Ga naar inhoud


Draaibare schotel samen laten werken met een vaste schotel


nimpie

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

 

Het volgende wil ik maken

Ik heb een vaste T90 met X aantal koppen 

Nu heb ik ook nog een draaibare kunststof  schotel van  +/- 130 cm liggen met een elektrisch bediende lange stang / zuiger aan de achterkant 

Had het vroeger aangesloten op een nokia 8152 samen met een 8003

Dit ligt op de zolder en zijn waarschijnlijk nu museumstukken waar men niets meer mee kan doen

 

Nu wil ik de schotel opnieuw gaan gebruiken en aansluiten op een vrije ingang van de diseqc 1.1.van de T90

Dit zou moeten gaan maar ik weet niet precies meer hoe

Ik heb vroeger al het materiaal gekocht en ben het papiertje kwijt welke de verkoper mij toen heeft gemaakt

Daarop stond hoe ik het samen kon laten werken met één antennekabel 

Helaas bestaat deze winkel niet meer (ergens in de buurt van Valkenswaard was die winkel)

Het gaat om een gbox v3000 serie diseqc 1.2.

Het had iets met de diseqc1.1 en de 1.2 te maken dat weet ik nog wel

Maar ik weet niet meer precies hoe en wat 

Volgens wat ik nog weet was het iets van de diseqc1.1 gebruik je voor de T90 en een vrije aansluiting van die diseqc 1.1. gebruik je om te schakelen naar naar de draaibare schotel

Met de 1.2 diseqc bestuur je dan de draaibare

Maar hoe dat weet ik niet meer

Hoe de draaibare schotel in te stellen/ af te regelen is e.d. had ik ook graag geweten

Het was iets van op een bepaalde satelliet richten en dan de motor volledig naar links en naar rechts laten draaien of zo iets

 

Wie heeft  een samenstelling van vast en draaibaar  over één antenne kabel werken

Of wie weet hoe ik dit moet doen 

 

Alvast bedankt

Nimpie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Mimisiku

Als je 2 of meer tuner hebt gaat dat prima. 1 tuner stel je in op vast, de andere op gemotoriseerd. Meestal op Diseqc 1.1. Let er wel op dat je tweede tuner dan altijd bezet is. Je kunt dus niet meer (zonder meer) kijken en opnemen/streamen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie maar dat is de bedoeling niet

 

Er gaat 1 kabel naar De t 90 en vandaar naar de draaibare 

Eigenlijk twee i.v.m twin LNB op de draaibare

Maar dat maakt het nog moeilijker om uit te leggen en te begrijpen vandaar dat ik dit niet beschrijf

 

Dus m.a.w. ingang A van de ontvanger gaat naar de diseqc en de t90 LNB´s (1 t/m8) op 9 komt de draaibare schotel / LNB

                  ingang B is gelijk aan A

 

Dus geen losse derde antenne kabel van de draaibare naar de ontvanger toe

Eigenlijk gewoon een extra LNB maar dan op een andere draaibare schotel

En schijnbaar kan je met diseqc 1.2 de motor posities sturen

Maar hoe dit moet weet ik niet 

 

Nimpie

Het kan dat weet ik wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 2 of meer tuner hebt gaat dat prima. 1 tuner stel je in op vast, de andere op gemotoriseerd. Meestal op Diseqc 1.1. Let er wel op dat je tweede tuner dan altijd bezet is. Je kunt dus niet meer (zonder meer) kijken en opnemen/streamen..

Bedankt voor de reactie maar dat is de bedoeling niet

 

Er gaat 1 kabel naar De t 90 en vandaar naar de draaibare 

Eigenlijk twee i.v.m twin LNB op de draaibare

Maar dat maakt het nog moeilijker om uit te leggen en te begrijpen vandaar dat ik dit niet beschrijf

 

Dus m.a.w. ingang A van de ontvanger gaat naar de diseqc en de t90 LNB´s (1 t/m8) op 9 komt de draaibare schotel / LNB

                  ingang B is gelijk aan A

 

Dus geen losse derde antenne kabel van de draaibare naar de ontvanger toe

Eigenlijk gewoon een extra LNB maar dan op een andere draaibare schotel

En schijnbaar kan je met diseqc 1.2 de motor posities sturen

Maar hoe dit moet weet ik niet 

 

Nimpie

Het kan dat weet ik wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien van het aansluiten van je lnb, schrijft je dat je een draaibare schotel hebt met een actuator (=36 volt) en de besturing op zolder ligt, die actuator kun je nu niet aansturen met de huidige generatie diseqc ontvangers want die geven geen 36 volt af, of je zal er een V-BOX2 tussen moeten zetten die kan dat (nog) wel. ;)  

Dit had ik al vermeld in mijn eerste vraagstelling

Het gaat nu met een gbox v3000 serie diseqc 1.2.

Maar hoe weet ik niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een draaibare schotel met een vaste schotel op één tuner.

Zet de LNB van de draaibare op een poort van de DiSEqC-switch en zet tussen je switch en de ontvanger de al door Sjaak(k) genoemde V-Box.

De V-Box heeft weer de bekende vier aansluitingen voor je actuator (Motor en Sensor).

Voor de V-Box heb je DiSEqC 1.2 nodig, op de satellieten die je dan met de draaibare schotel wilt ontvangen moet je zowel de DiSEqC-poort van de switch instellen (1.0 of 1.1) als de preset waarop je in de V-Box de positie van de schotel hebt vastgelegd.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is dat schema voor bv een T90 en een draaibare schotel met een actuator ( DiSEqC 1.2) en een VBox.

zie bijlage

Heel hartelijk dank voor de reactie dat is zoals ik het bedoel

Maar hoe zit het dan als de vbox ertussen zit en ik wil op de t90 kijken

Moet ik daar iets instellen i.v.m de vbox die er tussen zit of alles zo laten zoals het nu is ingesteld t/m LNB 8 (diesqc 1.1.)

De diseqc 1.2.instellingen pas ingeven bij LNB 9 ( Draaibare schotel LNB)

Want dat is wat ik niet weet

En ik weet ook niet meer hoe ik deze schotel in moet afregelen

Op een bepaalde satelliet richten en dan geheel naar links en naar rechts laten draaien of zo iets  was het geloof ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe zit het dan als de vbox ertussen zit en ik wil op de t90 kijken

Moet ik daar iets instellen i.v.m de vbox die er tussen zit of alles zo laten zoals het nu is ingesteld t/m LNB 8 (diesqc 1.1.)

De diseqc 1.2.instellingen pas ingeven bij LNB 9 ( Draaibare schotel LNB)

 

Inderdaad, alles zo laten voor LNB 1 t/m 8. De Vbox laat het diseqc-signaal voor een switch gewoon door.

 

En voor LNB 9 moet je dus zowel een diseqc 1.1 commando instellen, als het motorcommando (diseqc 1.2).

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...