Ga naar inhoud


Philips Airfryer


nolletje

Aanbevolen berichten

Hallo..
Zou iemand mij aub kunnen vertellen welke type schroef er aan de onderkant van de 9240 zit? Aangezien ze zo diep in het gat zitten kan ik het niet zien. Ik weet dus ook niet welke schroevendraaier ik ervoor nodig heb. Wel zie ik dat het geen kruis-- of plattekop schroeven zijn....
Alvast mijn dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...
Op ‎6‎-‎7‎-‎2018 om 17:22 zei Jmeth:

 

De airfryer van mijn moeder heeft het begeven (HD9240). De weerstanden, de condensatoren en vermoedelijk ook de Viper16L zijn verbrand. 

 

Ik heb toevallig dezelfde airfryer als mijn moeder en mijne is niet defect. De kleurcodering van de weerstanden is (bij mij althans) oranje/oranje/zwart/goud. Dat zou dan 33 ohm moeten zijn? Ik heb het met een multimeter gecheckt en die geeft inderdaad 33 ohm aan. Zie foto.  

 

Maar... Nu zit ik met de volgende vragen:

1. - Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat voor soort weerstanden ik nou moet hebben? Koolfilm? Metaalfilm? Metaaloxide? De weerstand zelf is lichtgroen van kleur (metaalfilm is meestal blauw, koolfilm meestal lichtbruin, maar ze komen ook voor in het groen, net als metaaloxide?). 

2. - Waarom 2 watt (en niet 3 of 5 of 1/4W o.i.d.)? Is dat op basis van de afmetingen? Ze zijn ca. 13mm. 

3. - Als ik zoek op Viper16L, dan krijg ik verschillende resultaten. Daarvan is er slechts één 7-pins, namelijk de Viper16LN (dus eindigend op 'N'). Moet ik die hebben? Zonder N op het einde kan ik nergens vinden.... 

4. - Op de condensatoren staat 10uf/400v (Fujicon 105°C (M) RK PET). Heeft het een specifieke reden waarom jij 10uf/50v adviseert ipv de 400v? 

 

Volgens Philips moet ook de displayboard worden vervangen als de PSU het heeft begeven. Philips gaat niet in op het hoe en waarom. Ik vermoed dat de boards van de oudere airfryers niet zijn behandeld met een beschermende coating spray. De nieuwe displayunit (artikelnr 420303616581) heeft in de omschrijving 'assy coated' staan, wat een aanwijzing kan zijn dat de de oude boards die coating niet hebben gehad.  Door vocht en vet gaat dat ding relatief snel kapot. Wellicht probeert Philips massale claims als gevolg van die ontwerpfout te voorkomen? 

5.- Iemand een idee wat voor soort coating spray ik het beste kan gebruiken?

 

Dank alvast! 

 

Hierbij antwoorden op je vragen.

1/2. De weerstanden zijn 33 Ω. Het soort weerstand maakt niet uit, als hij maar het wattage aankan, dus tenminste 2W. Maar... het is er blijkbaar regelmatig vochting en dan hebben metaaloxide weerstanden de voorkeur.

3. Die N op het einde is een indicatie voor de behuizing. Je moet de Viper16LN hebben.

4. De twee grotere groene elko's zijn 10 µF/400V. Het mag echt niet lager dan 400V! Een 50V versie blaas je meteen op. Die elko van 10 µF/50V die werd genoemd is de kleine zwarte dicht bij de trafo. Bij mij staat die een beetje bol, dus die is bijna aan het einde van zijn Latijn - een ietwat bolle elko altijd meteen vervangen!

5. Er zijn diverse soorten spuitbussen voor PCB coating te koop voor minder dan een tientje.  Het voornaamste doel ervan is om ervoor te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat als er vocht op de printplaat komt. Ik zou gaan voor EFSC15ML. Zorg er wel voor dat je de connectors schoon blijven!

 

JP8 noemde nog een"weerstand" met indicatie rood-rood-rood-goud, Dat is geen weerstand maar een microchoke (spoeltje) van 2,2 µH om de storing van het apparat te verminderen.

 

Ik heb het IC besteld en ik meld me als het eenmaal is gelukt - of als ik een alternatief heb gevonden!

 

aangepast door tvdwouw
kleine correcties
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

natuurlijk is bij ons ook de airfryer net na de garantie kapot gegaan.

