Ga naar inhoud


Xtrend ET4000 of toch ET6500 (wellicht zelfs 6000)


EvollovE

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik sta aan de vooravond om een nieuwe receiver te kopen, na een (totaal mislukte) uitstap naar de kabelmaffia van UPC :mad: .

 

Ik heb nog mijn oude Dreambox 600 staan maar die is uiteraard niet meer van deze tijd. Ik ben me dus gaan verdiepen in alternatieven voor DMM en kom steeds positiever te staan t.ov. de Xtrend receivers. VU+ was ook een optie maar die zijn nog even een slag duurder waarbij je volgens mij niet zoveel terugkrijgt tov de Xtrend dozen.

 

De 1e slag was dus om vast te stellen dat ik voor een Xtrend receiver ga. Nu de volgende stap en dat is de keuze tussen de verschillende modellen. Voor mij gaat het dan (gelet op mogelijkheden/prijs) tussen de ET 4000 en ET 6500 en evt 6000.

 

Wat ik belangrijk vind bij de keuze zijn de volgende punten:

- stabiel met openpli

- wil mijn CD abbonnement thuis in de toekomst kunnen doorgeven naar een 2e receiver in de slaapkamer.

- redelijke zaptijden...is niet het allerbelangrijkste argument maar het moet ook niet "irritant" traag zijn.

- single tuner is voldoende

- mogelijkheid om en HDD aan te sluiten (hetzij intern of extern)

- goede ondersteuning/capaciteit voor time-shift.

 

 

De 4000 is vrij nieuw en heeft zo te zien goede specs. Ik heb de volgende specifieke vragen mbt deze model, na de wiki te hebben geraadpleegd waarin de specs op een rijtje staan (http://openpli.org/wiki/comparison)

 

  • kan ik een HDD op de 4000 aansluiten. extern via USB? Omdat ik geen SATA aansluiting zie en ook intern niet mogelijk is zou dat dan de enige mogelijkheid zijn. Wat zijn eventueel de nadelen van een externe (USB aangesloten) HDD? Desnoods kan ik mijn NAS mounten op de receiver maar ik vind het ook handig als ik er een HDD op kan aansluiten (NAS snelheid is helaas niet optimaal bij mij :( )
     
  • De 6000 is discontinued: Is dit in de praktijk een bezwaar? Als er maar een goede image (PLI) op draait is mijn motto, zijn er zaken die "wegvallen" als je dit volgens mij oudere model koopt?
     
  • De 6500 heeft een dual core chipset vergeleken met de 4000. Wat is in de praktijk de grootste winst, los even van waarschijnlijk snellere zaptijden? Heeft dit bijvb ook effect op de beeldkwaliteit en stabiliteit?
     
  • de flashsize geheugen van de 6500 is 1024MB, aanzienlijk meer dan bij de 4000. Waar wordt dit geheugen voor gebruikt? Is dit soort geheugen ook bijvoorbeeld op een USB memory stick te zetten?
     
  • Ik zie dat de 6500, 2 video decoders heeft t.o.v 1 bij de 4000. Is meer ook beter in dit geval? Wat moet ik me bij meerdere decoders voorstellen? Ik kan me voorstellen dat je voor PIP baat hebt bij een een 2e decoder maar ook voor andere (praktische) toepassingen?
     
  • De 4000 ondersteund 1080p50/60 Full HD, de 6500 gek genoeg niet. Heb je hier wat aan in de praktijk. Word er uberhaupt uitzgezonden met 1080p op bijvb Astra 1,2,3?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips en andere aandachtspunten bij het maken van een keuzen.

 

Alvast bedankt voor de reactie(s)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb van de week zonder me al te veel te verdiepen de ET4000 besteld en gisteren binnen gekregen. Ik heb er direct OpenPLI 4 opgezet en hij draait als een zonnetje. Stabiel en zappen gaat sneller dan verwacht. Helemaal voor dat geld... 129 euro...

 

Als je een harddisk wilt aansluiten kan je dit alleen via USB doen. Ik zelf gebruik een NAS in de meterkast. Werkt prima voor mij. Ook met meerdere opnames vanaf verschillende ontvangers.

 

Ik heb thuis interne CS en had eerst de smartcard in mijn dreambox 500hd zitten. Aangezien die er dan half uitsteekt heb ik er voor gekozen om de ET4000 als oscam server in te zetten. Bij de ET4000 zitten de smartscards namelijk mooi achter een klepje :) Nog een voordeel van de ET4000.

 

Dat 1080p verhaal snap ik ook niet helemaal. Naar mijn idee zijn de uitzendingen 1080i... Ik verwacht eigenlijk dat er een upscaler naar 1080p in zit.

Deambox 500HD - Dreambox 7020S - [uit de collectie: Nokia Mediamaster 9500 Allsas cam]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel watt verbruikt de ET4000 als hij als CS server wordt ingezet?

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat is nu het verbruik Sjaak, wanneer deze ontvanger als local server wordt gebruikt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen een kijkje nemen bij een sat winkel in de buurt. Lichte voorkeur toch voor de 6500 om de HDD in de receiver te zetten. Verder is de dual core processor ook iets waardoor ik richting de 6500 ga. 1080p vind ik niet zo interessant op dit moment aangezien er zowiezo geen 1080p uitzendingen zijn (althans op de Astra's niet volgens mij).

