Ga naar inhoud


Wat is een goede en goedkope satellietmeter?


lujo

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd wat jullie een goede maar goedkope satelliet meter vinden.

 

Goedkoop = minder of rond 100 euro.

 

Dus een goedkope meter met zo veel mogelijk opties.

 

Tweedehands is ook een optie.

 

Voorbeeld van wat ik ongeveer zoek:

 

post-35669-0-27210000-1459726055.jpg

post-35669-0-73716300-1459726055.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gebruik de easy pro ( eerste foto ) eens je hem kent ( zelf proberen want er is geen papieren handleiding enkel een beperkte in het laatste menu ) is dit een prachtig toestel , let op voor tweede hands want het zou kunnen dat de batterij niet meer goed is of erger de software is aangepast , upgrade via .com NIET via .nl of je maakt zelf een lijstje in het juiste menu

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik sinds enkele dagen ook de easy pro, als je geen professionele eisen stelt is dit een goed alternatief.

De betere zijn veel duurder, maar wanneer gebruik je hem nu! Je kunt ook je satontvanger met tv gebruiken of een enigma2 app op je laptop,als je een daarvoor geschikte satontvanger hebt.

Maar sleep dat alles maar eens mee . Ik ga hem bijna uitsluitend voor camping gebruiken, dan is dit veel handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling:

De accu in de easy pro vindt ik een tegenvaller. Er wordt geadverteerd met een gebruiksduur van 8 tot 10 uur. Daar geloof ik niet in.

De capaciteit van de accu is 1700 mA. Na een half uurtje zie je de capaciteit al behoorlijk teruglopen.

Bestaat uit twee Lion cellen 3,7 V in serie. Misschien dat hier nog iets anders voor te vinden is. Je kunt er namelijk gemakkelijk bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel een beetje tegenstrijdige info van de Xarius easy Pro.

 

Eigenschappen: Li-Ion accu met 9 tot 10 uur accuduur.

 

technische specificaties: Accuduur 3 uur bij normaal gebruik.....

 

Ziet er verder wel leuk uit , en zeker iets voor de hobbyist.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds enkele weken heb ik een SATLINK WS-6926 HD.Hoofdreden is de grote afstand tussen schotel en ontvanger. Door de eigen voeding is dit apparaat handig voor mij. Na wat spelen kan ik er redelijk mee omgaan. De gebruisaanwijzing in slecht Engels staat op een mini cd'tje. Ik ben wel tevreden, wat het ding moet doen doet hij. In de meerdere mogelijkheden met de functietoetsen heb ik me nog niet verdiept. Als er iemand is met een goede gebruiksaanwijzing houd ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenlijk benieuwd wat er nu beslist op zo'n meter moet zitten wat echt meerwaarde heeft.

Argument afstand schotel ontvanger is met een app op te lossen, maar is wel handig.

Kan je bijv. veel nauwkeuriger meten en ook kwaliteit van het signaal, dus niet alleen signaalsterkte?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Signaal sterkte RF, S/n, ber, en wat heel handig is, NIT.

Nog mooier is een spectrum analyser functie en constellatie diagram.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signaal sterkte RF, S/n, ber, en wat heel handig is, NIT.

Nog mooier is een spectrum analyser functie en constellatie diagram.

 

Wat ik inmiddels begrepen heb is dat als je je schotel goed wil uitrichten je dat op basis van S/N moet doen (en dus niet op basis van de signaalsterkte wat je op je ontvanger/app afleest).

Dus dat is al een reden om zo'n meter te gebruiken.

Met de NIT bedoel je dat je dan kan zien op welke satelliet je uitgericht staat?

Constellatie diagram heb ik ook wel eens gezien dat je dat op de PC ook zichtbaar kan maken (met een USB-tuner, bijv. van TBS) maar ben daar nog niet ingedoken en is natuurlijk omslachtig met de laptop het dak op, of de tuin in dan in mijn geval...

 

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn xsarius easy hd pro heeft dus alle hierboven genoemde functies.