En ook hier waren de 2 weerstanden verbrand.

ik het er nieuwe weerstanden op gezet maar ere was meer kapot.

 

Dus maar een nieuwe PSU besteld, na 2 weken was eindelijk de nieuwe PSU binnen.

Maar deze is niet hetzelfde als die eruit komt

oude is 4203 036 03371 en de nieuwe 4203 016 45151 het grootste verschil is de connector die naar het display gaat.

Dit was op de oude print een 5p connector en op de nieuwe is dat een 6p

alle bedrading kan ik aan sluiten (zit wel op een andere plaats)

 

nu dacht ik, ik heb niet de juiste gekregen, en na wat navraag blijkt dit toch de eingste PSU te zijn en de goede, echter moet je dan ook de display (€54,-) ook maar even vervangen?????

 

Dit is natuurlijk onozel deze is namelijk nog gewoon goed.

 

Nu mijn vraag :

Is het mogelijk dat de display met 5p connector toch op deze nieuwe print kan aansluiten?

Weet bv iemand welke pinnen ik dan moet gebruiken?

Zie foto's

 

20190323_190931_resized.jpg

20190323_190900_resized.jpg

20190323_190915_resized.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-3-2019 om 20:11 zei Steve:

Tot aan productieweek 2015-47 moeten pos. 3 en 22 beiden uitgewisseld worden, dus met de power supply print 420303612301 ook displayprint met art.nr. 420303616581 vervangen.

dat weet ik , maar dat is niet mijn vraag

Is het mogelijk om dmv solderen oid toch de oude display op de nieuwe print aan te sluiten?

het moet miet zo moeilijk zijn lijkt mij, het display stuurt 2 relais aan ( 1 heater, 2 motor ) meer zit er niet in alleen de temp sensor maar die kan wel op de nieuwe print.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...
  • 4 weken later...

philips XL HD9240
airfryer gaat niet meer aan?
stekker zit in het stopcontact!

airfryer xl gaat niet aan reageert soms toch, display lichte op om vervolgens weer uit te gaan.

Het vuil tussen de rand zorgt voor een aard sluiting daardoor kan het touchscreen niet meer bedient worden.

Maak eerst het display en het omringende gebied van de buitenkap goed schoon en vetvrij (met een sopje dreft), vervolgens met een tandenstoker het randje tussen display en buitenkap schoon krabben, en als laatste met een (oude) tandenborstel het voor genoemde randje nog eens stevig schoon borstelen.


Hoe kan ik mijn philips airfryer xl resetten, de klok doet het niet en hij gaat steeds uit

  1. Druk op de aan/uit knop van de airfryer.
  2. Druk vervolgens op de toets met het stersymbool (keuze), je ziet dan nu de huidige opgeslagen instellingen.
  3. Toets net zolang op de temperatuur knop totdat je de gewenste temperatuur in beeld ziet verschijnen. Het knopje met de ster er op blijft knipperen.
  4. Druk op de timer toets om vervolgens de gewenste tijd te kiezen.
  5. Druk weer op de knop met het ster symbool, je hoort nu een piepje. Ook knippert het ster knopje niet meer. Dit betekent nu dat de instellingen zijn opgeslagen.
  6. Toets de aan/uit knop in om de airfryer weer op te starten. Je kan hem weer gebruiken!

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Object is Phiips airfryer type HD9240/90. (6 jr oud) Probleem ontstaan door verkeerd product te bakken. De timer is optilt gegaan. 

Nu defect. De print vertoont brandvlekken en de ic is ook uitgebrand. Mij vraag is waar kan ik een nieuwe print kopen. Alvast bedankt.

JosT.

 

aangepast door JosT
schrijffout
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 27-12-2019 om 23:11, JosT zei:

Object is Phiips airfryer type HD9240/90. (6 jr oud) Probleem ontstaan door verkeerd product te bakken. De timer is optilt gegaan. 

Nu defect. De print vertoont brandvlekken en de ic is ook uitgebrand. Mij vraag is waar kan ik een nieuwe print kopen. Alvast bedankt.

JosT.

 

Ik krijg geen adequaat antwoord. Ik heb zelf de beste optie gevonden. Via: ***** zijn de vervangende onderdelen te bestellen.

Supply print: 420 3036 12301 € 37 en display unit : 420 3036 16581 € 37 horen bij elkaar en moeten tezamen gemonteerd worden.

aangepast door ceesv
Naam shop verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...