken

- scheepvaart wordt niet beoordeeld

- Scooters / Brommers die technisch aangepast zijn t.b.v. extra vermogen

- dagen lang stress door geluidoverlast van grasmaaiers / bladblazers / houtversnipperaars in de tuinsteden en straatveeg werktuig

- je buren die geen contact en luchtgeluid voorzieningen getroffen hebben

- jou katpieper

 

De wet op Geluidoverlast zou dringend en snel aangepakt moeten worden... dat blijkt ook wel inzake de realiteit betreffende laag frequente langdurige geluidoverlast die zelfs hart ritme stoornis veroorzaakt. ('Hoe ongezond is geluid?'.)

 

Als je de NSG gepubliceerde informatie daaromtrent nader leest en analyseert zul je tot die conclusie moeten komen.

 

Men weet heel veel erover maar men doet er absoluut niets aan...

Vreemd dat je zelf moet betalen voor een analyse inzake geluidoverlast en metingen moet laten verrichten als derden jou pijn doen.

 

(de wet op geluidhinder en overlast alsook het strafrecht inzake lichamelijk letsel toedienen, wordt niet gehandhaafd en is aan revisie toe)

 

ciao ciao

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

En een enkele oudere :grin:

 

Ik weet er alles van. Ik heb voor mijn leeftijd een erg goed gehoor.

Zo hebben wij in de auto een marter verjager waar ook een hoge frequentie uitkomt. Mijn vriendin , die 13 jaar jonger is, hoort dat kreng niet maar ik word er gek van.

Ook de ouders van me vriendin horen dat ding niet.

 

Dat geval voor de hangjongeren noemen ze een "mosquito" en ze zijn idd niet strafbaar. Ze worden wel door de gemeente "geweerd" .

Ze kunnen een mosquito niet verbieden op geluidshinder maar ze vinden altijd wel een andere manier om het apparaat te laten verwijderen (buren overlast,verstoring openbare orde e.d).

 

Zelf gebruiken ze het ding wel . Zo heb je op het busstation van heerlen zo'n onding. Ik heb een keer een uur op een bus moeten wachten en kwam thuis met een gigantische koppijn.

En dat apparaat hing 50 mtr verderop.

Ze zijn ook erg achterhaalt want de jongeren waar die mosquito voor opgehangen hadden nergens last van. Die hebben door de smartphones met koptelefoons hun gehoor volledig naar de kl*te en horen die geluiden helemaal niet meer. 

 

En om terug te komen naar die marter/kattenverjager. Die beesten luisteren volgens mij ook teveel en te hard naar hun mp3 speler want die horen die hoge geluiden ook niet.

Want ze wandelen net zo rustig onder onze auto als voor de installatie van die herrieschopper

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

 

 

 

Dit is uitlokking vanaf jou kant :P .............., maar komt me bekend voor.

Denk je dat je de auto al gestart hebt, blijkt het dat de motor al loopt, gr.

 

Zilverster.

Inderdaad, tobben na zo'n concert.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geval voor de hangjongeren noemen ze een "mosquito" en ze zijn idd niet strafbaar. Ze worden wel door de gemeente "geweerd" .

Ze kunnen een mosquito niet verbieden op geluidshinder maar ze vinden altijd wel een andere manier om het apparaat te laten verwijderen (buren overlast,verstoring openbare orde e.d).

 

wel is duidelijk; dat jij die daar overlast door ondervindt moet aantonen (dus kosten nog moeite zult sparen) opdat het in een categorie van de wetgeving past en maatregels getroffen kunnen worden.

wishfull thinking

Omgekeerde bewijsvoering, ten gunste van de entrepreneur en de commercie. (ja en ook die lieve buur met kattenpieper)

 

Ook is al duidelijk dat je dat volgens de huidige wetgeving over een etmaal en nog langer moet "wegen"

meten in dB's en compenseren over de tijd qua dag/nacht delen. (ridicuul)

 

(dat betekend dus zelf meetstation opbouwen of inhuren, hetgeen inderdaad mogelijk is 149 euro per jaar <> microfoons op locatie)

 

Vreemd dat er niemand weegt of aanwezig is als ik zelf uit de slaap gerukt wordt door die pieptoon of dat donder geluid van die ene eikel met dat asociaal verantwoordelijkheidsgevoel zijn katten eens op de kast te jagen / of die z'n knalpijp eens wil testen.

