Ga naar inhoud


Nederlandse (en Zweedse) TV in Zweden ontvangen


TomZweden

Aanbevolen berichten

Beste TomZweden

 

Dat 4,3 graden monoblock past op een Triax 110 in Sundsvall. Dit komt omdat de ontvangsthoek tussen de twee satellieten in Sundsvall kleiner is, dan moet je de schotel ook groter nemen dan in Nederland. Daarom kun je de setup ook niet met goed resultaat in Nederland uitproberen. Je kunt de schotel wel afstellen op de Astra 19,2 zodat je de zenderlijst vast in kunt laden maar ja, hoe stel je hier tijdelijk even een schotel af. Dat zou dan even op een statief moeten. Misschien even op een parasolvoet?

 

De smartcard kun je zo in de M7 sat801 steken. Daar heb je geen CI-module voor nodig.

 

Je stelt de schotel met duo-lnb als volgt af:

Monteer de kop van de Astra 23,5 in de klem. Zorg dat de kop 5-6mm vrij staat van de klem.

Zet de duo-lnb een heel klein beetje scheef zodat de vrijhangende kop rechts 2mm lager staat dan de kop van de Astra 23,5.

Stel de elevatie van de schotel op 19,3 graden in en richt de schotel nu op de Astra 23,5. Hierbij de elevatie van de schotel en de draairichting instellen op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

 

Tegen de tijd dat hij de schotel gaat uitrichten, moet hij maar even de dag doorgeven wanneer hij dat gaat doen. Dan zal ik hem de tijd doorgeven wanneer hij hem m.b.v. de zon kan uitrichten. Dat bespaart een hoop zoekwerk.

 

 

Hoi Sprietje,

 

Ben zo net naar de satellietshop geweest en alle hardware gekocht. De verkoper raadde mij de Inverto Twin Monoblock 23mm, 6graden voor 80cm schotel aan. Hij vertelde dat de 4,3graden versie voor kleinere schotels is en dat het een foutje op hun website was. Nu kijk ik op de website van Inverto en zie ik beide producten staan. Heb ik nu de verkeerde gekocht? Hoop het niet!

 

Mocht deze ook werken, blijft dan de afstelling gelijk aan de afstelling die je hierboven noemt?

 

Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

 

-Tom

aangepast door TomZweden
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je moet toch echt die 4.3 hebben hoor!

 

 


Dat 4,3 graden monoblock past op een Triax 110 in Sundsvall. Dit komt omdat de ontvangsthoek tussen de twee satellieten in Sundsvall kleiner is

 

Die goedbedoelde opmerking van de verkoper heb jij niets aan aangezien je de opstelling in Zweden gaat gebruiken en niet in Nederland.

In Zweden hebben ze een andere ontvangsthoek waardoor die 4.3 graden goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nu pas je reactie van 5 april, als je geen beperkingen hebt door bijvoorbeeld bomen, moet het geen probleem zijn om de door jouw aangegeven antenne te kunnen gebruiken, (het beste buiten plaatsen). Kijk voor de juiste lokale frequentie's nog even voor de zekerheid op Teracom.se. Succes!!

aangepast door waterpas
  • Like 1
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet toch echt die 4.3 hebben hoor!

 

 

 

Die goedbedoelde opmerking van de verkoper heb jij niets aan aangezien je de opstelling in Zweden gaat gebruiken en niet in Nederland.

In Zweden hebben ze een andere ontvangsthoek waardoor die 4.3 graden goed werkt.

 

Ai... Morgen dus terug naar de winkel om hem om te ruilen....

 

Ik vroeg me daarnaast nog iets af. Als ik de LNB ga installeren en uitrichten. Welke LNB moet ik dan in de beugel plaatsen en uitrichten op de astra op 23.5, de linker of rechter (als je dit voorbeeldplaatje als aanzicht neemt)?

 

Thanks!

inverto-twin-duo-schema-dr-idlb-twnm20.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de linker afbeelding aanhoud moet je de rechter LNB in de beugel plaatsen, (het brandpunt van de schotel) met die opstelling moet je uitrichten tot je het maximale signaal voor Astra 3 binnen krijgt. De LNB moet schuin in de beugel staan, dus de tweede LNB staat hoger of lager, dat heb ik niet paraat maar daar komt sprietje vast nog wel mee.

 

Ai... Morgen dus terug naar de winkel om hem om te ruilen....

