Ga naar inhoud


Is Backup met Time Machine eveneens een schijfimage?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Toen ik nog een laptop met Windows gebruikte heb ik regelmatig met Acronis True Image een Image Backup gemaakt zodat ik bij calamiteiten de laatst opgeslagen schijfimage terug kon zetten.

Deze optie heb ik dan ook regelmatig succesvol kunnen / moeten gebruiken.

 

Nu dat ik een MacBook Pro in mijn bezit heb maak ik regelmatig met Time Machine een backup op een externe USB drive.

Voor zo ver ik heb gelezen worden hier ook de systeembestanden meegenomen.

Dus naar mijn mening kan ik daarmee de nog opstartbare MacBook Pro naar de laatste stand herstellen.

 

Stel dat om welke reden dan ook de MacBook niet meer wil opstarten, kan ik dan met de laatst door Time Machine gemaakte Backup de MacBook weer volledig herstellen of zijn hiervoor andere opties beschikbaar.

Acronis True Image 2015 heeft weliswaar een versie voor de Mac maar om nu daarvoor weer geld uit te geven?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Gegevens terugzetten vanaf Time Machine-reservekopieën

Met Time Machine kunt u ‘in de tijd teruggaan’ om bestanden, versies van bestanden of het gehele systeem terug te zetten. Als u in Time Machine wordt gemeld dat de Machine-reservekopieschijf onvindbaar is, zorgt u ervoor dat de reservekopieschijf is aangesloten en is geactiveerd.

van appel zelf weet je wel

he hé know what I mean...

 

mijn associé vloekt echter al weken dat hem telkens foutmeldingen gegeven worden (pas nadat) de dagenlang durende backup van het hele systeem geschreven is

 

maar dat ligt er ook aan dat ze allemaal met samba in de weer zijn op externe disks en zo

USB3.0 zuigen zeg... wow

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

van appel zelf weet je wel

he hé know what I mean...

 

mijn associé vloekt echter al weken dat hem telkens foutmeldingen gegeven worden (pas nadat) de dagenlang durende backup van het hele systeem geschreven is

 

maar dat ligt er ook aan dat ze allemaal met samba in de weer zijn op externe disks en zo

USB3.0 zuigen zeg... wow

 

Sorry Tonski, maar dat zal dan wel van onkunde zijn. Ik heb hier al meer dan 5 jaar een Imac en Macbook Pro en neem wekelijk een backup via Timemachine op een externe schijf.

Deze backups duren hoogstens een half uurtje en heb nog nooit een foutmelding gezien.

 

 

@Jürgen

Om iets terug te zetten moet uiteraard je Macbook opstarten. Zorg dus eerst voor dat je macbook draait door eventueel een nieuwe installatie te doen.

 

Dan kan je een backup terugzetten van Time Machine of migreren naar een nieuwe Mac is geen probleem.

 

Om de installigen van de oude mac naar de nieuwe te zetten gebruik je Migrate Assistend

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok helder, zoiets had ik ook wel verwacht maar wilde het zeker weten.

 

Overigens gaat mijn backup met Time Machine als een speer.

Ik heb ook al eens een volledige Backup teruggezet, dit puur om zeker te weten dat ik bij calamiteiten geen Restore problemen ondervind.

Ik gebruik hiervoor een externe USB 3.0 HDD.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ook het programma carbon copy cloner gebruiken werkt zeer snel ,en als je een  bakup  of hdd wilt clonen

gaat zeer snel een  time machine backup duurt wel een uur of 10  om terug te zetten carbon copy doet het in een kwart van die tijd

aangepast door youngblood

DB500.DB 600 DB7025 DB800 DB 500 HD HD DB8000 HD PVR DB7080 HD DB900UHD

Big Bisat 7e13e19e23e28e3942e45e

Link naar reactie
Delen op andere sites

....gaat zeer snel een  time machine backup duurt wel een uur of 10  om terug te zetten carbon copy doet het in een kwart van die tijd

10 uur voor een Image Restore, dat vind ik nogal wat.

Dat je zoiets vermeld is prima maar zet dan ook de condities waarin de Clone is aangemaakt erbij.

E.e.a. is toch wel afhankelijk van de gebruikte hardware en hoeveelheid data die op de drive staat.

In mijn MacBook Pro zit een SSD drive en ik maak de Time Machine Backup op een USB 3.0 externe HDD dus het lijkt me sterk dat het zo lang moet duren.

 

Ik weet nu in elk geval zeker dat ik met een Time Machine Backup onder elke omstandigheid een Restore kan uitvoeren, dus ook als MacBook volledig gesneuveld mocht zijn en deze door een nieuw model vervangen is en daar ging het mij uiteindelijk om.

 

Allen bedankt voor de bijdragen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Tonski, maar dat zal dan wel van onkunde zijn. Ik heb hier al meer dan 5 jaar een Imac en Macbook Pro en neem wekelijk een backup via Timemachine op een externe schijf.

Deze backups duren hoogstens een half uurtje en heb nog nooit een foutmelding gezien.

 

etc

Juist dat denk ik ook beste Puch,

toch zijn die mensen er ook...

 

Juist Jürgen, die lange tijd is telkens zijn probleem... dus dat ga ik verder onderzoeken

ik zal het t.z.t. zelf eens testen als ik die notebook van hem in mijn vingers krijg :grin:

 

m'n eigen backups zijn in tien minuten klaar

retorisch off topic

zou het kunnen zijn dat die outlook.pst telkens het probleem is (incrementally spooken wijzigt die telkens van grootte)

 

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

jawel... Outlook for Mac

en daar is die aan gewoon geraakt, dus zijn mailbestand is meerdere Gigabytes groot van jarenlang email correspondentie

 

Maar dan hoeft hij toch geen Outlook te gebruiken.

Ook mijn Outlook bestand was meerdere Gigabit groot, deze verdeeld in jaren en kan deze nu perfect in Mac Mail gebruiken

 

Nieuwe  schijf in me macbook pro 1 TB gedaan volledige  restore via wifi gedaan  met de  Time Machine backup  duurde tien uur

 

Ja, daar zeg je wat, 1Tb en dan nog via Wifi, vind je het gek ;)

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is logisch, als je een complete 1:1 kopie terug zet duurt het lang

als je regelmatig (zogenaamd) incremental backups maakt zijn het enkel de gewijzigde bestanden op de HDD

 

Overigens bedankt voor de bevestiging beste youngblood

 

ik had misschien vergeten te vertellen, dat hij (mijn collega) voor de zoveelste keer opnieuw een 1:1 kopie tracht te maken

dat duurt lang

heb zelf ook al eens 780GByte gedurende 5 dagen gebackupped van NAS naar NAS

 

maar hij eindigt met foutmeldingen (pagina's lang)

(zag uw bericht Jürgen)

jawel hij moet outlook gebruiken , doet er niet toe

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...