Ga naar inhoud


DAB+ via de kabel?


dunhans

Aanbevolen berichten

Ben eigenlijk benieuwd of dat mogelijk is, een DAB+ mux doorgeven via de kabel. Nu worden toch ook FM zenders op de kabel gezet. en zo ja, zijn er al plannen voor.

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou durven zeggen ja, mits aanpassing?

DVB heb je toch ook variatie's in, maar ik kan 100% verkeerd zijn en de bal compleet misslaan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat niet omdat de kabelnetbedrijvers de VHF band gebruiken voor TV programma´s in DVB-C standaard of analoog.

In Duitsland staan de DAB+ zenders op een laag pitje kwa vermogen om geen storing te veroorzaken op de kabelnetten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig staat er vandaag dit bericht op Totaal tv,

 

 

Digitale radio via DAB+ kan behalve via de ether ook via de kabel worden toegepast. In Nederland gebeurt dit nog niet, maar in het Zwitserse Lausanne gebeurt dit sinds eind mei wel.

City Cable is de kabelexploitant in de regio Lausanne. Het kabelbedrijf geeft sinds 21 mei tientallen radiozenders via DAB+ door via de kabel. Volgens het kabelbedrijf gaat het om een primeur. De verwachting is dat andere netwerken volgen indien de test succesvol is. Op termijn kan analoge radio dan net als analoge tv stoppen.
DIGITALE RADIO ZONDER TV DECODER Het grote voordeel van het uitzenden van DAB+ op de kabel is dat de abonnee in plaats van een FM ontvanger ook een DAB+ ontvanger kan aansluiten en dan meer radiozenders ontvangt, zonder ruis en met meer informatie. City Cable gebruikt voor DAB+ kanaal 5A tot en met 5D op de VHF3 band. Een DAB+ radio kan dan weliswaar via de kabel niet via de speciale radio of FM-uitgang worden aangesloten (die scheidt alleen 87 tot 108 MHz.), maar om digitale radio te luisteren, hoeft dan ook geen digitale tv-decoder meer te worden aangezet. Op langere termijn denkt het Zwitserse bedrijf de huidige FM-ruimte voor internetdoeleinden te kunnen inruimen.

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ja goed..in dit geval is er dan een enkel VHF kanaal vrij. Dan kan het natuurlijk.

Maar in kabelnetten met volle VHF kanaalbelegging voor TV zal het echt niet gaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk gaat dit wel, er kan altijd gewisseld worden. Mogelijkheden genoeg alleen de vraag is.. moeten we dit willen?

 

Kijk als ze net als de landelijke DAB+ muxen alle stations in 64 Kbit gaat uitzenden nou laat dan maar. De geluidskwaliteit is zoveel slechter dan analoog FM stereo. 

 

Ik ben altijd een voorstander geweest van de digitalisering maar als het wordt aangegrepen om de kwaliteit te verkloten laat dan maar.  Neem  DVB-T (digitenne) ooit begonnen in 2002 met een prachtig hoog bitrate kijk wat er nu van over is. En dan lopen ze te zeuren dat het allemaal zo duur is terwijl we nog geen 10 jaar geleden allerlei analoge zenders hadden die veel duurder kosten. Dus wat wil men nou. Als je in de landen rond om ons heen kijkt kan er wel in fatsoenlijke kwaliteit worden geïnvesteerd.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

64 kbit in MPEG 2, 4 of H264?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat gaat niet omdat de kabelnetbedrijvers de VHF band gebruiken voor TV programma´s in DVB-C standaard of analoog.

In Duitsland staan de DAB+ zenders op een laag pitje kwa vermogen om geen storing te veroorzaken op de kabelnetten.

Hier in nederland ook. Maakt het ook zo practisch om een dab+ radio binnenshuis te gebruiken. Ik heb een Pure dab+ portable maar ik kan op kantoor in hilversum echt niet dab+ luisteren, terwijl als ik het ding in fm mode druk ik wel alles in stereo kan ontvangen. Jammer genoeg zitten niet alle dab+ zenders op fm :(

 

Ik denk dat er hier in nederland weinig kabelaars zijn die op de vhf nog ruimte hebben om een dab mux kwijt te kunnen, en dan moet je ook nog eens je gebruikers zover weten te krijgen dat ze massaal een dab+ toestel gaan aanschaffen en het gaan gebruiken.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sneeker

Ik hou het bij internetradio vaak beter dan dab en fm en geen ruis, evt goede zenders op de sat.

Nou ruist dab ook niet maar t hakkeld soms of vaak

aangepast door Sneeker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in nederland ook. Maakt het ook zo practisch om een dab+ radio binnenshuis te gebruiken. Ik heb een Pure dab+ portable maar ik kan op kantoor in hilversum echt niet dab+ luisteren, terwijl als ik het ding in fm mode druk ik wel alles in stereo kan ontvangen. Jammer genoeg zitten niet alle dab+ zenders op fm :(

 

Ik denk dat er hier in nederland weinig kabelaars zijn die op de vhf nog ruimte hebben om een dab mux kwijt te kunnen, en dan moet je ook nog eens je gebruikers zover weten te krijgen dat ze massaal een dab+ toestel gaan aanschaffen en het gaan gebruiken.

 

Niet alleen dat maar maar die DAB+ radio moet dan ook nog een antenne ingang hebben voor de kabel. Dus daarmee zijn de draagbare toestellen alvast uitgesloten en dan blijven er maar heel weinig over. Dan nog de algemene gewaarwording door Vladimir Wodka voorwie de technologie en bediening van het aan en uitzetten van een stofzuiger al een uitdaging is.

Hoe vaak komt het niet voor dat er wel een prima FM tuner in een huiskamer aanwezig is, die dan met een draadje als antenne moet presteren terwijl er een prima aanbod van FM zenders op de kabel zit waar alleen een TV op is aangesloten.

Ik las inderdaad dat er in Zwitserland een kabelaar één VHF kanaal heeft vrijgemaakt om DAB+ over te verspreiden met een aanbod van 80 zenders. Ik zou graag willen weten hoeveel bandbreedte iedere zender dan nog krijgt en ik betwijfel echt of er nog sprake is van een goede kwaliteit. Ik hoop dat ik het mis heb.

 

Hoe moet die DAB+ ontvanger op de kabel worden aangesloten als er al een TV op de doos aangesloten is? Ja ik weet het, een splitter. Dat geeft weer een paar dB verlies. En is weer lastig. De FM ontvanger heeft zijn eigen radio-gat in de de doos.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ze die Dab radio al aansluiten op de kabel aansluiting is de kans heel groot dat die op de radio uitgang wordt aangesloten,

En dat gaat niet werken want boven 108 MHz. zou daar niets meer uit mogen komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...