Ga naar inhoud


Hoe pak ik in OS X 10.10 een file *.tar.md5 uit?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Met Windows gebruikte ik Odin om Android software op Samsung Smartphones te flashen.

Hiervoor hoefde ik de daarvoor benodigde file.tar.md5 zelf niet uit te pakken want Odin pakte die tijdens het flashen uit.

 

Nu dat ik Odin in OS X niet kan gebruiken wil ik als alternatief Heimdall gebruiken maar daarvoor moet ik de file.tar.md5 eerst volledig uitpakken.

Nu had ik wel al gezien dat ik dit waarschijnlijk via de Terminal optie van de MacBook en het tar command moet uitpakken.

 

Ik weet alleen niet welke syntax ik nu moet gebruiken om de file.tar.md5 uit te pakken en de verkregen uitgepakte files b.v. in de map Download te plaatsen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


TAR.GZ – Cross Platform

 

TAR, an old favourite on Unix/Linux – you add the GZ for the compression – compresses tighter than zip

 

To compress

 

tar -zcvf archive_name.tar.gz folder_to_compress

 

To extract

 

tar -zxvf archive_name.tar.gz

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die site had ik ook gevonden maar liep dan vast op de verschillende genoemde extensies.

Hoe staat de toevoeging TAR.GZ in relatie met de toevoeging van mijn file TAR.MD5?

Waarom juist de GZ versie en niet een andere?

 

Ik denk dat ik dat eerst moet begrijpen voordat ik verder ga.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

MD5 zou een hash moeten zijn en waarschijnlijk niet het bestand zelf wat gecomprimeerd is.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnbaar toch wel want het flash bestand wordt als ZIP file opgeleverd die dan uitgepakt moet worden.

Daaruit komt een File.tar.md5 te voorschijn.

Normaliter pakt het alleen onder Windows draaiende programma Odin deze file intern uit dus geen probleem.

 

Zie de hieronder beschreven eerste stap van de handleiding om d.m.v. Heimdall te flashen, alleen de beschrijving hoe uit te pakken ontbreekt.

 

Stap 0: Voorbereiding

Download alle nodige bestanden en pak ze volledig uit. Daar waar je bij Odin de gehele tar invoert, moet je bij Heimdall ook de tar uitpakken tot je individuele bestanden krijgt. In het voorbeeld is de stock Samsung 4.3 ROM gebruikt voor de Samsung Galaxy S III (I9300XXUGMK6). Als je deze uitpakt krijg je in totaal acht bestanden waaronder system.img, boot.img, recovery.img, etc.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb die heimdall al eens op OpenSuse gehad...

daar gaat het op zich niet over,

 

maar inzake de procedure had ik mij toen een youtubeje bekeken

die was erg instructief en het lukte me direct met de tar bestanden...

misschien ook eens de youtube tutorials bekijken? ;)

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet over de installatie of gebruik van Heimdall op de MacBook maar over de vraag hoe pak ik de flashfile in OS X via de Terminal optie uit.

Voorheen kon je de flashfiles zoals o.a. de PIT file los downloaden maar nu zijn de 8 benodigde bestanden in gepakt in de .tar.md5 en die moet ik eerst uitpakken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd?

 

Laat de extensie .md5 weg en maak gewoon file.tar van. Daarna proberen uit te pakken met bijvoorbeeld unrarx of via de terminal.

 

Puch

 

Ik heb .md5 weggelaten, dus gerenamed naar file.tar en toen Unrarx gedownload en op mijn MacBook geopend.

Zowel file.tar als file.tar.md5 wordt niet geopend, schijnbaar niet als RaR file herkend omdat beide files gedimd blijven.

 

Via Terminal zou ik toch eerst de juiste syntax moeten weten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foutje van mij daarstraks hernoemen naar file.tar.gz

 

in terminal navigeer naar de map waar het bestand staat en dan

 

tar -zxvf file.tar.gz 

 

​Echter kan de archivering app van mac die ook gewoon uitpakken. Dus terminal zou in principe niet nodig zijn.

 

​Maar er bestaat een app Heimdall genaamd voor mac om een samsung mee te flashen.

Misschien dat ook eens bekijken.

Ik ga je de link via pm sturen want hij mag hier niet gepost worden.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt, het uitpakken via de Terminal functioneert want het uitpakken heeft 12 files opgeleverd dus daarmee is de vraag eigenlijk beantwoordt.

Ik ga straks ook nog even de Heimdall versie voor de MAC bekijken maar volgens mij gebruik ik die al.

Ik kan niet direct zien welke versie dit is maar het is de Heimdall-Frontend van Qt/QMake.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al schreef gebruik ik nu Heimdall-Frontend welke ook functioneert.

 

Heb nu de app heimdall-suite-1.4.0-mac.dmg via de opgegeven link gedownload en geïnstalleerd maar dat leverde een vreemd gedrag op.

Na de verplichte herstart zie ik nergens het geïnstalleerde programma terug, althans niet iets wat erop lijkt dat ik een Heimdall-Suite geïnstalleerd heb.

Overigens zit in de Heimdall-Suite de Heimdall-Frontend ingebakken.

 

Gelet op de complexiteit van het flashen met Heimdall t.o.v. Odin onder Windows vraag ik mij nu wel af of ik wel hiermee door wil gaan.

Onder Odin is het flashen en rooten van een Android toestel een fluitje van een cent en misschien dat ik mijn oude laptop met nu tijdelijk Windows 10 Preview wel permanent blijf toepassen, kan nooit kwaad om een escape bij problemen te hebben.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe vaak per week doe je dit?  Is een paar minuten extra dan echt relevant?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moest aan het Heimlichmanoeuvre denken...

Elke dag loopt er wel iemand rond die stikt in zijn knakworst hap!

:grin:

 

Natuurlijk beste Jürgen, is het voor dergelijke specifieke toepassingen elementair dat je kunt terugvallen in het vangnet wat U kent.

Ergo windows met Odin.

 

En zo is het dan ook een feit, wat we niet graag uitspreken, dat bepaalde applicaties / programma's niet cross-platform zijn.

Dat ligt niet aan het platform maar aan de software ontwikkelaars die hun dagelijks brood bij de massa van gebruikers halen.

 

Volgens mij is er altijd een oplossing met je macbook die immers ook windows kan booten!

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe vaak per week doe je dit?  Is een paar minuten extra dan echt relevant?

Het gaat niet om een paar minuten extra en ik zal het zeker niet elke dag moeten toepassen.

Het gaat om het feit dat het flashen met Heimdall complexer is en dientengevolge sneller fout kan gaan.

Zeker als het na verloop van tijd met eens nodig is, je haast hebt en het dan niet meer helemaal weet.

Met Odin kan het eigenlijk niet fout.

 

 

En zo is het dan ook een feit, wat we niet graag uitspreken, dat bepaalde applicaties / programma's niet cross-platform zijn.

Dat ligt niet aan het platform maar aan de software ontwikkelaars die hun dagelijks brood bij de massa van gebruikers halen.

 

Volgens mij is er altijd een oplossing met je macbook die immers ook windows kan booten!

Dat laatste is ook helemaal waar maar ik zit op mijn MacBook met de 250Gb SSD een beetje krap om een 2e OS te installeren, heb nog maar 120Gb over.

Misschien dat ik het toch eens probeer en de 16Gb aan op de MaBook opgeslagen foto's naar Google Drive verhuis.

Het zal wel een uitkomst zijn dat ik de specifieke toepassingen dan op één en hetzelfde apparaat kan uitvoeren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...