Ga naar inhoud


Philips Airfryer


nolletje

Aanbevolen berichten

En wederom meld zich iemand met een defecte 9240....nadat mijn vrouw het toestel aanzette stopte het spontaan met opwarmen ...een paar keer geprobeerd, maar bij de vierde of vijfde poging begon het apparaat te roken en te stinken..... overleden. :crazy:

Veel verkopen? Zou kunnen, maar tis en blijft wel opvallend dat er ook veel kapot gaan....veel fora staan er vol mee...zeker die variant ZONDER de draaiknop (dus elektronisch temperatuur regelen) .......net na de eerste 2 jaar (die van mij is net 3 jaar oud).

Maximum gebruik is 1/week (bestaande uit 2x patat opwarmen en 1x kroketten/frikandellen): dat is dus 156 keer opstarten/opwarmen.... en max 150 draaiuren (opwarmen +3x10 a 13 minuten)!!! Dit terwijl een gemiddelde levensduur (afschrijving) van 8 jaar (!) is (https://www.svcgroep.nl/handboek2/TL.../TL-IN-452_Afschrijvingspercentages.htm)

De fan van het apparaat ging aanlopen na reeds ca. 1,5 jaar (maakt af en toe een ratelend geluid)...

 

Misschien dat ik nog de print ga proberen te vervangen (afhankelijk wat ik ga vinden / kan zien wat er kapot is)....opsturen ter reparatie lijkt me gezien de berichten op fora niet zo slim/economisch verantwoord...

 

Dit is overigens het zoveelste Philips apparaat wat de geest geeft...eerder gingen (van acceptabel naar niet acceptabel):

Acceptabel:

- Philips scheerapparaat > 15 jaar (bj: <2000)

- Philips senseo > 15 jaar (bj: ~2000)

- Philips TV (CRT type); > 12 a 15 jaar (bj: ~2000)

- Philips DVD > 10 a 12 jaar  (bj: ~2000)

 

NIet acceptabel:

- Philips scheerapparaat < 5 jaar (bj: ~2010)

- Philips Airfryer ~3 jaar (bj 12-2014)

- Philips waterkoker ~? heeft al een paar keer geweigerd... (bj 2016)

 

=> Trend bij de door mij aangekochte apparaten is nogal dubieus/verre van vertrouwen wekkend .... nog een paar van minder dan 5 jaar...en dan heb ik het wel gehad met Philips  (hoe Nationalistisch ik dan ook zou willen zijn...)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

  • 1 maand later...
Op 27-7-2017 om 23:22 zei apkay:

heb hier ook zo een ding staan 9240.
daar is de condensator naast de viper16 defect,10uf.
maar ook de 2 weerstanden voor de gelijkrichter.
beide kapot.
wat zou de weerstand moeten zijn?
lees 2.2 mohm,of 39 ohm.
zijn de groene.
en zal de viper dan ook vervangen moeten worden?
ziet er niet defect uit.

 

@apkay

 

Is het je uiteindelijk gelukt met de weerstanden? Ik ga ze ook vervangen (volledig doorgebrand en de kleuern zijn niet meer te lezen) tegelijk met de Viper16L die er waarschijnlijk ook uitgeklapt is. Ik heb nu gelezen dat er 22Mohm, 2.2Mohm of 39Ohm in zou kunnen, maar dat loopt nogal uiteen.De kleucodering lijkt niet te kloppen voor 39Ohm. Op de foto zie ik bruin-oranje-zwart-goud (=13ohm) of oranje-rood-blauw-goud (32Mohm)... Ik kom er dus niet uit. 39ohm lijkt me aan de lage kant.

 

Er zit trouwens nog een weerstand in (een bruine) met de kleuren rood-rood-rood-goud (=2.2kOhm) en die kan ik niet meten dus die mag waarschijnlijk ook wel vervangen worden.

 

Alle hulp is welkom om deze airfryer weer te laten werken.

 

ALvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil graag alle leden bedanken voor hun vriendelijke inzet en reacties, vooral Steve.

Mijn probleem is: de Airfryer schakelt uit na enkele minuten opwarmen. Als ik de stekker uit het stopcontact haal en hem weer aansluit, kan de airfryer weer worden ingeschakeld, maar na enkele seconden wordt hij weer uitgeschakeld.

