Ga naar inhoud


SAB Titan Micro op vakantie


ebhoorn

Aanbevolen berichten

De Adimo Jazz was duidelijk aan het eind van de levensduur: HD zenders konden niet ontvangen worden en de Jazz liep regelmatig vast als gevolg van een bug in de software: de buffer met ondertiteling liep over en overschreef de coding (memory leak). Updaten was goed geld verbranden.

 

De SAB Titan micro leek mij een lekker hapje: iets groter dan een pakje sigaretten, en kan op 12V werken.

 

Bij de lokale sat dealer een micro in een micro verpakking gekocht. Met 3M dubbelzijdige schuimtape plakte ik de titan zonder enig probleem op de kleine LED TV van de slaapkamer. Het infrarood oog van de afstandsbediening aan de voorzijde, en klaar is kees. Het opstarten duurt wel even. Ik heb het niet gemeten, maar ik dacht op een gegeven moment dat ik de voedingskabel van de SAB niet had aangesloten, maar voordat ik verder kon zoeken flitste een geelgroene LED in het infrarood oog op.  Lui en ongeduldig als ik ben heb ik met een fastscan de kanalenlijst geinitialiseerd, hiervoor was een CD kaart nodig, die ik al jaren niet meer gebruik - ik kijk alleen maar FTA in combinatie met DVB-T voor NPO. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de Maximum E-85 schotel, en het switchen tussen de LNB's ging eveneens probleemloos.

 

Het installeren ging snel en kinderlijk eenvoudig. Maar dit weekend ging ik even weg naar een camping onder Delft, en was benieuwd hoe de SAB Micro nu zou presteren. 

 

post-72269-0-60589400-1439908921_thumb.jpg

Allereerst bleek de tape niet meer te plakken. Dit werd opgelost met een kloddertje montagelijm, en alles zit goed vast. Ik heb de 60 cm travelsat UFO uitgericht op de UK beam (Astra 28.2). Prima ontvangst hier in de randstad. Even de UFO met de hand gedraaid zonder de elevatiehoek te verstellen: en ja: Duitse HD zenders op de Astra 19.2 waren eveneens prima te ontvangen. Weer draaien: De enige FTA zender "Relax" op de Astra 23.x via een 8psk transponder was ook goed te ontvangen.

 

Opnames mee nemen van de VU+ Duo

 

Uiteraard wordt het in Zuid Frankrijk een totaal ander verhaal: hier is domweg een grotere schotel nodig voor HD ontvangst op de Astra 23.x en de kleine selfsat die als ridder op het witte paard wordt aangeboden aan UFO gebruikers heeft net zoals de UFO een versterking van 34 dB. Vervanging is dus apekool.  Het grotere, en gevoeliger broertje weegt 9.5 kg, en dat is geen optie voor de mast. Een losse, grotere schotel?  Ach.. er is meer dan TV kijken, en om de UK beam daar te ontvangen heb ik een diameter van over de 1 meter nodig.

 

 

We nemen voor dat gebied dus opnames mee op de stick, en kijken voor de rest Duits op 19.2. Op de stick heb ik niet bezuinigd met een schrijfsnelheid van 20 MB/s en een capaciteit van 128 GB is de Corsair ruim gedimensioneerd. Op de SAB ging het formatteren van de stick in NTFS formaat probleemloos. In tegenstelling wat hier op het forum soms wordt vermeld hoef je geen tools hiervoor te gebruiken. Op de VU+ ga je naar de opnamelijst, drukt op de menuknop, en selecteert "verplaatsen naar <naam USB stick>". That's all. Bij meerdere opnames is de stick wel even bezig. In hetzelfde menuscherm kan je via de task list kijken hoever de kopieeracties zijn gevorderd. Je hebt dus -zoals eerder gezegd- geen tools of FTP browsers nodig: ideaal.

 

Kan je de VU+ bestanden ook afspelen op de SAB? Ja, dat is gelukt. Alleen moet je niet op de <Folder> knop drukken, maar moet je de menu toets indrukken, en  dan "media => movie" selecteren, en daar zie je dan alle VU-plus opnames. Ze spelen prima af.

 

Opnemen

 

Ook het opnemen vanaf de SAB op de USB stick gaat prima. Irritant is dat je - tijdens het opnemen - een foutboodschap knipperend in beeld krijgt als je naar een andere zender in dezelfde stream overschakelt, en dat het wisselen van zender meerdere pogingen vereist. Ook een minpunt is dat je tijdens het opnemen de opname niet kan afspelen - maar goed, daar hebben we eigenlijk de timeshift functie voor.

 

De timer doet het perfect. Als je weg bent wordt er keurig opgenomen, en de tijden kan je via de EPG instellen. Ik heb geen compatibiliteitsproblemen met de USB stick gemerkt

 

Gebruik

 

De afstandsbediening voelt stevig aan, is lekker groot en ligt goed in de hand. De knoppen drukken lekker in - niet sponzig. Het sigarettepakjes formaat zorgt ervoor dat de ontvanger achter de kleinste TV past. Er zijn wat beperkingen die je niet hebt op een VTI machine - maar dat is wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 10 maanden later...

Ik ben in het bezit van de SAB Sky 4800 Mini ontvanger, en deze lijkt vrijwel identiek aan deze nieuwe SAB Titan micro.

Waar ik benieuwd naar ben is of dit ontvangertje ook (erg) warm wordt tijdens gebruik.

Als je een USB stick hebt aangesloten (die dan ook erg heet wordt) kan deze problemen gaan geven (foutmeldingen op het tv scherm over te lage schrijfsnelheid), en ik heb al een stick moeten weggooien omdat deze vermoedelijk ten gevolge van de warmteontwikkeling overleden is.

Ook ben ik bang dat de smartcard ook beschadigd kan raken door de warmte.

Om die reden heb ik (zeker in de caravan tijdens mijn vakanties) een klein ventilatortje achter de ontvanger / tv combinatie staan.

Ben benieuwd of dit geval ook zo warm wordt, je kunt dit makkelijk vaststellen door de antenneconnector vast te pakken, die wordt echt bloedheet...

Omdat ik van dat ventilatortje af wil hoop ik dat deze ontvanger (veel) minder heet wordt.... ben benieuwd....

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...