Ga naar inhoud


Ontvangst van 19.2 en 23.5 op Triax 78cm in NL en Spanje


jamon

Aanbevolen berichten


Nog even een practische vraag:

Op m,n vakantieadres in Salou Spanje wil ik een 60 cm Triax met de canal digitaal duolnb gebruiken.

De Triax lnbhouder laat door de nauwe constructie niet al teveel skew toe. Voor gebruik thuis is dit voldoende , volgens

de site Dishpointer - 5.0 gr. Echter in Salou al - 16,1 graden. Lukt dit?

Ik kan met iets meer moeite ook m,n 78 cm Triax met de hierboven beschreven Inverto duoblock meenemen.Die laat door z,n constructie veel meer skew toe.

Wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik pak dit bericht toch nog even weer op, op m,n vakantieadres in Spanje scoorde ik een 88 cm Triax. Deze heb ik nu thuis opgesteld met de duomonoblock Inverto IDBL-TWNM22-MNO43-8PP dit is dus een betere passende combinatie 4,3 grd voor 80 cm dish.i.pv. de oude 78 cm.

Inderdaad wat meer signaal, maar om het maximum te krijgen moet ik de schuinte (skew) helemaal recht instellen!!.

Dat is toch vreemd, normaal zou de lnb toch schuin moeten hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,

Bedankt voor je reactie.

De kop staat in de 23,5 pijp , ik woon in Enschede.

Ik moet de kop voor max signaal ook helemaal naar achteren trekken, dus tegen de voorkant aan, mijn satmeter de Xsarius easy hd pro

geeft dan max signaal op zowel astra 3 als 1.Uitgericht heb ik op max signaal op astra 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duo-lnb moet in Enschede 12 graden schuin staan om er voor te zorgen dat de signalen van de Astra 23,5 en de Astra 19,2 precies goed op de koppen vallen.

Zit de lnb-arm wel goed in zijn vergrendeling?

Is de schotel misschien door het transport iets vervormt? Zitten er misschien deuken in?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,

Ik ben er al uit. De satmeter verkeerd ingesteld, de diseq stond verkeerd, het viel me al op dat ik Astra 3 ontving op de pijp van de astra1.

Stom maar deze fout maak je snel met deze satmeter. Eerst goed instellen!!!, ja macht der gewoonte.

Nu op de juiste manier afgeregeld en jouw aanwijzingen kloppen nu ook , signaal is nu weer een stukje beter.

Dank. Overigens deze schotel was bij de stort gelegd :/ . Met een driepootstatief, ja dat gebeurt, ha ha.

Hij is zo goed als onbeschadigd, ook 50 cm schotels lagen er ,ruimte genoeg in de caravan. Dus nu alle maten voorradig :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog wat enkele lnb,s meegenomen die overigens niet meer goed werkten, maar na openmaken leuk studiemateriaal.

Er was een MTI bij die de antennes gewoon recht hebben staan, dit in tegenstelling met veel andere met vooraf schuin gezette.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees op dit draadje dat je een monoblock in Spanje kan gebruiken voor Astra 19.2 en 23.5 (bericht van Sprietje van 21 februari - 13:31).

 

Ik heb een schotel lokaal gekocht (78cm hoog, 70 cm breed, afstand van het midden van de schotel tot LNB kop is 55,5 cm).

En op advies een Inverto Monoblock (IDLB-SINM25-DBA43-8PP met 4.3° voor 80 cm schotel) ) erbij gekocht. Ik verblijf in de buurt van Girona (Noord-Spanje)

 

De hele dag bezig geweest met uitrichten. Astra 19.2 is een fluitje van een cent, maar Astra 23.5 totaal geen signaal.

Linker LNB (van achter gezien) op de arm (= Astra 3). Ontvanger goed in gesteld op LNB2 hiervoor. Rechter LNB = Astra 19.2 in gesteld op LNB 1. Dat is volgens het boekje en klopt ook na vele testen. Beide LNB's werken goed, want met verdraaien van de Schotel ook Astra 19.2 op de 23.5 kop gekregen.

 

Afstand tussen de LNB-buizen is 4,7 cm. Wanneer ik een berekening (http://www.***ongewenste_url***/downloads/specials/LNB-afstanden%20berekenen%20bij%20een%20offsetschotel.pdf) doe voor mijn locatie (azimuthhoek verschil 5.8 graden) met de specificatie van schotel dan kom ik op een benodigde afstand van 5.6 cm.

 

- Is de LNB dan niet geschikt?

