Ga naar inhoud


wanneer volgende sun outage?


boudeman

Aanbevolen berichten


Hier krijg ik op 62 oost last van een boom met mijn 180 cm schotels, maar als je het kijk punt van de lnb op je schotel weet dan kan je met een touwtje van bovenkant schotel naar het hart van de lnb wel kijken of het kan.   

(dit is 26 oost)

sun_outage.thumb.jpg.8bddd3991874c7b87bc65948a0c81920.jpg

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik vrij zicht heb op 78,5 oost maar heeft iemand een idee op welke frequenties er wat te ontvangen is. Kan checken op de c band en ku band frequentie.

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Holten staat de zon om 8:12 uur achter de Thaicon 8 satelliet op 78,5 oost. Vandaag staat hij nog 1 graad boven de satelliet, dinsdag 0,7 graden, woensdag ruim 0,3 graden en donderdag 0,06 graden onder de satelliet. Donderdag is dus de beste dag om te controleren, maar dan moet de zon wel schijnen. Dinsdag en woensdag geeft het KNMI nog 70% kans op zonneschijn, donderdag maar 50%.

Ja, het is wel leuk om te weten of je de Thaicon 8 niet kunt ontvangen omdat deze geen vrij zicht heeft of dat het signaal te zwak is door bijv. een te kleine schotel of niet optimaal is uitgericht.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plepkeshenkie ben benieuwd of je zicht heb en wat kan ontvangen. Van deze kant ontvang ik niets wat ik ook probeer. Volgens mij zit er in Nijmegen iemand met een schotel van 3 meter.

Ben van deze kant wel benieuwd of daar wel 78.5 oost wel te ontvangen is. Sprietje zo als je zegt het is gewoon leuk om  te weten of het mogelijk om 78.5 oost te ontvangen is of niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even gekeken op 78,5 oost en kon op 1 transponder wat signaal ontvangen te weten op de c band 3600 h sr 26667 fec 3/4 maar te weinig om te locken op de Vuduo2.

Op de Ku band niks kunnen vinden.

Dit alles met C master 180 cm en c band lnb volgens de bijlage

20180711_211029_resized.thumb.jpg.c0a9718915bad228fd466636beee4c42.jpg

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist nog weer even gekeken op 78.5 oost en heb op 3480 h sr30000  een lock gekregen . Zie bijgaande screenshots. 

Op de screenshot staat 75,5 oost maar dat komt omdat ik 78,5 oost niet in de sat.xml heb zitten dus even via omweg toch gedraaid naar 78,5 oost. Conclusie 78,5 oost met vrij zicht lukt vanuit Holten. Signaal is wel heel erg wisselend.

Thai Visions-9102018-1325.jpg

Thai Visions-9102018-1238.jpg

 

JJ Channel-9102018-1214.jpg

aangepast door Plepkeshenkie
dubbele foto

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

plepkeshenkie gefeliciteerd met deze vangst .  Ik zit denk ik een 150 km bij je vandaan Bij mij staat 78.5 oost net boven de bomen . Ik ga het zeker nog beter uitrichten maar moet wachten op een nieuwe lnb houder. De oude is gebroken. Daar door is het moeilijker uit te richten.  Nog een vraag wat voor feedhorn gebruik je? Het is voor mijn een om bekende feedhorn die ik op de lnb zie ziitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi December 10 lijkt mij dat we dit onderwerp beter voort kunnen zetten in out of footprint ontvangst in het forum schotelpark

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt niet vaak voor dat het tijdens de sun outage het in Nederland mooi zonnig weer is. Het is vandaag dan ook een perfecte dag om de positie van een verborgen schotel te bepalen die onder een dakraam of achter het vensterraam geplaatst moet worden. Het mag dan geen getint glas zijn want daar komen de signalen niet doorheen.
Ook voor het verdekt opstellen op het balkon is het vandaag een ideale dag.

 

schotel op zolder.jpg

schotel op  zolder.jpg

schotel op zijn kopA1-A3.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 6 maanden later...

De sun outage komt er weer aan, het moment dat de zon precies achter de geostationaire satellieten op de Clarkebelt door draait. Behalve dat dit op een bepaald tijdstip verslechtering van de ontvangst geeft, is het een perfect hulpmiddel om de controleren of er geen signaalbelemmering is door gebouwen, bomen die wéér groter zijn gegroeid en andere mogelijke obstakels.
De sun outage verplaatst zich van 4 oktober op de Canarische eilanden tot 15 oktober in het noorden van Scandinavië.
Op de Canarische Eilanden is de verslechtering van de ontvangst reeds begonnen.
Wilt U nu ook controleren of een obstakel mogelijk een verslechtering van de ontvangst veroorzaakt, dan kunt U daarvoor de calculator van de zeer gewaardeerde wiskundige Jens T. Sætre gebruiken.

 

De sun outage vindt voor alle satellieten op dezelfde dag plaats. Dus of U het nu wilt controleren voor de Yamal 402 op 55 oost, de Astra 19,2 oost of de Hispasat op 30 west, dit vindt allemaal op dezelfde dag plaats. Alleen de tijdstippen verschillen.

Op bet bewuste tijdstip dat de zon precies achter de satelliet staat, kunt U controleren of er schaduw op de schotel valt van bomen, gebouwen e.d. Bij het kijken waar de zon (en dus ook de positie van de satelliet) precies staat, moet U wel uw ogen beschermen maar dat mag duidelijk zijn.

 

Dit is de calculator: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php
U vult de coördinaten in of gebruikt daarvoor de kaart waarbij U dubbelklikt waar de schotel staat.
Dan kiest U de satelliet en vervolgens ziet U bij "Peak Interference Local Time" op welk tijdstip de zon precies achter de satelliet staat. U kunt ook nog zien hoeveel de signaal ruisverhouding van de ontvangst zakt.

 

Tja, om van deze methode gebruik te maken, moet wel de zon schijnen en dat heb je vooral in Nederland niet altijd te voorspellen. U kunt daarom ook al enkele dagen eerder kijken aan de stand van de zon, waar de satelliet precies staat. Omdat de zon nu elke dag iets lager langs de hemel draait, is het dus wel zo, dat als U een aantal dagen eerder dan de sun outage kijkt, de zon nog wel iets hoger aan de hemel staat. Een boom zou dan nog net niet een schaduw op de schotel werpen maar tijdens de echte sun outage wel. Daar kunt U al wel rekening mee houden door enkele dagen achter elkaar te kijken tot welke hoogte de schaduw bijv. op de muur komt en hoeveel centimeter deze elke dag hoger komt. Zo kun je toch berekenen of de schaduw op de schotel zou vallen tijdens de sun outage terwijl de zon dan niet schijnt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...