Ik heb de onderhoudshandleiding gedownload .. dankzij Steve

Gelieve aan te geven welk deel moet ik vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Steve,

 

Dank voor je opmerking. Ik heb 2x 33ohm weerstanden besteld (32 ohm was er niet) en de viper IC. Als dat vervangen is, hoop ik dat 'ie het weer gaat doen. Als de boel vervangen is laat ik dat hier even weten.

 

Tot kijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-2-2017 om 23:38 zei frans21:

Hallo; heb een airfryer Phillips 9240; heeft altijd goed gewerkt. Ik ben ook bij een facebook side waar recepten en problemen worden besproken.  Daar was regelmatig sprake van problemen; die men dan kon oplossen door het apparaat te "resetten" en de toets-screen eens goed te ontvetten. Sinds enkele dagen viel het apparaat na zeer korte tijd uit. Nu (na het resetten) licht het toesenbord èèn seconde op, valt het apparaat weer volledig uit.  Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken ( censors, thermostaten, enz.)

Heb het PDF file reeds gedownload, was leerzaam, maar geen foutenlijst met oplossingen...

 

Op 23-7-2017 om 22:25 zei Erk:

 

Hallo;

 

Onze Airfryer heeft het zelfde probleem als die van "frans21" van jl. 16 febr. 2017 (bericht#10) weet iemand of en hoe dat probleem is opgelost/verholpen? 

 

Hoor graag iets en bij voorbaat hartelijk dank,

 

Erk

 

hetzelfde mijn probleem.
Eventuele
suggesties, alstublieft?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 12-5-2018 om 14:59 zei Steve:

2 maal 32 ohm 2 watt 

C18 = 47 uf/25v

Viper 16L ic

10 uf/50v

 

De airfryer van mijn moeder heeft het begeven (HD9240). De weerstanden, de condensatoren en vermoedelijk ook de Viper16L zijn verbrand. 

 

Ik heb toevallig dezelfde airfryer als mijn moeder en mijne is niet defect. De kleurcodering van de weerstanden is (bij mij althans) oranje/oranje/zwart/goud. Dat zou dan 33 ohm moeten zijn? Ik heb het met een multimeter gecheckt en die geeft inderdaad 33 ohm aan. Zie foto.  

 

Maar... Nu zit ik met de volgende vragen:

1. - Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat voor soort weerstanden ik nou moet hebben? Koolfilm? Metaalfilm? Metaaloxide? De weerstand zelf is lichtgroen van kleur (metaalfilm is meestal blauw, koolfilm meestal lichtbruin, maar ze komen ook voor in het groen, net als metaaloxide?). 

2. - Waarom 2 watt (en niet 3 of 5 of 1/4W o.i.d.)? Is dat op basis van de afmetingen? Ze zijn ca. 13mm. 

3. - Als ik zoek op Viper16L, dan krijg ik verschillende resultaten. Daarvan is er slechts één 7-pins, namelijk de Viper16LN (dus eindigend op 'N'). Moet ik die hebben? Zonder N op het einde kan ik nergens vinden.... 

4. - Op de condensatoren staat 10uf/400v (Fujicon 105°C (M) RK PET). Heeft het een specifieke reden waarom jij 10uf/50v adviseert ipv de 400v? 

 

Volgens Philips moet ook de displayboard worden vervangen als de PSU het heeft begeven. Philips gaat niet in op het hoe en waarom. Ik vermoed dat de boards van de oudere airfryers niet zijn behandeld met een beschermende coating spray. De nieuwe displayunit (artikelnr 420303616581) heeft in de omschrijving 'assy coated' staan, wat een aanwijzing kan zijn dat de de oude boards die coating niet hebben gehad.  Door vocht en vet gaat dat ding relatief snel kapot. Wellicht probeert Philips massale claims als gevolg van die ontwerpfout te voorkomen? 

5.- Iemand een idee wat voor soort coating spray ik het beste kan gebruiken?

 

Dank alvast! 

Foto psu board airfryer 9240.jpg

aangepast door Jmeth
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 7-7-2018 om 21:16 zei Steve:

dit zijn 2 watt 33 ohm metaalfilm weerstanden

 

Kijk daar kan ik wat mee, dankjewel.

 

Mijn laatste vraag: wil de psu board en display board graag voorzien van een beschermende coating tegen vocht/hitte/vet. Wat voor soort spray kan ik daar het beste voor gebruiken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...