 

het incident is minder zwaar wegend dan een constante uit de meetgegevens <> RAAR, heel raar.

 

Dat geld niet enkel bij volwassenen en ouderen met hoor stoornis.

Niemand hier die een kind van 4 jaar huilend uit de slaap gerukt <> gerust moest stellen???

 

tja, de tv stond misschien net luid genoeg het geluid van buiten te maskeren en je hoorde je kind niet.

 

ik spitste het toe op geluid overlast in het algemeen

de vraagsteller rolandroland op die katten verjager

pijn of letsel toedienen IS VERBODEN

HOORT MEN DAT IN DEZE MAATSCHAPPIJ

aangepast door Tonskidutch

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cityfolks... hebben we hier in Slagharen geen overlast van. Af en toe een groot feest maar daar heeft hele dorp last/gemak van.

De zaterdagnacht / zondagochtend komt de jeugd lied zingend en lallend strompelend naar huis.

Een mafkees die nog in zijn brommerfase zit en voor heel Slagharen en omtrek de (race) brommers onderhoudt: "vroem! vroem! vroem!"

 

Ik neem aan dat iedereen in dit klaagtopic hier met kussentjes onder de voeten door huis "sluipt" en deuren heeft laten installeren die fluisterstil dichtvallen. De tv voorzien heeft van een geluidsbegrenzer en de gehele dag door loopt te "luisteren" naar wat de buurtjes links rechts boven, onder, voor en achter aan overlast produceren.

 

Get a live... leven en laten leven. Ga eens even lekker op vakantie, rust uit en dan met frisse tegenzin weer meedraaien in de maatschappij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cityfolks... hebben we hier in Slagharen geen overlast van. Af en toe een groot feest maar daar heeft hele dorp last/gemak van.

De zaterdagnacht / zondagochtend komt de jeugd lied zingend en lallend strompelend naar huis.

Een mafkees die nog in zijn brommerfase zit en voor heel Slagharen en omtrek de (race) brommers onderhoudt: "vroem! vroem! vroem!"

 

Ik neem aan dat iedereen in dit klaagtopic hier met kussentjes onder de voeten door huis "sluipt" en deuren heeft laten installeren die fluisterstil dichtvallen. De tv voorzien heeft van een geluidsbegrenzer en de gehele dag door loopt te "luisteren" naar wat de buurtjes links rechts boven, onder, voor en achter aan overlast produceren.

 

Get a live... leven en laten leven. Ga eens even lekker op vakantie, rust uit en dan met frisse tegenzin weer meedraaien in de maatschappij!

theparasol,

Je doet het probleem als klaagtopic overkomen, van een stel ouwe zeurpieten.

Dat is niet zo, dat maak jijzelf ervan.

Wonen en ergens leven is over het algemeen goed geregeld, behalve wat betreft de geluidoverlast.

 

Dus daar is zeer zeker nog een en ander te verbeteren > en een geluidluwe slaapkamer in je woning is als absoluut minimum reeds in het bouwbesluit opgenomen. Echter niet iedereen woont in een nieuwbouw woning met dergelijke randvoorwaarden.

 

De strekking is niet >get a life< maar >have a life<... waarbij je op moet komen tegen uitwassen en bijdraagt een >better living< voor allemaal.

 

Iemand die katten verjaagd is toch intrinsiek neurotischer van aard dan iemand die dat beest laat leven zoals voorbestemd.

Jij woont al in een oergebied waar het rustig is en stoort je ondanks dat aan de jeugdige overmoed.

Gebeten door de hond of de kat?

 

ciao ciao

Tonskidutch

Lonesome Zorro

Arno, Sofiane Pamart

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...