Ga naar inhoud


Kan geen vreemde tekens in dit hele Forum typen


Jürgen

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik met mijn nieuwe MacBook (OS X Yosemite) voor het eerst een bericht willen aanmaken met daarin een letter Ü (dit als voorbeeld).

Binnen Windows gebruikte ik daarvoor de toetscombinatie ALT maar dat werkt niet meer binnen MAC.

Ik gebruik de toetsenbord combinatie VS - International PC en daarmee kan ik b.v. in Pages of Finder gewoon de toets " indrukken en daarna de U en dan krijg gewoon de Ü maar binnen dit forum lukt mij dit niet.

Iemand een idee?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


op m'n linux bak is het de zogenaamde composekey die ik instel op linker Alt toets (mijn keuze)

Ü

ü

gaat prima

 

je moet per OS en toetsenbord indeling even kijken hoe dat in te stellen is

voor Mac apple weet ik het niet!

 

ciao ciao

 

kijk kijk Puch... superMac ;)

aangepast door Tonskidutch

Eisenhower Blues

J.B. Lenoir
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat gemakkelijk, net als op de Android tablet.

Op een iphone en ipad werkt dit trouwens ook.

 

Moet daaraan alleen nog even wennen na 20 jaar Windows gebruik.

 

Als dit je eerste Apple computer is zal je nog vele malen verbaast staan van wat dat ding te bieden heeft.

Ik ben zelf 6 jaar geleden overstapt van Windows naar OS X en het blijft me nog regelmatig verbazen hoe eenvoudig ze sommige dingen oplossen.

 

Nog een extra tip ivm toetsenbord.

Ga in systeemvoorkeuren naar toetsenbord. Zet het vinkje aan bij "Toon toetsenbord- en tekenweergave in menubalk"

Je zal bovenaan naast de klok het icoontje van het toetsenbord zien verschijnen. 

Klik daar op en selecteer "Toon toetsenbordweergave".

Je toetsenbord zal verschijnen op je scherm en nu kan je alle combinaties bekijken. Druk de Option (alt) toets in of de ctrl toets in of beiden te gelijk in en dan zie je de mogelijkheden die dan onder de verschillende toetsen verschijnen.

 

Succes.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is mijn eerste Apple (sinds 10dagen) en ja, ik verbaas me bijna elke dag weer hoe bepaalde dingen uiteindelijk heel gemakkelijk uitvoerbaar blijken te zijn en hoe alles veel logischer in elkaar steekt.

Ik heb in 10 dagen het gros van al mijn benodigde programma's geïnstalleerd en dat kon ik bij Windows niet bepaald zeggen.

Alleen al hoe de programma's geïnstalleerd worden, geen gedoe met drivers en ook het verwijderen, tenzij er een Uninstall beschikbaar is gewoon simpelweg naar de Prullenbak slepen en klaar is Kees.

Ook een bestands- of Image Backup maken met de meegeleverde TimeMaschine is perfect en simpeleler er kan het niet.

 

Ik had veel eerder naar mijn kennissen met een Apple moeten luisteren en overstappen naar Apple.

Ben in elk geval super enthousiast.

Had nog een oude laptop met Windows 10 TP achter de hand gehouden maar zoals ik het nu kan bekijken zal die niet meer gebruikt worden tenzij ik uit pure nieuwsgierigheid nog even naar Windows 10 wil kijken.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al hoe de programma's geïnstalleerd worden, geen gedoe met drivers en ook het verwijderen, tenzij er een Uninstall beschikbaar is gewoon simpelweg naar de Prullenbak slepen en klaar is Kees.

 

 

 

Dat naar de prullenbak slepen is inderdaad mogelijk, maar dan heb je niet altijd alles mee. OS X bewaard namelijk instellingen en zo in plist bestanden. Als je de app gewoon naar de prullenbak sleept blijven die instellingen staan. 

Er bestaan eenvoudige apps, onder ander app cleaner, die voor jou alles gaan opzoeken wat met die te verwijderde app heeft te maken. Hij geeft je de lijst en je kan dan met 1 klik alles verwijderen.

Ik stuur je de link naar de app door via pm want ik ben niet zeker of hij hier wel mag gepost worden alhoewel de app gratis is.

 

Om een app te verwijderen, start je app cleaner op. Je sleept de app die je wil verwijderen er naartoe en je klikt eenvoudig op delete.

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Puch, vind ik wel een heel interessant progje wat je daar vernoemt om programma's te verwijderen.

Kan je dit ook gewoon downloaden in Mac App store?

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Puch, vind ik wel een heel interessant progje wat je daar vernoemt om programma's te verwijderen.

Kan je dit ook gewoon downloaden in Mac App store?

 

Nee, niet in de app store te verkrijgen.

Gewoon appcleaner in google intypen en de eerste hit is de website van de ontwikkelaar.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...