Ga naar inhoud


Ontvangst van 19.2 en 23.5 op Triax 78cm in NL en Spanje


jamon

Aanbevolen berichten

 

 

Ik zou deze 4,3 graden duo-lnb echter nooit adviseren voor een Triax 78 in Nederland omdat ik vind dat die niet goed genoeg op die schotel past.

 

Sorry dat ik inbreek in dit topic, maar @Sprietje:

Daar een kennis van mij zojuist een dergelijk LNB op zijn TRIAX 78 heeft geplaatst in Haarlem, moet ik dan uit jouw opmerking opmaken dat er een betere en optimalere oplossing bestaat.

Hebben we het dan over afzonderlijke LNB's voor 19,2 en 23,5 of een andere TWIN MONO LNB met een andere hoek (23mm 6 i.p.v. 4.3)?

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites


De grote fout die de meeste mensen maken is dat ze denken dat als ze een Triax 78 of gelijksoortige schotel hebben dat die bijna 80cm is en dat de dan een duo-lnb kiezen voor een 80cm schotel.
Maar een Triax 78 is een schotel van 70cm, namelijk de breedte van de schotel. Daar komt bovenop dat als er gesproken wordt over een duo-lnb of monoblock voor een 80cm schotel, dit eigenlijk in Nederland moet zijn voor een schotel van 85cm breed.
Nu zie je al meteen dat een duo-lnb voor een 60cm schotel beter past op een schotel van 70cm breed dan een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm.
Daar komt ook nog eens bij dat bij die samengesmolten feedhorns de signalen van de schotel beter wat te ver uit elkaar vallen dan te dicht naar elkaar toe omdat dan de vervormde feedhorn voor veel verlies zorgt.

Ik denk @hagees dat als je de duo-lnb van CanalDigitaal op die Triax 78 zet, je een betere ontvangst hebt dan nu.
 

post-60869-0-22408500-1459273689_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

Wordt wel een lang verhaal nu.

Klopt, dat gaf ik ook al aan , signaalsterkte op mijn 60 en 78 cm combinaties zijn bijna gelijk.

Nu moet ik toegeven dat mijn metingen gedaan zijn met niet professionele apparatuur, dus meer een indruk.

Om wat gemakkelijker uit kunnen richten tijdens mijn caravantochten een Xarius satmeter Easy HD Pro aangeschaft ter vervanging van een oude Technisat die intussen de respectabele leeftijd van 26 jaar heeft bereikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat de signaalsterkte op je 60 en 78 cm combinaties bijna gelijk zijn.

Ja maar dan met een CanalDigitaal Duo-lnb op een schotel van 60cm en de Inverto-duo-lnb op de schotel van 70cm.

Maar hoe pakt het uit als je de CanalDigitaal duo-lnb op de schotel van 70cm zet? Is het signaal dan ook nog ongeveer hetzelfde. Ik denk het niet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

Dat ga ik zeker nog doen komend weekend. Wachten is even op de nieuwe satmeter. De oeroude Technisat meter heeft het opgegeven.

Ik hou je op de hoogte van de resultaten. Ook ga ik nog wat metingen doen ter vergelijk met een Invacom singel lnb.

Ik heb al wat uitgekeken naar het monoblock wat jij aanraad op internet, wat moeilijk is dat diverse aanbieders geen type nummers aangeven , dus is het meer afgaan op het model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik voor een bepaalde plaats in Europa voor een bepaalde schotel een duo-lnb of monoblock adviseer, dan kijk ik niet alleen op welke afstand de twee koppen t.o.v. elkaar moeten staan, ik kijk ook hoe schuin de duo-lnb of monoblock gezet moet worden en of dan de antennes in de koppen ook zo goed mogelijk in de juiste stand staan.
Bij 4,3 graden duo-lnb's staan de antennes namelijk gecorrigeerd voor de afwijkende kruispolarisatie waarmee de Astra 1, 2 en 3 uitzenden. Vooral als je flink schuin onder de satellieten zit zoals bijv. in Spanje, dan is het behoorlijk ongunstig om duo-lnb's te nemen met een gecorrigeerde antennestand. Daar staan de antennes precies goed als de antennes niet gecompenseerd staan zoals in monoblocken die niet bedoeld zijn voor de ontvangst van de Astra satellieten.
Zie het verschil in de stand van de antennes in de twee afbeeldingen.
 

post-60869-0-27379600-1459322089_thumb.jpg

post-60869-0-70541600-1459322111.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de satfinder Xsarius easy hd pro is binnen. Gelijk de nieuwste soft en satlijst er op gezet.

Het uitrichten kan beginnen. Een vraag , is het zinvol een zwakke transponder op zowel de astra 1 als de astra 3 te nemen om te gebruiken voor het afstellen, bijv: de regionalen zoals tv oost op de astra 3 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Astra 19,2 ken ik geen zwakke transponder. Misschien dat je de zender Anixe of HSE 24 kunt gebruiken. Die heeft geen zwak signaal maar geeft bij verminderde ontvangst door zijn DVB-S2, 8PSK, fec 3/4 wel het eerste blokjes.

Voor de Astra 23,5 kun je de zender NGC Wild HD nemen. Ook die heeft geen zwak signaal naar geeft ook het eerst blokjes door zijn DVB-S2, 8PSK, fec 5/6 bij verminderd signaal.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste metingen vandaag gedaan, wat gelijk opvalt is dat de 78 cm Triax icm, de Inverto duolnb toch rond 10 dB uV meer signaal geeft

dan met de canal digitaal duolnb. Dat had ik niet verwacht omdat we van een niet passende combinatie spreken.

Een 60 cm Triax met de canal digitaal duolnb blijft dus miniem achter.

Wat me opvalt dat de Inverto duolnb een veel kleinere skew nodig heeft dan gedacht,maar dit kan ook komen door de stand van de antennes in de golfpijp, de gecorrigeerde stand waar Sprietje het over had.

Een leuke gadget op de Xsarius satfinder is het constellation menu. Dat is me nog onduidelijk wat dit voorsteld.

Ik lees af van een bepaalde transponder het C\N nivo in dB, het ber en het mer nivo. Tegelijk een kruisscherm met een soort ruis.

Ook mooi dat er is voorzien in een spectrum analyzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die 10dBuV is het midden frequent signaal en hangt af van de mf versterker in de lnb.

Dit zegt niets over de ontvangst kwaliteit.

 

Daarvoor kijk je naar de s/n ratio.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...