Ga naar inhoud


Beste Coax kabel: Hirschmann, Belden of Kathrein


lujo

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd wat jullie de beste coax kabel vinden aan de hand van de specificaties. Ik zou het op prijs stellen als je de moeite neemt om het een en ander uit te leggen.

 

Belden 125 --> 20 meter voor 13,80 euro bij een internetwinkel.

Hirschmann KOKA 9 TS --> 20 meter voor 24,95 euro bij een bouwmarkt.

Kathrein LCD 111 --> 20 meter voor 17,40 euro bij een internetwinkel

Kathrein LCD 115 --> 20 meter voor 19,20 euro bij een internetwinkel

 

Mijn schotel zal op een balkon geplaatst worden en afstand van de ontvanger tot de schotel is ongeveer 15 meter. Bij zo'n korte afstand zal waarschijnlijk de simpelste kabel voldoen maar als ik toch een nieuwe kabel moet kopen wil ik het graag goed doen.

Qua prijs gaat het ook niet om de schokkende bedragen vandaar dat ik graag de beste coax kabel wil hebben.

 

Heeft iemand nog tips welke compressie F-connectoren ik het best kan gebruiken?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 weken later...

Vanwege een paar andere dingen ga ik een bestelling bij een Duitse shop plaatsen waar ze geen Hirschmann KOKA TS 9 verkopen.

Ze hebben wel:

 

Kathrein 111 (wit) = 0,82 euro per meter.

Kathrein 115 (zwart) = 0,86 euro per meter

 

Alleen wat ik opvallend vond is dat coax kabels in hun webshop verdeeld zijn in drie categories, namelijk:

- binnen

- buiten (UV)

- ondergronds

 

Katherein 111 bevindt zich in categorie "binnen" en Kathrein 115 in categorie "buiten".

Is er iemand die dit kan bevestigen of is het een "foutje" van de webshop en kan 111 net zo goed buiten gebruikt worden?

Net op de Kathrein website gelezen dat 111 coax ook uv-resistant is: http://www.kathrein.de/en/sat/product/21510011/

 

Daarnaast zie ik dat Kathrein 111 al in 2007 als goed is getest door Satvision. Het betreft dus een wat oudere kabel en ik vraag mij dan ook af of de bescherming goed genoeg is voor 4G netwerken?

Hirschmann KOKA 9 TS lijkt later op de markt te zijn gekomen.

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de compressie F-connectoren zou ik de PTC nemen, de PPC zijn ook wel goed maar ietsje minder dan de anderen.

De eerst is de PPC doorsnede tweede de PTC connector de derde is de PPC connector en nog een PTC doorsnede.

post-51681-0-06040800-1429203585.jpg

post-51681-0-13443400-1429203626.jpg

post-51681-0-97740700-1429203666.jpg

post-51681-0-93397400-1429204338.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook nog eens kijken naar de specificaties van de ören HD113 kabel, die wordt in duitsland veelvuldig gebruikt bij mega installaties. Naast dat deze kabel buiten gebruikt kan worden is er zelfs een brandveilig certificaat aanwezig. Daarnaast heeft deze coax ook een kabelkeur certificaat. Het zou me dan exht niet verbazen dat deze kabel stuk beter is dan de TS9.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, het ontloopt elkaar maar weinig. Ook de Ören HD 113 is een uitstekende kabel. De verliezen zijn vergelijkbaar, de afscherming is een fractie beter maar allemaal vallen ze ruim boven de 4G-norm.
Dit zijn de specificaties: http://www.orenkablo.com/eng/KoaksiyelHD_113.asp?id=6
De specs van de Hirschmann 9 TS vindt je in de bijlage.

Het kabelkeur certificaat wil niets zeggen voor satellietontvangst.
De kabelverliezen worden maar gemeten tot 862MHz en mogen dan maximaal 27dB zijn. Bij satellietgebruik ga je tot 2150MHz en wil je eigenlijk ook niet meer verlies hebben dan 31dB. Bij 862MHz zit je dan op ongeveer 17,4dB verlies, een heel verschil met de kabelkeurspecificaties.
Bij een CAI-installatie worden geen voedingsspanningen gebruikt om lnb's en diseqc-switches te voeden. Daarom is het bij het kabelkeurmerk toegestaan om coaxkabel te gebruiken met verkopert ijzerdraad (CCS). Dit is bij satellietontvangst totaal ongewens, zeker als de kabels wat langer zijn want dan schakelen de diseqc-switches en lnb's niet goed meer.
 

DatasheetCOAX9wit.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben benieuwd wat jullie de beste coax kabel vinden aan de hand van de specificaties. Ik zou het op prijs stellen als je de moeite neemt om het een en ander uit te leggen.

 

Belden 125 --> 20 meter voor 13,80 euro bij een internetwinkel.

Hirschmann KOKA 9 TS --> 20 meter voor 24,95 euro bij een bouwmarkt.