- Is dit de oorzaak dat ik geen ontvangst heb op 23.5?

- Dit alles is in tegenspraak met het bericht van Sprietje van 21 februari - 13:31.

 

Wat doe ik fout of waar zit het venijn?

 

SatjeSpanje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SatjeSpanje

Welkom op dit forum

Graag wil ik de afstand weten van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten.
De Inverto IDLB-SINM25-DBA43-8PP ken ik niet en staat ook niet op de site van Inverto. Uit het typenummer is af te leiden dat het om een 4,3 graden monoblock gaat.
Een monoblock wat ik wel adviseer voor Spanje is de IDLB-SINM25-DOPO4-8PP. Dat is een 4 graden monoblock.

Je schrijft dat de afstand tussen de LNB-buizen 47mm is. Is dat de hart op hart maat of tussen de twee pijpjes gemeten?
 

post-60869-0-76128000-1467148089_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Maat X = 58.5 cm (hart LNB klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten).

De 47 mm afstand van de LNB buizen is hart op hart

 

Op de verpakking van de LNB staat dat deze speciaal is ontwikkeld voor Tjechië en Slowakije.

Je vindt de IDLB-SINM25-DBA43-8PP op de website van * onder de titel "Inverto Single Monoblock 23mm LNB 4.3° voor schotel van 80 cm", maar ook op een Tjechische site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een site gevonden waar voldoende info op staat die ik nodig had. Hij staat in ieder geval niet op de site van Inverto.
Ook deze lnb heeft net als de lnb die in Spanje vaak gebruikt wordt en dezelfde afmetingen heeft een afwijkende diseqc-instelling.
Standaard bij een duo-lnb is dat de Astra 19,2 positie 1 heeft en de Astra 23,5 positie 2. Bij deze lnb is het precies andersom omdat het ook geen duo-lnb is maar een 4 graden monoblock.
Je moet je ontvanger dus instellen op
Astra 23,5 is positie 1 of A
Astra 19,2 is positie 2 of B

Verder heb ik uitgerekend dat het monoblock wat je hebt uitstekend past op de schotel die je gekocht hebt. De signaalbundels vallen 46mm van elkaar en de twee feedhorns staat 47mm van elkaar, een afwijking van slecht 1mm die absoluut te verwaarlozen is.
Bedenk wel dat het monoblock 21 graden schuin gezet moet worden en dat de kop voor de Astra 23,5 in de klem moet staan en de schotel dus ook op de Astra 23,5 uitgericht moet worden.

Omdat de afstand van de twee koppen zo prcies klopt, kan het probleem wat je hebt bijna niet anders zijn dan dat je de diseqc-volgorde in de ontvanger niet goed hebt staan.

Print de bijgeleverde hoek van 21 graden uit, knip hem uit en plak hem op de achterzijde van het monoblock. Nu kun je dat precies op de juiste schuinte instellen.
 

post-60869-0-20701100-1467187377_thumb.png

post-60869-0-04260100-1467187845.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje bedankt.

 

Ondanks alles krijg ik Astra 3 niet te pakken.

De A3 kop zit op de beugel. Ontvanger daarop op LNB 1 gezet.

 

Ik krijg heel makkelijk A1 op de andere kop (ontvanger op LNB 2). Daarvoor gebruik ik BVN (11185 MHz 22000 Ks/s V).

Markeringen op de buis en elevatie kop gezet bij max en min ontvangst West/Oost.

Dubbel gecheckt dat dat ook echt de kop A1 is, door mijn hand voor die kop te houden en dan valt het signaal weg (=OK dus).

 

Vervolgens ontvanger op LNB 1 A3 gezet en minimale verdraaiingen van de schotel gedaan, maar geen ontvangst op verschillende CanalDigitaal frequenties. Totdat ik bij toeval op frequentie 12109MHz 27500 Ks/s H wel signaal kreeg. Alleen daar zitten Midden-Oosten zenders. Dus ik dacht misschien net te ver doorgedraaid naar ArabSat (26.0 E). De eerste keer was dat ook zo, maar nu heb ik op A1 (BVN) signaal én op A3 (12109MHz 27500 Ks/s H) ook signaal. Maar wat ik ook doe aan fijnafstelling ik krijg op de andere frequenties van A3 geen signaal.

 

Het erge vreemd is dat ik hiervoor een klein schoteltje (50 cm diam) had met een single LNB en daarop kreeg ik wel A3 op de CanalDigitaal frequenties. De nu grotere schotel hangt op exact dezelfde plek.

 

Ik weet het op dit moment even niet meer wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...