Ga naar inhoud


background verlichting laptop


mebo870

Aanbevolen berichten

Als de grafische kaart van een laptop kapot is, blijft dan ook de background verlichting van het scherm uit.?

 

Even in het kort uitleggen  

Die laptop een acer aspire 7738 had last van oververhitting en liep geregeld vast.

Hij viel niet uit, maar het beeld bevroor, bijvoorbeeld met een film te streamen of een you tube clip te kijken, m.a.w. altijd als de grafische kaart harder moest werken.

 

Eerst van alles geprobeerd om de fan stofvrij te maken en de koelvinnen, want het probleem zat duidelijk bij een slechte luchtdoorstroming, niks hielp.

 

Ik heb uiteindelijk de laptop helemaal moeten demonteren want het hele moederbord moest eruit om het  koelblok + fan te kunnen verwijderen

Die koeling bestaat uit één geheel voor processor en grafische kaart.

Ik haal alle stof eruit, de oude en verharde koelpasta verwijderd, met nieuwe koelpasta en de nodige voorzichtigheid het koelblok er terug op.

 

Ik start nadien op en het scherm blijft zwart, de harde schijf draait en de FAN blaast nu voldoende.

 

Nu las ik op diverse pc forums dat het bij dit  type laptop al eens fout gaat met hun grafische kaartjes.

Eens het IC oververhit raakt, bestaat het risico dat soldeerverbindingen gaan lossen.

Dat ligt zo wat in de lijn van wat ik hier voor had, (vermoedelijk oververhitting IC grafische kaart)

 

ik vermoed met de koeling te verwijderen en terug op te schroeven dat er toch soldeerverbindingen gebroken zijn, een is voldoende.

Ik heb dan ook weinig ervaring met laptops, daarom toch maar eens aan de meer ervaren mensen hier vragen

 

Als de grafische kaart van een laptop kapot is, is dan ook de background verlichting van het scherm uit.

 

Start de laptop dan wel of niet door naar Windows of wordt dat verhinderd in de bios bij het falen van de grafische kaart.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij mijn weten zal de background gewoon aan moeten gaan bij opstarten ook al is er geen tekst of data voor het scherm.

Zo als ik lees start hij niet op.

Je kan een ander scherm op de exrta scherm uitgang zetten en kijken wat je dan krijg.

Met de Bios opstart zou hij toch wat informatie moeten geven als het niet lukt.

eerst zo kaal mogelijk opstarten (geen HD geen geheugen geen wifi enzv) als deze teminste niet vast op het moederbord zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geen tijd gehad, maar morgen ga ik er eens een externe monitor aanhangen  hopelijk wordt ik er wijzer van.

ik had wel al ter controle het wifi kaartje, HDD , DVD en de geheugenbalkjes er al eens uitgelaten.

Ik begin meer en meer te denken dat de processor gesneuveld is.

Zelfs met een defect grafische kaart of een fout in de backlight verlichting, zouden de leds van de num lock en caps lock moeten oplichten, en dat gebeurt niet.

En de HDD draait wel maar wordt niet aangesproken.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geen tijd gehad, maar morgen ga ik er eens een externe monitor aanhangen  hopelijk wordt ik er wijzer van.

ik had wel al ter controle het wifi kaartje, HDD , DVD en de geheugenbalkjes er al eens uitgelaten.

Ik begin meer en meer te denken dat de processor gesneuveld is.

Zelfs met een defect grafische kaart of een fout in de backlight verlichting, zouden de leds van de num lock en caps lock moeten oplichten, en dat gebeurt niet.

En de HDD draait wel maar wordt niet aangesproken.

 als je de geheugenbalkjes er uit laat doe ie zeker niets als de chip inderdaad los is gekomen kan je de reflow metode

proberen  moederbord  10 min in oven op 200 graden hier is genoeg info over op het internet

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...