Uiterlijk vind ik normaal gesproken niet zo belangrijk maar de prijs kan ook de doorslag geven. Qua uiterlijk is de 6500 wel mooier naar mijn mening.

Update volgt maar adviezen en tips zijn welkom :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft 1080P zeg je een paar keer dat de ET-6500 GEEN 1080P mogelijkheden heeft, daar ben ik het dus niet mee eens.

Heb gisteren nog met de betreffende distributeur gebeld en die geeft aan dat de ET6500 wel degelijk de 1080P funktie aan boord heeft.

Zelf is hij omschakelbaar van 1080P/50hz naar 1080P/60hz.

 

ik hoop dat je met deze info iets kunt en voor jou de juiste beslissing neemt.

 

Groeten

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is uiteindelijk de 6500 geworden. Ik kon kiezen om voor 50 euro goedkoper de 4000 te nemen maar vond het verschil te overbruggen om toch voor iets zwaardere specs te gaan. Wel even bezig geweest en wat geklooid met disecq instellingen.

Zeer goed beeld, het is voor deze prijs (200 euro voor betaald) werkelijk een sublieme receiver qua beeld. Wat een verademing na die UPC troep en daarna nog eens zo'n belachelijke M7 Canaal Digitaal receiver (waar je niet eens zenders op wens kon sorteren).

 

Heb er meteen openPli op geknald, werk echt lekker. Nog geen stabiliteitsproblemen gehad, werk lekker.

 

1080p optie heb ik nog niet gevonden, vind ik eerlijk gezegd ook niet meer zo spannend. Geluid is ook goed, bij lopen ze via mijn AV receiver over de boxen. Geluid is voldoende luid. Afstandbediening moet ik nog aan wennen, ziet er kwalitatief goed uit, ook mooi vormgegeven. Hij is echter voor mij iets aan de grote kant.

 

Wat mij wel opvalt is dat de signaalwaardes behoorlijk lager zijn dan die van mijn oude Dreambox 600 receiver. Niet dat het beeld stoort maar daar waar bijvb de DB op Astra 2 een waarde van 90 geeft, krijg ik nu bijvb 75 te zien. BER waardes zijn wel goed (blijven lekker op 0). Het zappen gaat goed, ik vind niet dat het nu zoveel sneller is dan bijvb mijn eerdere dreambox. Wel aanzienlijk sneller dan die M7 troep van canaal digitaal.

 

De ontvanger wordt niet heet vanwege de externe voeding. Ik heb er nog geen HDD in gehangen. Voorlopig is ie gekoppeld aan mijn NAS. Dat gaat trouwens ook goed, tot mijn verbazing :-)

 

Al met al, tot nu toe een echter aanrader. Waarschijnlijk was ik met die 4000 net zo tevreden geweest, ik heb alleen het gevoel dat deze qua bouw en snelheid toch ietsje beter is.

aangepast door EvollovE
Link naar reactie
Delen op andere sites

1080p optie heb ik nog niet gevonden,   Die zul je ook niet vinden op deze box.

 

(citaat)

 

1080p heeft alleen de xtrend et4000 model. Voor de overige modellen kan je best 720p pakken.

Tevens is (bijna) alles wat je op satelliet ziet kwaliteit 720p of minder. Als de input kwaliteit 1080p is dan kan je dit op downscalen
naar 720p.

De TV moet minimaal 50Hz zijn voor satelliet ontvangst. Als dit 100, 200 of 300Hz is maakt eigenlijk niks uit voor satelliet, kabel of digitenne ontvangst.

Bluray een nieuwere techniek is maar 30Hz dit omdat je ogen zeker niet meer dan 30 beelden per seconde kan verwerken.

 

Op satelliet voor zover ik weet zijn er geen echt HD kanalen. Eurosport HD is wel native maar in 1080i eigenlijk is "echt" HD in 1080p

Je ogen kunnen maar iets van 20 plaatjes per seconde zien. Als input 25hz (bluray 30Hz) of 50hz is maakt dus niks uit.

Een perfecte TV kan dus met 20Hz een perfect plaatje geven helaas in praktijk is dit anders.

Hierdoor doen ze zoals gezegt 100Hz uitzenden en maken een extra eigen plaatje en plaatsen tussen de frames om het te optimalizeren.

Kies bij av modus altijd de hoogste waarde met p (progressive) dan i (interlaced)

 

Bron: WTE - ET Expert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die dezelfde ervaringen met de signaalsterkte waardes hebben? Voobeeld: op dit moment staat Zappelin op Astra 23,5 met een SNR waarde van 59%. Ontvangst is voor de rest prima, geen problemen. \

Op de dreambox haalde ik 87%. Opstelling en schotels staan precies zo als ze voor de komst van de Xtrend stonden.

