Ga naar inhoud


Stopt analoge fm uitzendingen binnenkort in nederland?


Aanbevolen berichten

Hi,

zag op fb een onduidelijke foto, dat ze de analoge fm uitzendingen zouden staken in Nederland. Ik zag iets van 2016.

Weet iemand hier iets meer over?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat ik lees is dat tot minstens 2023 nog analoge radio zal worden uitgezonden, wel zal in 2016 worden bekeken of 50% van de radio ontvangers DAB+ is, naar aanleiding van het onderzoek en wat in Europa gebeurd, zal een nader te bepale datum besproken worden.

 

Heel simpel gezegd:

 

Zo lang er geen 50% van de auto / potable radio's DAB+ zijn, kan het nog wel even duren, maar er zal in 2017 wel een nieuwe veilig plaats vinden voor de analoge radiozenders met een periode van 6 jaar.

 

Er worden nog steeds veel analoge radio's verkocht, DAB+ is wel in opkomst, maar voor dat alle radio's vervangen zijn, ook voor thuis gebruik via de ether, zou ik 2023 als mogelijke peildatum vashouden.

 

Veel radio ontvangers voor thuis gebruik zijn analoog, DAB+ ligt met nadruk op ether gebruik, vaak zijn dat ook radiowekkers, dus dat kan nog wel even gaan duren, maar het zal in de 6 jaar vanaf 2017 snel gaan veranderen waardoor 2023 mogelijk een einddatum kan worden.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit waar is, maar ik heb onlangs iemand ontmoet die met dab en dab+ aan het experimenteren is, en die vertelde me, dat de dab(+) nogal gevoelig is voor storingen van andere elektronica zoals computers, tv's en andere zaken.

Hij heeft dan ook voor optimale ontvangst een dab+ richtantenne buiten geplaatst op een pyloon van 6 meter.

Maar dat is misschien wel een beetje overdreven en kan een antenne zoals hier geschreven of link ernaar voldoende? :confused:

Maar wat ik wel zie, als ik een beetje rond surf, dat bijna elke dab+ radio ook internet radio heeft.

Bepaalden beweren, dat er ook al gekeken wordt om internet radio te integreren in auto radio's.

Ik zou durven denken, dat we op radio gebied (behalve in België misschien) nog een serieuze revolutie gaan meemaken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet of dit waar is, maar ik heb onlangs iemand ontmoet die met dab en dab+ aan het experimenteren is

Eh.?

 

Vertel eens over wat je zelf vaststelt t.a.v. DAB (+)

 

Ik heb het in een van de familieauto's en kan alleen maar vaststellen dat et t.o.v. fm prima werkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een stick besteld die dvb-t (2??), dab(+) en fm aankan, maar uit ondervinding weet ik dat pakketjes vanuit China nogal lang onderweg kan zijn +6 weken. Normaal ging ik binnenkort verhuizen, maar de huidige huurder vind geen nieuwe woning en toch huurcontract opgezegd, wat dom.

ik vrees dat ik hier weinig testen zal kunnen doen, maar zal toch proberen. Ik zal ook testen doen bij mijn ouders, qua dab. helaas loopt België een halve eeuw achter wat betreft dab+  :tired:  :(  :angry: .

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

#6

man, hou het eens bij een topic / thema.

 

als analoge terrestrische Radio Uitstralingen stoppen stopt natuurlijk ook de ontvangst

die kosten veel energie en dus geld

dat kan digitaal beter verdeeld worden over het nagenoeg dekkend DVB-T(2) netwerk van al die antennes en masten op hoge gebouwen (even voor de leek die nooit omhoog kijkt sammie)

 

en daarmee is DAB+ je nieuwe vriend geworden

tot ziens

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

FM gaat heus nog niet stoppen in 2017, 2023 zou wel een mogelijkheid kunnen zijn. 

 

Wel is duidelijk dat DAB+ de toekomst heeft. Ikzelf ben al overgestapt, zowel hier thuis als in de auto. 

Een van de voordelen van DAB+ is dat er veel meer zenders te ontvangen zijn : Zo luister ikzelf graag naar Arrow Classic Rock en Radio 10 Gold. Nu hebben we al 28 zenders, aan het eind van dit jaar kan je kiezen uit zo'n 40 zenders.    

 

Overigens wordt in andere landen (bv Noorwegen) wel al eerder het FM-net uitgeschakeld. Daar zijn dan ook al veel meer mensen overgestapt naar DAB+.   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Drie DAB+ radio's (van verschillende merken) in huis, heb dus sinds bijna twee jaar enige ervaring qua ontvangst.

Kan bevestigen dat DAB+ bijzonder gevoelig is voor electromagnetische velden (o.a. PC, TV en bij voorbeeld Homeplugs van AVM en Devolo)

 

Homeplugs storen op bijna alles het wordt tijd dat die gewoon verboden gaan worden.

 

Het gebruik van DAB+ neemt wel toe maar niet zo hard als gehoopt/gedacht...  2016 gaan ze zeker niet halen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...