Kathrein LCD 111 --> 20 meter voor 17,40 euro bij een internetwinkel

Kathrein LCD 115 --> 20 meter voor 19,20 euro bij een internetwinkel

 

Mijn schotel zal op een balkon geplaatst worden en afstand van de ontvanger tot de schotel is ongeveer 15 meter. Bij zo'n korte afstand zal waarschijnlijk de simpelste kabel voldoen maar als ik toch een nieuwe kabel moet kopen wil ik het graag goed doen.

Qua prijs gaat het ook niet om de schokkende bedragen vandaar dat ik graag de beste coax kabel wil hebben.

 

Heeft iemand nog tips welke compressie F-connectoren ik het best kan gebruiken?

Bij welke bouwmarkt heb je de "Hirschmann KOKA 9 TS --> 20 meter voor 24,95 euro" gezien? Ik ben eigenlijk ook geïnteresserd naar deeze kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd wat jullie de beste coax kabel vinden aan de hand van de specificaties. Ik zou het op prijs stellen als je de moeite neemt om het een en ander uit te leggen.

 

 

Voor die afstand doet een rol roestig prikkeldraad die in een bak met afwaswater ligt het bij wijze van spreken ook nog.

Door zelfs de allerbeste kabel te nemen op die afstand van 15 meter krijg je geen zender meer of minder.

Veel beter is het om een hoogwaardige schotel te nemen van ruim voldoende diameter. Daar komt de winst van. De LNC´s geven tegenwoordig zoveel versterking dat die lengte van 15 mtr een peuleschil is.

 

Die ören kabel gebruiken wij inderdaad ook omdat ie halogeenvrij is. Dit is voorgeschreven vanwege de brandvoorschriften. Het nadeel is dat de kabel daardoor vrij stijf wordt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Drs.IJzerbout, overdrijven is natuurlijk ook een vak.
We hebben op dit forum al genoeg ellende gehoord van mensen die coaxkabel gebruikte met een ijzeren middenader omdat door de hoge weerstand de diseqc-switch en lnb niet wilden schakelen.
Het heeft dus wel degelijk zin om een goede coaxkabel te nemen en niet eentje van de bouwmarkt die doorgaans ongeschikt zijn voor satellietontvangst.

Koka 799 is altijd een prima coaxkabel geweest en is het nu nog wel maar zit wat betreft de afscherming voor 4G net tegen de minimale afschermingsgrens. Daarom beter een kabel gebruiken die ruim aan de nieuwe 4G-eisen voldoet en je voor hetzelfde geld kunt kopen want voor €0,82/meter moet je denk ik ook zoeken als je Koka 799 per meter wilt hebben.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje....we hebben het over 15 mtr......niet over 115 mtr.  :D

 

Als het signaal wat de schotel produceert, voldoende sterk is, is het ook robuust genoeg tegen 4G storing.

 

Ik ben deze dagen bezig om een schotel te plaatsen voor mijn vriendin. Die heeft een zaak in een shopping mall.

Daar moet een TV aan de wand draaien op Wanasah via Nilesat.

Ik heb toestemming om op het dak een schotel te plaatsen en de kabel naar haar zaak kan door een schacht. Daar liggen allerhand andere kabels in, God mag weten wat het allemaal is.

Ik schat de totale lengte op ca. 80-100 mtr. Ik heb een rol ören coax van 100 mtr. gekocht vanwege halogeenvrij. In zo´n shoppingmall neem ik geen risiko. Die kabel is behoorlijk stug.

De rol heb ik thuis uitgeprobeerd op mijn schotel met Vu+ ontvanger.

Gewoon met lesbische connectoren verlengd, de totale lengte werd daardoor 120 mtr. Ontvangst perfekt zonder noemenswaardige verliezen, ook op de hoge frequenties. Mijn smartphone heb ik voor de lol in de rol gelegt en iemand gebeld. Geen enkele storing in beeld en geluid op Nilesat en Hotbird.

 

Ik neem doodgewone krimpconnectoren. Regenen doet het toch nooit hier... :grin: En de LNC heeft een verschuifbaar bakje als afscherming.

 

Dus daarom zie ik dat allemaal heel relaxed.

 

Als ik klaar ben met die schotel voor mijn vriendin dan zal ik wel een berichtje plaatsen. Het werk ligt nu stil omdat het veels te heet is om daar het dak op te gaan en de boel te monteren en af te stellen.

Ik heb een schotel van 1,20 mtr gekocht om er zeker van te zijn dat er ruim voldoende signaalsterkte is. Ook al is het de zeer sterke Nilesat, neem ik toch een overgedimensioneerde schotel zodat het allemaal betrouwbaar werkt. Ik heb geen zin in inline versterkers en dat soort geneuzel.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt toch niet te veel betalen?

 

Inclusief die €5,20 verzendkosten scheelt dat maar €3,35. Het wordt wel de moeite waard als je veel meer meters neemt dan die luttele 15 of 20.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...