Alleen uit het constellatie diagram kom ik nog niet uit. je ziet een kruis met een lijkt wel  gevuld met ruis , dan het C/N nivo , Ber nivo , Mer nivo.

Heel toevallig was hier gisteren een ziggo monteur om mijn kabelaansluiting te meten, en dan komt er wel wat anders uit de kast.

Ook deze meters hebben deze functies maar dan op een ander nivo , professioneel .

Gevraagd naar het constellatie menu , zij vertelde me dat je dan een toch wat groter scherm nodig hebt om dit af te lezen.

Wat ik begreep dat in de ruisbollen je een punt moet kunnen zien????? Snap er eerlijk gezegd niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is de grafische weergave van het gedemoduleerde signaal

In het optimale geval zie je in de quadranten de punten altijd op dezelfde plek landen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens rond zitten kijken bij diverse webshops maar kom nog een heleboel meters tegen die, voor zover ik na kon gaan, geen DVB-S2 en/of geen 8PSK signalen aankunnen. (Kan de Xsarius overigens wel 8PSK signalen meten?).

Dat lijkt me toch wel een vereiste tegenwoordig.

 

Maar wat onderscheid een (veel) duurdere meter dan bijv. die Xsarius HD Easy Pro?

Dat je op het schermpje het TV-beeld kan zien? Ik hoef alleen meetwaardes te zien. Aan de hand van NIT herkenning weet je toch al op welke satelliet je zit te meten. En heeft ook alleen zin op FTA zenders.

Dus of-ie MPEG4 of H.265 aan kan, is m.i. niet interessant.

 

Dan het verschil tussen de Xsarius HD Easy, de HD Easy Pro en de HD Plus?

 

En wat is:

MER?

CBER/VBER?

Op welke kan je een constellatie-diagram zien? Hoe belangrijk is dat eigenlijk voor het afstellen? Is m.i. belangrijker bij 8PSK dan bij QPSK.

 

Dan zijn er ook meters die 16PSK en 32PSK kunnen meten, maar dat lijkt me nog niet noodzakelijk.

Of (bij o.a.de SaTLink meters) zijn er ook meters die DVB-T kunnen meten.
Lijkt me wel mooi, maar hoe nodig is dat eigenlijk? Het richten van een DVB-T-antenne luistert lang niet zo nauwkeurig als een schotelantenne. Daarnaast wordt dat binnenkort DVB-T2.

 

De SaTLinks kom ik ook op enkele Chinese webshops tegen, maar niet echt spectaculair goedkoper (ca. 15%). De Xsarius niet tegengekomen.

Misschien nog eens op Duitse webshops kijken...

 

 

Wat trouwens te denken van de SaTLink WS-6933? Die vond ik voor €59,-

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens rond zitten kijken bij diverse webshops maar kom nog een heleboel meters tegen die, voor zover ik na kon gaan, geen DVB-S2 en/of geen 8PSK signalen aankunnen. (Kan de Xsarius overigens wel 8PSK signalen meten?).

Dat lijkt me toch wel een vereiste tegenwoordig.

 

En wat is:

MER?

CBER/VBER?

 

Hallo, Alex1970

 

Ik heb een Xsarius Satmeter HD Easy (90 €) en kan wel degelijk de S2/8PSK kanalen aan.

Als voorbeeld heb ik de transponder op Astra 19°E van TvVlaanderen genomen.

Die zendt uit in deze modulatie op de frequentie 12722 H 23500 2/3 en zie wat voor info je krijgt.

 

Op dit PDF-bestand wordt uitgelegd wat de MER en BER-waardes zijn.

Het is bestand is niet recent, maar toch eens de moeite om te lezen.

http://www2.fhi.nl/broadband/images/airparts_thorwalddeboer.pdf

 

Satfeeds-DX

post-79750-0-00546600-1460297333_thumb.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Xsarius Satmeter HD Easy (90 €) en kan wel degelijk de S2/8PSK kanalen aan.

 

Ik was wellicht niet duidelijk, ik heb niet gezegd dat de Xsarius HD Easy geen S2/8PSK aankan, maar dat ik veel andere meters tegenkwam die dat niet kunnen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...