Ga naar inhoud


Werking solar tracker (mechanisch)


steventje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben van plan om een solar tracker te bouwen en had een goed voorbeeld gevonden wat ik ongeveer wou bouwen

http://www.***geen-reclame***.com/itm/Complete-Suntura-Solar-Tracker-/251131689447?nma=true&si=tY7GnprRw2lJzgLsJIlLvo%252BSvCw%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

 

 

Heb alleen wat problemen met de werking van het mechanische gedeelte (zie bijlage)

Ik denk dat alles op de foto vasthangt behalve 2 scharnierpunten om te roteren verticaal en horizontaal

Ik kan niet goed zien waar de 2 scharnierpunten zouden zijn om dit te maken.

Ik vermoed één scharnierpunt (zwarte pijl) dient voor de Noord-Zuid rotatie en de andere voor de Oost-West rotatie (gele pijl)

maar ik ben niet zeker omdat het ijzer aan de gele pijl precies vast zit en moeilijk kan roteren?

 

Thx

 

 

 

 

 

post-41293-0-45577600-1391119616_thumb.png

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites


Lastig te zien maar bij die gele pijl zit het ene scharnierpunt van het draaiframe aan de hoofdbalk .

Aan het andere eind van het draaiframe zit het draaipunt precies onder de actuator . 

Heb je geen link naar het project ? of andere foto's   Let op geen commerciele link plaatsen 

 

oeps , te traag getikt . Pionewbie heeft het al mooi uitgelegd .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg en de tekening !

Ik heb nog één andere foto kunnen vinden (zie bijlage)

 

Dus als ik het goed begrijp en zie hangt het punt van de bovenste actuator vast aan een 10 cm staafje dat die dikste balk over de steunbalk doet roteren?

Dat staafje hangt dus vast (kan niet bewegen) aan die dikste balk en eveneens zit er onderaan dat staafje een pin in om te scharnieren met de steunbalk

Aan de andere kant van de steunbalk zit dan ook zo een pin die roteert.

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies zoals je schrijft , op deze foto is het veel duidelijker te zien .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant project om dit zelf te maken. Vooral interessant hoe de het regelsysteem werkt met de stand ten opzichte van de zon.

Regeling met behulp van een Raspberry PI ?

 

Hoor graag hoe het verder verloopt met dit project.

De zonnepanelen zijn al gemaakt en heb ze in een kader gezet (het gaat over een 12V systeem - 70W - 7A)

Genoeg voor mijn lampjes savonds in de tuin te laten branden en nog wat kleinere apparaten aan te sturen

Zonnepaneel - solar charge controller - batterij 12V (40Ah) - inverter - load

 

Het regelsysteem probeer ik zo simpel mogelijk te houden. Ik dacht ook eerst aan een Arduino enzo maar dan moet ik me daar nog wat in verdiepen.

Ik zal het doen via photocellen die een comparator aansturen en dan een DC motor op 12V (of linear actuator)

Photocellen komen langs de uiteinden van de draaias. Valt er evenveel licht op de cellen dan doet de motor niets (afregelen via potentiometers)

Draait de zon (of de aarde?) en krijgt één cel daardoor meer licht, dan zal de motor gaan draaien tot ze allebei evenveel licht krijgen en het paneel dus naar de zon staat.

Componenten kosten 2 keer niets, misschien zelf nog de actuator maken via een draadstang in een buis. Ik heb er 2 nodig voor Noord-Zuid en Oost-West (kost meer dan 120 euro)

Probleem voor mij is het mechanische. Ik zoek een manier om een gewicht van 15kg (mijn zonnepaneel) op een paal te zetten en dit max. 180 graden te laten roteren van Oost naar West

en max. 90 graden van boven naar onder (eigenlijk tussen de 15 graden en 70 ofzo, afhankelijk van de seizoenen)

Ik dacht ook al aan een azimuthale montering of equatoriale tot ik bovenstaande constructie tegenkwam.

Ik zoek eigenlijk een constructie waar ik zowel van links naar rechts kan draaien en van boven naar beneden en dit alles op een paal gemonteerd zonder met pulleys of tandwielen te moeten gaan werken.

Ik vind weining plannen op internet hoe ziets te maken met wat ijzer en bouten.

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk gewicht hebben die panelen ? Met enige aanpassing kunnen sommige diseqc motoren 180ºdraaien .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk iets minder dan 10 kg mijn huidig paneel.

Zo'n diseqc motor draait alleen van links <--> rechts, of ook elevatie?

Dat gewicht kan zo'n diseqc motor (b.v. SG2100) makkelijk aan , deze draait alleen links rechts , maar met een actuator erbij kun je vrij eenvoudig ook de elevatie sturen .

Waar woon je ? (ongeveer)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou met contra gewichten de panelen nog kunnen balanceren zodat de actuators minder krachten te verduren krijgen.

Alleen de windlast zou dan een probleem kunnen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken naar die motor en hij kan 150 graden draaien.

Zo'n motor lijkt misschien wel interessant maar die stuur je toch aan vanuit je receiver via coax?

Hoe kan ik die via een lichtcel laten draaien? Hij werkt ook tussen 12 en 18VDC. Door de polariteit om te draaien zou hij ook van draairichting moeten veranderen.

Ik kan ook een receiver instellen die op bepaalde tijdstippen de motor doet draaien naar bepaalde posities (in voormiddag Astra 2 op 28 oost en rond de middag naar Sirius of Thor en in de late namiddag naar een sat die in het Westen hangt) Zo wordt mijn zonnepaneel gestuurd door de satreceiver en niet meer door licht :-)

Dan zou ik wel geen noord-zuid actuator meer nodig hebben (ik pas gewoon de elevatie manueel aan per seizoen)

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn types met hardware eindschakelaars welke te verstellen zijn , je kunt ook de 14/18 v motor intern aansluiten .

Met gebruikte motor en ontvanger ben je snel klaar .

post-30993-0-45132100-1391174647_thumb.jpg

post-30993-0-66546800-1391174661_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-41293-0-99633200-1391159934_thumb.jpg

Ik ga de volgende weken een 12V DC motor high torque bestellen (rond de 7 dollar) die ik zal ombouwen naar een soort lineaire actuator (zal me een pak minder kosten dan een echte te kopen)

Ik ga ook proberen bovenstaande constructie te maken, eventueel in hout of metaal

Weet alleen niet goed welk materiaal ik nodig heb van de bouwmarkt om die "éénvoudige" rotatie rond die langste balk te maken

Bouten, moeren, pinnen? Er zal hoogst waarschijnlijk een gemakkelijk systeem bestaan maar ik ben er niet zo vertrouwd mee :-))

Misschien ideetjes van de klussers hier?

 

 

Multytenne Twin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...