Ga naar inhoud


cpu (te) heet tijdens video conversie


boudeman

Aanbevolen berichten

Soms converteer ik een TS file van bijvoorbeeld 10 Gb naar mp4. De cpu is dan hard aan het werk: ventilator op toeren en veel geblaas van warme lucht. Soms gaat het goed, soms schakelt de PC zich uit na enige tijd (ik denk door de  temperatuurbeveiliging).

Dit werken op de grens bevalt mij niet, en ik zou willen dat de cpu het dan "wat rustiger aandoet". BIOS instellingen wijzigen? Ik ben daar niet erg in thuis, en de huidige BIOS instellingen zijn die van toen ik de PC kocht. De ingestelde waarden van de cpu configuratie geef ik hierbij. Turbo mode misschien disablen?

Graag jullie advies.

post-69657-0-70377000-1453894715_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

je moet echt de koeler controleren. Zit hij nog goed vast? Is hij wel goed gemonteerd? Is er voldoende airflow in de kast?

 

Ik krijg het vermoeden dat de capaciteit van de koeler te klein is en waarschijnlijk wordt de standaard koeler gebruikt die een relatief klein koelvermogen heeft.

 

Mijn i6700K heb ik met videocodering nog nooit boven de 55 graden gehad.

 

Maak eens een foto van de binnenkant dan hebben een idee hoe het eruit zit.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topic heet CPU te heet maar ik zie nergens staan welke temperaturen je bereikt. Zonder dat valt hier niets zinnigs te zeggen en al helemaal niet over een voeding.

 

Maar uiteraard ga je niet in het BIOS zitten rommelen. Je gaat ook niet met je corvette met 60km/u over de snelweg omdat de motor anders gaat koken. Dan doe je iets aan je koeling.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

90° is veel te heet! Koeler verwijderen, pasta van de CPU verwijderen, nieuwe erop en de ventilator weer correct monteren. Let erop dat je met name het raakvlak mooi schoon is. Controleer ook of de ventilator goed aangedrukt zit en egaal op de CPU rust...

Link naar reactie
Delen op andere sites

of, indien de configuratie het toe laat een vloeistofkoeling steken zoals een corsair Hydro.

Maar dan moet natuurlijk de behuizing van he tsysteem dit toelaten.

 

En mogelijk is de standaard koeler die er op zat niet voldoende, dus hergebruiken lijkt me mogelijk al niet echt een doordachte keuze. Je zal toch al achter koelpasta moeten, dus kijk ineens even voor een nieuwe fan.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkoeling is redelijk duur.... Zelf heb ik een Scythe Fuma.  Doodstil en koelt erg goed.  

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet echt de koeler controleren. Zit hij nog goed vast? Is hij wel goed gemonteerd? Is er voldoende airflow in de kast?

 

Ik krijg het vermoeden dat de capaciteit van de koeler te klein is en waarschijnlijk wordt de standaard koeler gebruikt die een relatief klein koelvermogen heeft.

 

Mijn i6700K heb ik met videocodering nog nooit boven de 55 graden gehad.

 

Maak eens een foto van de binnenkant dan hebben een idee hoe het eruit zit.

Vandaag kast open, zie plaatje. Geen stof te bekennen. Na 2 minuten videoconversie is cpu temp. opgelopen tot 90 grad. cpu ventilator draait.

Echter: kastventilator draait niet. Komt dat omdat kast nu open is? Waardoor wordt deze kastventilator gestuurd?

Als de cpu temperatuur de kastventilator stuurt, moet deze defect zijn.

post-69657-0-23074200-1454066605_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk een plaatje zegt meer dan.....   

 

Allereerst moet je goed controleren dat de koeler nog vast zit. Die pinnetjes kunnen nog al eens losschieten. Het is niet de beste koeler voor zwaar werk, dan moet je echt een betere hebben

 

Die andere ventilator kan worden aangestuurd door het moederbord, gewoon even het kabeltje volgen. Meestal zijn er meerdere van dit soort aansluitingen aanwezig dus je zou eens kunnen kijken of een andere wel werkt.  Er zijn ook adapters zodat je hem kan aansluiten op een molexstekker.  Hij moet in ieder geval wel draaien!!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een karweitje dat je in een paar minuten zelf zou moeten kunnen doen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hebben we ook gehad. Die pennen klikken heel vaak los door trilling waardoor het koelblok geen of bijna geen contact maakt met het dissipatievlak van de CPU. Je kunt er bijna zeker van zijn dat de koelpasta verklonterd is en helemaal niet meer werkt. Dus goed schoonmaken, nieuwe koelpasta en weer goed bevestigen. Kastventilator hoort te draaien en de lucht van binnen naar buiten te blazen. Dus ook deze vervangen... Dan maar hopen dat de CPU (met name de cache) geen schade heeft opgelopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...