Ga naar inhoud


Scaler "schijf" op golfpijp instellen


Emekli

Aanbevolen berichten

Zoals bij velen bekend, ik heb een 150cm. Prime Focus schotel met Invacom Flens LNB.

 

De vraag is, hoe ver moet de scaler "schijf" op de golfpijp gedraaid worden?.

 

Nu zit de "pijp" op ongeveer het midden van de klem vast en de schijf op het einde van de pijp.

 

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de schijf veel verder op de pijp gedraaid moet worden,

maar moet dan de LNB niet dichter naar de schotel komen?

Indien dit zo is, hoeveel centimeter moet de schijf op de pijp gedraaid worden en hoeveel de LNB opschuiven richting schotel?.

 

Graag een antwoord a.u.b.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Emekli

Een instelbare feedhorn voor een primefocus schotel is instelbaar voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,32 tot 0,43.
Als je de instelbare feedhorn precies gelijk zet met het einde van de golfpijp, dan is de f/D-verhouding 0,43. Is de feedhorn er 6 mm opgeschroefd, dan is de f/D-verhouding 0,32.
Je zult dit dus eerst in moeten stellen op de f/D-verhouding die je schotel heeft. Daarna ga je het geheel dichter of verder van de schotel af plaatsen om zodoende het focuspunt van de schotel precies op het focuspunt van de feedhorn te krijgen, zie de bijlage.
 

AdjustableFeedHorn.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Emekli

Ik kan me voorstellen dat je niet weet wat de f/D-verhouding van je schotel is.
Dan span je een touwtje over het midden van de schotel en meet je de schoteldiepte op. Stel dat dit 250mm (25cm) is, zie deze link: http://www.***geen-reclame***/nl/fdratio-params.html?diam=150&depth=25
dan is de f/D-verhouding 0,38 zoals deze calculator dat berekent bij een schoteldiameter van 150cm. Let wel, die 150cm is de maat gemeten op de reflector, niet de maat inclusief de rand.
Ook staat er aangegeven hoe ver de voorzijde van de golfpijp van de schotel moet staan. Dat is 56,25cm. Dat is de theoretisch berekende afstand. Je kunt de optimale afstand even uitproberen door de gehele lnb iets dichter of iets verder van de schotel af te stellen totdat je de maximale signaalkwaliteit hebt gevonden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje.

 

Dan zal ik het laatste proberen, "schuiven" en "draaien".

 

Heb deze vraag gesteld i.v.m bepaalde zenders, die 's avonds "kritiek" kunnen worden bij regen.

 

Sinds de ingebruikname van de schotel, eigenlijk nooit iets veranderd en heb op andere TP's gewoon de zelfde

signaal/kwaliteit sterkte en de schotel is ook niet verdraaid.

 

Het kan ook zijn dat SES Astra bepaalde zaken heeft veranderd, krijg na jaren Cubavision weer binnen, (11508 V 22000 5/6).

Misschien overgezet naar een andere satelliet binnen de 19.2º E groep??.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor het wel of er nog wat te verbeteren was.

 

 

Het kan nog even duren hoor, wil gelijk de bekabeling vernieuwen en daar er kanker is geconstateerd bij mij,

moet ik veel naar Antalya, 5 uur met de bus en dat gaat natuurlijk voor.

 

Ik houd de moet er in en je hoort nog van mij.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emekli, rustig aan.

Je gezondheid gaat voor alles.

Ik hoop dat je alleen positieve berichten krijgt uit het ziekenhuis.

En oeff...., 5 uur met de bus is wel heel erg lang.

 

Veel sterkte, Sprietje

 

 

 

Ik zal proberen een PM naar jou te sturen, anders wordt het hier wel erg off topic.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...