Ga naar inhoud


MacBook start alleen nog maar in Windows op


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik heb weer wat.

Vandaag heb ik op mijn MacBook Pro met OS X Yosemite 10.10.4 op een 2e partitie d.m.v. Bootcamp Windows 10 succesvol geïnstalleerd.

Dit omdat ik enkele specifieke Windows programma ook op de MacBook wilde uitvoeren.

Succesvol slaat op het feit dat ik conform de daarvoor bestemde handleidingen alles heb uitgevoerd en Windows 10 dan ook correct opstart.

Dat b.v. enkele drivers voor de netwerkkaarten nog niet beschikbaar zijn is een ander onderwerp.

 

Ik krijg nu echter met geen enkele mogelijkheid OS X meer opgestart.

Ik zou toch veronderstellen dat ik bij een Dual Boot een keuze had bij het opstarten maar dat is nu niet het geval.

Zodra ik de MacBook inschakel start Windows 10 op.

 

Iemand een idee hoe ik nu weer terug kan naar de standaard Boot voor OS X?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Al gevonden en opgelost.

 

Tijdens het booten de ALT/Option toets ingedrukt houden en het OS kiezen.

 

Dat is het nadeel van Bootcamp. Je moet telkens heropstarten om van operating system te wisselen.

 

Met een app als Parallels is dat niet nodig.

 

Hij start altijd OSX op en dan beslis je zelf op eender welk moment om een ander operating systeem ernaast op te starten.

Heb je het niet meer nodig kan je het ook weer gewoon afsluiten en verder gaan in OSX

Nog een voordeel is dat de 2 systemen door elkaar werken. Je kan zowel handelingen doen in OSX als in Windows.

Je kan ook de opgeslagen bestanden van zowel OSX als Windows gebruiken. Dit kan niet onder bootcamp.

 

Een nadeel is dat weer de prijs. 80 euro is het nogal duur als je het niet veel gebruik.

 

Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die nadelen had ik nu ook ondervonden, m.n. het niet kunnen gebruiken van de bestanden die onder OS X zijn opgeslagen.

Dit is voor mij ook even een reden geweest om het tijdelijk te parkeren want ik had ook nog geen Windows 7 of 8 licentie.

Windows 10 draait wel maar ik mis daarin diverse drivers zoals o.a. de netwerk- en WiFi drivers.

Heb dus de installatie weer verwijderd.

 

Overigens een aardige kerel ben jij :D , maakt mij eerst lekker met de voordelen van Parallels om dan  met een prijs van € 80,= op de proppen te komen.

Nee, dat heb ik inderdaad niet voor over, dan nog maar even mijn oude laptop met Windows 10 erop.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens een aardige kerel ben jij :D , maakt mij eerst lekker met de voordelen van Parallels om dan  met een prijs van € 80,= op de proppen te komen.

Nee, dat heb ik inderdaad niet voor over, dan nog maar even mijn oude laptop met Windows 10 erop.

 

Een goede verkoper houd de prijs altijd voor het laatste :sick:

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is mogelijk maar wie wil nu in godsnaam een windows op zijn Apple.  :D  :D  :D

Toegegeven in het begin dat je de overstap maakt grijp je daar wel eens naar terug. Ik zelf ben nu meer dan 10 jaar windows vrij. Ik heb wel nog een omweg gemaakt via Linux maar werk nu 6 jaar enkel nog met Apple.

Ik heb voor al de dingen waarvoor je zogezegd windows nodig hebt een oplossing gevonden op de mac.

 

Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb het tot nu toe ook zonder Windows kunnen redden maar omdat wij ook nog 2 Samsung Galaxy's in gebruik hebben en ik die regelmatig moet upgraden of herstellen heb ik toch echt wel Odin nodig en die draait bij mij toch uitsluitend op Windows.

 

2 pogingen om hetzelfde met Heimdall uit te voeren resulteerden in het niet meer willen opstarten van de S3 of S4.

Het koste mij weer uren om die 2 apparaten weer aan de praat te krijgen.

Thuis is dit allemaal nog wel te doen want daar heb ik nog een oude laptop met Windows 10 maar volgende week gaan we weer een maand weg en half september 6 maanden.

Daan sleep ik niet ook nog een oude laptop extra mee.

 

Dus ik kan toch niet zonder Odin en dan toch maar Windows op de MacBook parallel.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar omdat wij ook nog 2 Samsung Galaxy's in gebruik hebben en ik die regelmatig moet upgraden of herstellen

 

Dan gooi je die toch gewoon de deur uit en schakel je over op Iphone LOL

 

Kan je die dingen dan niet gewoon updaten zonder dat die aan een pc moeten hangen? 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gooi je die toch gewoon de deur uit en schakel je over op Iphone LOL

 

Weel je wel wat dat kost? Dat kan bruintje niet trekken :D

 

De normale backup kan via OTA plaatsvinden maar als de toestellen geroot zijn (equivalent voor jailbreak bij Apple) kan dat alleen via Odin en dat moet via een Windows PC.

KIES3 is ook geen optie want daar krijg je alleen problemen mee en die doet niets met geroote toestellen.

 

De root heb ik nodig want anders kan ik de externe 64 Gb SD kaart niet beschrijven en kan ik geen Image backup maken.

Android heeft sinds Lollipop 5.1 bijna alles afgetimmerd, lijkt wel Apple :lol:

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt wel Apple :lol:

 

Daarom werkt het ook zo goed. Je kan er weinig in klooien waardoor het toestel stabiel blijft werken.

Ik heb een iphone 5S wat mijn 3de iphone op rij is en ik heb nog nooit de behoefte gehad om die te jailbreaken. Ik zie het nut er niet van in.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, helemaal gelijk, je kunt er weinig mee knoeien maar als je dat niet meer kunt is er eigenlijk niets meer aan want zonder een beetje te hobby'en wordt het wel erg saai.

 

Ik heb nu trouwens d.m.v. Boot Camp een officiële versie Windows 7 op de MacBook geïnstalleerd en ik ben verrast dat dit nu perfect functioneert.

Schijnbaar worden door de OS X Boot Camp Manager alle daarvoor benodigde drivers beschikbaar gesteld want alle hardware zoals o.a. de externe Bluetooth Apple muis en toetsenbord functioneren onder Windows uitstekend.

 

Dat ik vanuit Windows geen directe toegang tot eigen data op OS X heb vind ik prima en net zo veilig.

Het switchen van of naar OS X is secondenwerk dus geen echte belemmering.

Wat ook opvalt is dat je vanuit Windows kunt kiezen dat je OS X wilt opstarten.

Kan mijn oude Windows laptop naar de kleinkinderen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...