Ga naar inhoud


Ontvangst van 19.2 en 23.5 op Triax 78cm in NL en Spanje


jamon

Aanbevolen berichten


 Totdat ik bij toeval op frequentie 12109MHz 27500 Ks/s H wel signaal kreeg.

 

Je krijgt signaal op die frekwentie; en welke zenders (FTA of gecodeerd) levert dat op?

Dat geeft ons extra info..

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SatjeSpanje

Maak je geen zorgen om het feit dat de schotel of de pijp niet precies verticaal staat. Dat is helemaal niet belangrijk. Bij mij heb ik de schotel zelfs meer dan 20 graden scheef staan. Als het monoblock maar op de juiste schuinte staat ingesteld.  
Wat ik wel vreemd vind is dat de schotel scheef staat t.o.v. de pijp. Hoe kan dat? Heb je de montagebeugel wel goed in elkaar gezet?

Ik zie dat de schotel boven de nok van het dak uit steekt. Waarom zo hoog? Is dat nodig om over een obstakel heen te kijken?
Zoniet, zet de schotel dan wat lager, dan heb je geen dikkere pijp nodig.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beugel zat inderdaad niet helemaal goed. Schotel staat nu weer recht.

 

1e kop op beugel =A3. 2e kop A1 hangt dus buiten (aan de oostkant).

Wederom gecheckt: Ontvangst BVN op A1 (Signaal sterkte 90%, kwaliteit 53%)

én

ontvangst op A3 lijst met frequenties en zenders (zie iets verderop).

 

Wat ik me begon af te vragen is hoe kritisch is de plaatsing van de LNB in de houder? Hij staat nu helemaal naar achter (van de schotel af).

 

 

11675/28500/V

    €National Geographic H

    €National Geographic P

    €National Geographic V

    €Channel V HD

    €beIN Max 4 HD

11778/27500/V

    zelfde zenders

11895/27500/V

    Libya Alwatnya

    Algeria TV

    CNNi SD

    TV5 Monde Style H

    CCTV A

    BBC World NEws

12070/27500/H

   Palestine News

   Musawa

   Awdeh

   QOU-FDU

   An-Najah BBC

   Palestine Sport

12109/27500/H

   Africa 24

   Al Haqiqa

   Iqraa

   BBC Arabic

   DW-TV Arabia

   CNBC Arabia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn inderdaad zenders van 26oost, maar met frekwenties die er ruim 110 MHz naast zitten.

 

De hoge LOF van de 23oost LNB staat dus in je ontvanger vast niet op 10600, maar op 10710 of zo?

Dat is niet handig; verander dat eerst eens in 10600.

De lage LOF moet overigens zijn 9750, voor een universeel LNB. Heb je dat ook? Heb je wel ingesteld dat je met twee LOFs werkt, of is daar een keer iets misgegaan?

 

Voor schotelbeoordeling laat ik je graag in de handen van @Sprietje...

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

BVN is nagenoeg de sterkste zender op de Astra 19,2. Die moet je met 100% signaalkwaliteit ontvangen maar ja, als de kop van de Astra 23,5 op de Badr 26 staat uitgericht, dan kan het niet anders dan dat de kop van de Astra 19,2 er ook flink naast staat. Dus de schotel 3 graden naar het zuiden verdraaien. Dan zul je de Astra 23,5 wel ontvangen en de Astra 19,2 heel veel beter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33:

Beide LNB's LOF gezet op 9750-10600. Op 12109 was het signaal nu idd weg. Maar op andere kanalen nog steeds Arabsat.

 

Sprietje

Het probleem is verholpen! Ik had de schotel al iets naar het westen gedraaid voordat ik je bericht las. Ik kreeg A3 luid en duidelijk binnen.

 

Het signaal van A1 is zo sterk dat ik daar door in de luren ben gelegd en er 3 dagen mee bezig ben geweest. Maar goed, ik schrijf al mijn bevindingen op, want ik moet nog eenzelfde schotel en LNB bij mijn dochter opzetten en afstellen.....

 

Bedankt voor al jullie goede tips!

 

SatjeSpanje   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het probleem nu opgelost is.
Tja, als ik voor iemand een schotel in combinatie met een duo-lnb of monoblock uitreken voor een bepaalde locatie, dan sta ik er voor in dat het klopt.
Het kon dus al niets met het monoblock te maken hebben dat het niet zou passen.
Waarschijnlijk moet je datzelfde 4 graden monoblock nog een keer aanschaffen voor je dochter. Je koopt dat bij een hele grote satellietshop die in Madrid en Barcelona zit voor €15,95
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

ik kom net terug van een reis door Frankrijk en Spanje. De duo LNB (INVERTO type  IDLB-SINM25-DBA43-8PP) op mijn Triax 78 cm heeft overal erg goed gewerkt. Zowel voor 23.5 als voor 19.2 Nogmaals bedankt voor je advies!

 

m vr gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan jamon

Tja, een schotel van 70cm breed is een moeilijk geval. Bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm staan de koppen te dicht bij elkaar en bij een duo-lnb voor een schotel van 80cm te ver uit elkaar. Dit 4 graden monoblock past precies goed voor een schotel van 70cm, zeker verder naar het zuiden waar de signalen verder uit elkaar vallen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de schuinstand van het monoblock schuiner gezet moet worden naar mate je zuidelijker in Spanje komt.
Het is alleen jammer dat ze dat monoblock alleen maar maken met één aansluiting. Veel mensen willen tocht meerdere aansluitingen maar op de camping is één aansluiting meestal geen probleem.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...