Ga naar inhoud


Werking solar tracker (mechanisch)


steventje

Aanbevolen berichten

Dag Sjaak,

 

Mijn zonnepaneel (1mx1m) vast opstellen is geen probleem maar dan draaien ze niet. Met draaiende panelen heb je ongeveer 40% meer winst.

Vaste panelen zijn aan te raden als je er veel hebt, bvb op daken e.d.

Ik wou er maken die de zon volgen daar dit ook visueel leuker is en interessanter (een mens moet zich bezig houden)

Van die wind heb je groot gelijk, dat moet ik nog afwachten

Het zou goed kunnen dat ik mijn zelfgemaakte paneel tijdens storm en wind even van de constructie haal en binnenzet.

De LDR fotocellen moet ik nog testen en kijken of ze hun werk voldoende doen. Ik dacht een soort plastic tussen beide fotocellen te plaatsen zodat het 

onderscheid tussen zonlicht en schaduw duidelijker is.

Een tijd gestuurde besturing vraagt meer electronica (microcontroller) en programmatie maar die is waarschijnlijk ook wel te vinden op bvb. Arduino fora.

Je kan het eigenlijk op verschillende manieren doen maar momenteel hou ik het bij de LDR fotocellen alhoewel de Arduino veel meer kan (panelen gebaseeerd

op GPS en tijd en die 's avonds mooi terugkeren naar de beginpositie)

Ik ga beginnen met de simpele zaken, alhoewel de frame constructie het moeilijkste zal zijn.

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


Iets helemaal zelf maken is voor sommigen het summum ( vertel mij wat !) maar met wat aanpassingen aan standaard componenten ben je wel sneller en waarschijnlijk goedkoper klaar .

B.v. zo'n SG2100 o.d. als je het motortje intern direct aansluit op een adapter en deze door een stekker tijdschakelaar periodiek even in schakelt , heb je al je oost/ west beweging .

Met de laatste schakeling in west loopt de motor op de eindschakelaar ,deze laat je een keer-relais inschakelen welke de motor terug draait naar de oostelijke begin positie .

Zo'n SG2100 is al behoorlijk sterk bij 13 volt voeding , waarschijnlijk kun je nog wat lager en daardoor ook trager draaien.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De constructie in hout loopt vlot (dankzij het goede weer van de afgelopen weken) maar wacht nog op wat kleine onderdelen.

Ik heb al de oost-west as kunnen maken en deze lijkt vrij stabiel en de 12V motor (3RPM) lijkt vrij sterk te zijn (kan de kracht op de as met beide handen zeer moeilijk tegenhouden)

In bijlage enkele foto's

Totale kostprijs zover rond de 25 euro inclusief hout :-)

post-41293-0-62610500-1395392744_thumb.jpg

post-41293-0-69773900-1395392765_thumb.jpg

aangepast door steventje

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...