Meten ze wellicht op een andere manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die dezelfde ervaringen met de signaalsterkte waardes hebben? Voobeeld: op dit moment staat Zappelin op Astra 23,5 met een SNR waarde van 59%. Ontvangst is voor de rest prima, geen problemen. \

Op de dreambox haalde ik 87%. Opstelling en schotels staan precies zo als ze voor de komst van de Xtrend stonden.

Meten ze wellicht op een andere manier?

Heb het even voor je opgezocht en met de ET 9200 is hier de SNR waarde 83% op Zappelin dus.

 

Controleer de verbinding eens. Misschien de F-connector niet goed vast meer achter de box?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1080p optie heb ik nog niet gevonden,   Die zul je ook niet vinden op deze box.

 

(citaat)

 

1080p heeft alleen de xtrend et4000 model. Voor de overige modellen kan je best 720p pakken.

 

Tevens is (bijna) alles wat je op satelliet ziet kwaliteit 720p of minder. Als de input kwaliteit 1080p is dan kan je dit op downscalen

naar 720p.

 

De TV moet minimaal 50Hz zijn voor satelliet ontvangst. Als dit 100, 200 of 300Hz is maakt eigenlijk niks uit voor satelliet, kabel of digitenne ontvangst.

 

Bluray een nieuwere techniek is maar 30Hz dit omdat je ogen zeker niet meer dan 30 beelden per seconde kan verwerken.

 

Op satelliet voor zover ik weet zijn er geen echt HD kanalen. Eurosport HD is wel native maar in 1080i eigenlijk is "echt" HD in 1080p

 

Je ogen kunnen maar iets van 20 plaatjes per seconde zien. Als input 25hz (bluray 30Hz) of 50hz is maakt dus niks uit.

 

Een perfecte TV kan dus met 20Hz een perfect plaatje geven helaas in praktijk is dit anders.

 

Hierdoor doen ze zoals gezegt 100Hz uitzenden en maken een extra eigen plaatje en plaatsen tussen de frames om het te optimalizeren.

 

Kies bij av modus altijd de hoogste waarde met p (progressive) dan i (interlaced)

 

Bron: WTE - ET Expert

Wel de website van ***geen-reclame***.nl staat de volgende spec beschrijving van de ET-6500:

 

De Xtrend ET-6500 is een steengoede single tuner ontvanger van Xtrend. De Full HD ontvanger beschikt over één satelliet tuner welke vervangen kan worden door kabel of Terrestial (zendmasten) versie. Er zijn twee card readers beschikbaar in het apparaat. De Xtrend ET-6500 kan worden uitgerust met een interne 2,5" HDD (een harde schijf bracket is inbegrepen).

 

Met een zeer snelle processor, en zeer snelle schakeltijd bij het verwisselen van kanalen met de universele afstandsbediening welke oo uw tv bedient, een zeer snel flashgeheugen maakt installeren en gebruiken van de ET-6500 zeer aangenaam. Dit apparaat zal u zeker niet teleurstellen, het is mijlenver voor op de concurrentie!

 

Specificaties:

 

Processor type MIPS, Processor snelheid 1100 MHz, Intern geheugen 512 MiB, Flash geheugen 8 GiB, Flash type (NAND) DVB S2 HDTV, 3D TV, 2x Smart card, 3x USB 2.0, RS232, LAN snelheid 100 Mbps, SCART, HDMI, Display VFD overige connectoren RGB. S/PDIF

 

Uitgebreide eigenschappen:

 

1100 DMIPS Processor

Linux OS

Media Player

1 x DVB-S2 Tuner (optionally exchangeable)

MPEG2 / H.264 Hardware Decoding

10/100MB Network interface

iPhone / iPad / Android Support

Supports downloadable plugins

Supports HbbTV & Webbrowsing

8 Gbit NAND Flash / 512 MB RAM

fully automatic / manual Tuning

7-character alphanumeric VFD Display

===Full HD (1080p)====

Supports the control of several LNBs (DiSEqC)

Network supply by external AC /DC Adapter

2 x Smart Card Reader

1 x USB

LNB-IN, IF Out

3 x USB (1x Front, 2x at the Rear)

1 x SCART

HDMI

RS-232 Port

HDMI-Port

Component (YPbPr)

Composite Video (RGB)

S/PDIF

Ethernet 10/100MB

On/Off Switch

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan hier eens kijken; http://openpli.org/wiki/comparison

 

de informatie die je hier vind is getest door gebruikers en niet aangebracht door fabrikanten. ;)

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan hier eens kijken; http://openpli.org/wiki/comparison

 

de informatie die je hier vind is getest door gebruikers en niet aangebracht door fabrikanten. ;)

 

grtz Philip

Bedankt Phillip, maar dit had ik vorige week al via OPEN-PLI forum al gezien. Daarom heb ik vrijdag vorige week dus met de importuer in almere en de dealer in amsterdam gebeld en beide verzekerde mij dat de huidige versie ET-6500 met 1080p/50hz en 1080p/60hz wordt gelevert.

Misschien is er wel een update in de firmware gekomen recentelijk dat weet ik niet.

 

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zou kunnen maar ik twijfel er sterk aan.

die "comparison" lijsten worden steeds bij gewerkt en up to date gehouden, vandaar.

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...