Ga naar inhoud


Schotelafstelling Triax 88 (Antwerpen)


Mara13
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Ik heb beslist om een Triax 88 in huis te halen voor ontangst Astra 1,2,3 en Hotbird.

Als ontvanger hebben we gekozen voor VU+ Solo² HD, daar kunnen we 8 kanalen mee opnemen en kijken tegelijk. Allé toch volgens de infofiches. 

Deze heeft 2 aansluitingen, dus ik denk dat de LNB's dit ook moeten hebben. (Inverto BLACK Ultra Twin) , zijn dat de juiste door dit type?

 

Nog even iets over de kabel, een Belden HH-125 Coax kabel is dat een goede?

 

Kan iemand voor mij ook de elevatie van de schotel en de afstand van de LNB berekenen?

Locatie: Merksem,Antwerpen(Belgie)

 

Alvast bedankt. ;)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Mara13

De Belden H125 is een goede coaxkabel. Toch zou ik deze zelf niet meer kopen vanwege de 4G straling. Koop liever een coaxkabel met drievoudige afscherming zoals de Hirschmann KOKA 9 TS, zie bijlage.
Die koop je in Nederland al voor €0,82 per meter.

Als lnb's zou ik Inverto Black Ultra twin nemen, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=68
Die koop je in België al voor €19,99.

Ik zal de afstellingen straks voor je uitrekenen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Mara13

Voor Merksum heb ik het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 88:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.

Stel de koppen van de lnb's af op 5-6mm van de lnb-houders.
Zet de lnb-houder van de Astra 19,2 op 3mm van de lnb-arm.

Stel de lnb's in op de volgende afstanden:
de koppen van de Astra 19,2 en 23,5 tegen elkaar.
de koppen van de Astra 28,2 en 23,5 2mm van elkaar.
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 op 78mm, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

Stel de rail 10,9 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 37mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Meet dit met een waterpas en een vulling 37mm die je op de kop van de Hotbird legt.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 5 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.

Stel de elevatie van de schotel in op 29,4 graden om de Astra 19,2 te vinden.
Als je deze gevonden hebt, dan de schotel afstellen op de Astra 23,5 want de lnb van de Astra 19,2 staat er 3mm naast. Stel dit met de grootste presicie af want dit bepaald ook de kwaliteit van de overige satellieten.
 

post-60869-0-53207300-1439658273_thumb.jpg

post-60869-0-58041800-1439658301_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Sprietje,

 

Ik heb nog nooit een schotel uitgericht. Ik had hier dan ook verwacht dat dit zeer lang ging duren. Met uw berekening was het eigenlijk een fluitje van een cent. Op minder dan 30min was alles in orde.

 

Super bedankt !!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mara13

Dat vind ik erg knap. Meestal begint men met het afstellen van een schotel met enkele of duo-lnb maar meteen een schotel afstellen met vier lnb's op een rail, daar kijken de meesten toch een beetje tegenop.
Ik ben blij dat het je zo goed af ging maar een handige doehetzelver lukt het meestal wel. We hebben leden gehad waarvan het draadje meer dan 100 berichten lang was omdat het maar niet wilde lukken. Tja dan kun je beter in het programma "help mijn man is klusser"
Tja, en met de berekening die ik maak is het natuurlijk wel een stuk makkelijker.

Heb je de regenkapjes van de lnb's allemaal omlaag getrokken?
Nog veel kijkprezier.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het alleen maar onderschrijven. Prima klankbord gehad aan Sprietje en anderen die eveneens eenzelfde soort antenne hadden geinstalleerd als ik nu in de tuin heb.

 

Alles ging in een keer goed. Voor mij waren de verassingen dat een satmeter met pieper verdraaide hanig is voor de grofafstelling, en dat een smartphone een goede waterplas bleek voor de skew afstellingen. O ja, en kopen op ***geen-reclame*** en zelf je kabels in elkaar zetten scheelt enorm veel muntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...