 

Ik vroeg me daarnaast nog iets af. Als ik de LNB ga installeren en uitrichten. Welke LNB moet ik dan in de beugel plaatsen en uitrichten op de astra op 23.5, de linker of rechter (als je dit voorbeeldplaatje als aanzicht neemt)?

 

Thanks!

inverto-twin-duo-schema-dr-idlb-twnm20.j

  • Like 1
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik voor mijzelf als vuistregel de zwakste satelliet moet in de houder hangen / in brandpunt van de schotel staan.

Reden: signaal is in brandpunt schotel maximaal, en het zwakste signaal moet je maximaal hebben, die andere die boet dan iets in qua signaalsterkte omdat die niet in brandpunt staat maar dat is niet te voorkomen.

 

Omgekeerd kan het ook misschien wel werken maar dan krijg je geen optimale situatie omdat immers de zwakste satelliet nog iets zwakker wordt gemaakt :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zo net naar de satellietshop geweest en alle hardware gekocht. De verkoper raadde mij de Inverto Twin Monoblock 23mm, 6graden voor 80cm schotel aan. Hij vertelde dat de 4,3graden versie voor kleinere schotels is en dat het een foutje op hun website was. Nu kijk ik op de website van Inverto en zie ik beide producten staan. Heb ik nu de verkeerde gekocht? Hoop het niet!

 

Staan de buisjes bij deze duo-LNB ongeveer 63mm uit elkaar, als ik het goed afleid uit de tekening? Da's dan echt veel meer dan Sprietje had uitgerekend voor jou; dat ziet er niet goed uit...

 

Groet, A33

 

Edit: je had zelf ook alweer gereageerd....

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi a33,

 

Plaatje was puur als voorbeeld, geen idee wat voor type lnb dat is :-)

Het was het plaatje uit de link die je zelf opgaf, van precies die LNB die aan je verkocht is, schreef je.

Of zit het anders? :crazy:

 

Trouwens: je kunt het zelf meten aan de LNB die je gekocht hebt: afstand hart tot hart van de buisjes meten! :whistle:

 

Maar, Sprietje is weer aangehaakt, zie ik, dus ik denk dat hij je weer verder zal helpen.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was het plaatje uit de link die je zelf opgaf, van precies die LNB die aan je verkocht is, schreef je.

Of zit het anders? :crazy:

 

Trouwens: je kunt het zelf meten aan de LNB die je gekocht hebt: afstand hart tot hart van de buisjes meten! :whistle:

 

Maar, Sprietje is weer aangehaakt, zie ik, dus ik denk dat hij je weer verder zal helpen.

 

groet, A33

Hi A33,

 

Snap je verwarring door het plaatje. Voor de duidelijkheid:

Deze 6graden LNB heb ik vanmiddag gekocht en die ga ik morgen weer omruilen voor deze 4,3 graden LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in bericht 39 al uitgerekend dat de signalen op een Triax 110 van de Astra 19,2 en 23,5 op 57mm afstand van elkaar komen. Bij een duo-lnb staan de koppen 53mm van elkaar, een afwijking van 4mm en dat is goed te doen.
Gebruik je het monoblock Astra 19,2 en Hotbird, dan staan de koppen 65mm van elkaar, bij Inverto 63mm. Dan zit je al aan een afwijking van 6 of 8mm. Dat kun je dus beter niet hebben.

Kijk, dat een duo-lnb daar in Sundsvall beter past dan een 6 graden monoblock komt gewoon door het feit dat in Nederland (Utrecht) de ontvangsthoek tussen de twee satellieten 5,2 graden is en in Sundsvall slechts 4,85 graden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap je verwarring door het plaatje. Voor de duidelijkheid:

Deze 6graden LNB heb ik vanmiddag gekocht en die ga ik morgen weer omruilen voor deze 4,3 graden LNB.

 

Niks geen verwarring dus bij mij, hoor. Ik had mijn maat-afleiding gedaan naar aanleiding van precies de link, die jij nu weer opgeeft.

 

Het plaatje dat jij vervolgens in je post gebruikte was het plaatje dat je ook bij deze link kon vinden, onder het tabblad "specifications". Jij dacht kennelijk alleen als 'voorbeeld', maar dit was dus ook precies de maat van de LNB die jij gekocht had.

 

Maar gelukkig is die verwarring nu over....?!?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...