Ga naar inhoud


Slecht weer marge, advies


Dirk1980
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Dankzij dit goede forum heb ik de laatste tijd veel geleerd en bereikt. Nu wil ik echter mijn opzet optimaliseren. Op dit moment heb ik namelijk de standaard 64 cm triax met monoblock van canal digitaal op de astra 19 en 23 gericht staan en een nokia 85 cm op de zweedse satellieten (0.8 w en 4.8 O). Belangrijk detail is dat ik in de regio Stockholm woon.

Nu heb ik met grote regenbuien geen NL hd zenders en schakel dan altijd over naarSD.

Zou ik niet de configuratie moeten omdraaien, dus de Astra's op de 85 cm schotel en de Zweedse satellieten op de 64 cm schotel, vanwege de zwakkere footprint van de astra's hier?

 

Nadeel is dat de monoblock overbodig wordt en ik dus twee lnb's met switches zal moeten aanschaffen, belangrijkste vraag: is dit het waard en ga ik een aanzienlijke signaal versterking krijgen op de Astra's?

 

Bij voorbaat dank!

 

Ps. Het feit dat ik twee aparte schotels heb is geen hinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


de 64 cm schotel zou ik persoonlijk vervangen door een triax 110TDS

dan heb je achteraf ook geen probleem meer denk ik

 

post-41606-0-07675900-1392583303_thumb.jpg

post-41606-0-50990000-1392583395_thumb.png

post-41606-0-52414400-1392585099_thumb.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dirk1980

Ik heb het even voor je uitgerekend maar twee normale losse lnb's op een Nokia 85cm-schotel gaat in Stockholm niet lukken. De ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 is in Zweden namelijk kleiner dan in Nederland. Het zou misschien een beetje passen met een duo-lnb voor een 80-85cm maar ik ben bang dat dat ook niet echt optimaal is. Het gaat wel lukken met een Triax 88 die 85cm breed is en 95cm hoog met een duo-lnb voor 80-85cm-schotel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dirk1980

Zoals je misschien al wel gezien hebt op de footprint van de Astra 3B ( https://sat.ses.com/webservice/images/7408887 ), ligt Stockholm precies op de grens van het gebied waar je met een 60cm-schotel toe kan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat jij problemen hebt met de ontvangst van de HD-zenders van de Astra 23,5. Zenders als Eurosport HD en NGC Wild HD die als zwakste te ontvangen zijn, zullen inderdaad regelmatig blokken.
Vandaar dat ik je een Triax 88 adviseer die twee maten groter is dan de Triax 64 die je nu hebt. Een Triax 110 kan natuurlijk ook nog maar is niet nodig. Bovendien moet je dan ook met losse lnb's en diseqc-switches werken.
Een Triax 88 koop je in Nederland al voor €30,-

Welk monoblock (duo-lnb) je het beste kunt gebruiken hangt af hoeveel aansluitingen je wilt hebben.
Als je een satellietontvanger hebt met slechts één ingebouwde tuner, dan heb je daar maar 1 coaxaansluiting voor nodig.
Heb je een satellietontvanger met een dubbele tuner zodat je naar de ene zender kunt kijken en van een andere zender kunt opnemen, dan moeten daar twee coaxkabels op aangesloten worden.
Voor elke tv die je elders nog wilt gebruiken, heb je ook een coaxkabel nodig, dus geef maar aan wat je wilt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje dank! Mijn vraag is dan: kan ik mijn huidige monoblock (quad, standaard geleverd door Canaldigitaal) ook gebruiken op de triax 88? Ik meen her en der gelezen te hebben dat deze monoblock  alleen werkt t/m de triax 78.....

Ik zou graag een quad houden aangezien ik een ontvanger met dubbele tuner (opnamen) en een extra ontvanger heb (sowieso al drie aansluitingen).

 

Mocht dit waar zijn, kan ik dan met losse quad LNB's en switches werken of is er een type monoblock die jij me aanbeveelt? Beiden is op zich geen probleem, ik vind dat schuiven en pielen wel leuk, alleen kijk ook wel naar het prijskaartje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dirk1980:

 

Wel even een vraagje: wil je zowel de nederlandse satellieten en de zweedse satellieten allemaal op dezelfde ontvangers ontvangen?

Dan is de optie van 4 losse LNB's wellicht toch aan te raden, met een Diseqc 4/1 switch.

 

Een monoblock op een 4/1-switch aansluiten is namelijk niet ideaal, als je installatie al niet zoveel (regen)reserve heeft. (Dat levert extra verlies.)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dirk1980:

 

Wel even een vraagje: wil je zowel de nederlandse satellieten en de zweedse satellieten allemaal op dezelfde ontvangers ontvangen?

Dan is de optie van 4 losse LNB's wellicht toch aan te raden, met een Diseqc 4/1 switch.

 

Een monoblock op een 4/1-switch aansluiten is namelijk niet ideaal, als je installatie al niet zoveel (regen)reserve heeft. (Dat levert extra verlies.)

 

groet, A33

in mijn berichtje #2 had ik dat al aangegeven a33 een groter schotel met bijbenodigdheden enz

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn berichtje #2 had ik dat al aangegeven a33 een groter schotel met bijbenodigdheden enz

 

@ smetje:Toch hebben wij het niet over hetzelfde, geloof ik.

Je kunt met twee schotels ook heel goed met een 4/1 switch werken, je hebt daar niet één (grotere) schotel voor nodig.

En @Dirk gaf al aan dat hij geen hinder heeft van het feit dat hij twee schotels heeft.

 

Groet, A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje bewijst weer goed geinformeerd te zijn. Ik gebruik inderdaad twee verschillende ontvangers voor Zweden en NL. Dit gaat prima. Ik heb alleen geen gebruik gemaakt van de TV tuner maar gebruik een externe ontvanger, werkte toch beter.

Ik ga voor de combinatie Triax 88 met inverto mutliblock quad, hopenlijk betere ontvangst bij regen! Mijn 64 setje met monoblock kan ik dan gaan uittesten bij mijn Nederlandse maat hier verderop die ook NL TV wil, maar eerst zeker wil weten dat het werkt met de bomen bij hem in de buurt.

 

Is dit trouwens eigendom van Canaldigitaal of kan het weggeven/verkopen?

 

Tevens ben ik ik erg blij met de signaal sterkte op de Nokia 85cm waar ik de twee Zweedse satellieten met een simpel railtje en twee losse LNBs op heb zitten, dat signaal is volgens mij oersterk!

@ sprietje, ik heb de tweede LNB uitgericht met een satfinder en heb 95% SNR en nooit problemen bij sterke buien, dus ik denk dat ik het hierbij laat, je hoeft geen berekening voor me te maken.

 

Heren, wederom dank en ik houd jullie op de hoogte wanneer ook dit project weer met goed gevolg is afgesloten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@A33: hier heb ik wel over nagedacht, maar zoals Sprietje al zei is twee schotels (op dit moment) geen hinder en gegeven het verschil tussen the Thor (1 west) en de Astra 23 (die je toch op de middenarm moet hebben zitten), lijkt het mij niet handig alles op 1 schotel te zetten als het niet per se hoeft. Nu kan ik bijna op de optimale kwaliteit krijgen op beide satellietgroepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ smetje:Toch hebben wij het niet over hetzelfde, geloof ik.

Je kunt met twee schotels ook heel goed met een 4/1 switch werken, je hebt daar niet één (grotere) schotel voor nodig.

En @Dirk gaf al aan dat hij geen hinder heeft van het feit dat hij twee schotels heeft.

 

Groet, A33

lees nog eens wat ik daar dan al schreef a33         #2

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...