Ga naar inhoud


Klik klak systeem maken met Triaxschotel 78 cm


Denisdaf
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ga met een Triax 78 cm een systeem bouwen zoals destijds de klik klak systemen werkten.

Daar ik dan niet kan verdergaan op de graden die achteraan op de schotel staan, (omdat de beugel die normaal op een mast komt te staan niet zal gebruikt worden)

Daartoe dien ik het volgende te weten.

De elevatie die ik normaal achteraan kan aflezen zit voor België op 30° is dus niet afleesbaar omdat de beugel niet gebruikt gaat worden.

Nu is mijn vraag, Is er iemand die me kan vertellen hoeveel de schotel zelf achterover moet hellen om deze stand te hebben?

Ik zou met 2 mogelijke maatvoeringen een eind verder zijn.

Ofwel de afstand die men kan meten als de schotel op 30 ° staat tussen de bovenst voorste zijde van de schotel,

Hierbij kan er bvb als volgt gemeten worden.

Een recht liniaal vertikaal tegen de onderste rand van de schotel houden, en dan afstand "A" meten. Natuurlijk zo, dat de vertikale lijn perfect loodrecht staat tijdens het meten.

 

 

post-68712-0-77941300-1438022187.png

 

Ofwel de juiste hoek in graden welke de schotel zelf staat tov 100% vertikaal.

 

Dit lijkt me klaar, eveneens een liniaal tegen de schotel, maar dan evengoed tegen de onderste als de bovenste voorzijde, en dan de hoek tov 100% loodrecht meten.

 

post-68712-0-61397900-1438022209.png

 

De afb's geven hierbij hopelijk meer inzicht.

 

Misschien deze nog, wat ik ga maken is iets zoals dit, maar dan met mijn 78 cm Triax.

 

 

 

Hierbij gaat de schotel achteroverkantelen als de vertikale stang bovenaan naar beneden wordt gebracht, en vice versa.

 

 

post-68712-0-44091000-1438022932.jpg  De rode pijlen geven de beweging aan.

 

 

Bij deze zeker en vast bedankt aan hen die me de juiste gegevens bezorgen.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Beste Denisdaf

Dit is een zeer eenvoudige vraag.
Het is namelijk als volgt:

Alle Triax-schotels hebben een offset van 26 graden.
Wil je dus een satelliet ontvangen die op een elevatie staat van 30 graden, dan moet de schotel 4 graden achterover staan.
Wil je dat meten met een waterpas (verticaal) en maat "A", dan moet je weten dat een Triax 78 schotel 78cm hoog is.
De sinus van 4 graden is 0,0697.
Dit getal vermenigvuldig je met 780mm en dan kom je aan 54mm (maat A) in je tekening.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Denisdaf

 

Dit is een zeer eenvoudige vraag.

Het is namelijk als volgt:

 

Alle Triax-schotels hebben een offset van 26 graden.

Wil je dus een satelliet ontvangen die op een elevatie staat van 30 graden, dan moet de schotel 4 graden achterover staan.

Wil je dat meten met een waterpas (verticaal) en maat "A", dan moet je weten dat een Triax 78 schotel 78cm hoog is.

De sinus van 4 graden is 0,0697.

Dit getal vermenigvuldig je met 780mm en dan kom je aan 54mm (maat A) in je tekening.

 

Hey Sprietje,

Bij deze geef ik je graag de click (clack) van de button "Beste antwoord.

Met dank,

 

Ik maak een copy / paste, print het af, lamineer het, en deze gaat in de verzamelmap " Schotel aangelegenheden".

 

Bedankt.  ***** waard.

 

Ik ga me toch nog even gewagenaan een bijkomend vraagje.

Bestaan er lijsten waar de offsetgegevens van schotels?

Maar dan van andere fabrikanten.

En natuurlijk de kennis of die hun schotels telkens dezelfde offsethoek aanmeten dan niet.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zo'n lijst bestaat er niet. Er zijn zelfs schotelfabrikanten die bij hun verschillende modellen schotels ook verschillende offsethoeken hebben. De offsethoeken van de gangbare schotels variëren van 17,94 graden bij een Maximum E85 tot 38 graden bij een WaveFrontier T90.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zo'n lijst bestaat er niet. Er zijn zelfs schotelfabrikanten die bij hun verschillende modellen schotels ook verschillende offsethoeken hebben. De offsethoeken van de gangbare schotels variëren van 17,94 graden bij een Maximum E85 tot 38 graden bij een WaveFrontier T90.

 

Bedankt, al zul je begrijpen dat ik liever een ander uitspraak had gelezen in je reply.

 

In elk geval met de gegevens die je mij hogerop verstrekte kom IK dan alweer een eind verder.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...