Ga naar inhoud


wanneer volgende sun outage?


boudeman

Aanbevolen berichten


Beste boudeman

Ik heb even de tabel voor je meegestuurd.
De kolom achteraan die ik rood heb gemaakt betreft de Nederlandse tijden.
Er zijn twee dagen dat de zon nagenoeg helemaal achter de satelliet staat. Dat is 11 en 12 oktober om 11:45uur. Op 11 oktober staat de zon 0,16 graden hoger dan de satelliet, op 12 okt. staat de zon 0,22 graden lager dan de satelliet.
Je kunt beide dagen prima gebruiken maar omdat het in Nederland nogal eens bewolkt is, zou ik al eerder beginnen met kijken of de bomen geen schaduw werpen op je schotel. Kijk je de dagen er vóór, dan moet je er rekening mee houden dat de satelliet nog zo ongeveer een graadje hoger staat dan de satelliet zoals je in de één na laatste kolom kunt zien.
Je zit wat veiliger als je bijv. kijkt na 21 okt. De zon staat dan een heel klein beetje lager dan de satelliet. Hiermee weet je zeker dat je veilig zit met je schaduw waarneming.
Dit is een absoluut betrouwbare manier van controle of je schotel vrij zicht heeft op de satelliet. De apps op mobile telefoons kunnen soms redelijk wat afwijken.

Maar hou er rekening mee dat een boom elk jaar groeit en dat je met het snoeien een ruime marge moet nemen voor de komende jaren.
 

KLIK DE TABEL EVEN AAN

post-60869-0-47565000-1470418335_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het toch een vermelding waard? Ik heb bv héél hoge Canada bomen op een afstand van+- 50m en veronderstel dat je van zover geen schaduw vd zon duidelijk gaat kunnen vaststellen. Je kan vanachter je schotel kijken naar de maan of er geen obstakels in de weg staan. Ik vind alleen geen directe calculator wanneer de Az en El  overeenstemmen met een bepaalde sat.

Hier een voorbeeld na lang puzzelen.

http://hemel.waarnemen.com/applets/missiemaan.cgi?datum=datum&dag=04&mnd=06&jaar=2017&uur=20&min=35&loc=Utrecht%2C+NL&len=+++5.13&br=+52.09

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer zelf in Nederland al jaren of de bomen in de signaalweg niet te hoog worden. De schaduw is prima te zien op de schotel en ik heb al diverse keren de zaag in de bomen moeten zetten.
Met een goede zonnebril op kun je ook achter de schotel gaan staan en net onder de schotel door kijken of er geen takken in de weg zitten.
Je hoef ook maar een ogenblik naar de zon te kijken om te zien of takken in de weg hangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik ergens een vergelijkbare tabel vinden voor Astra 23.5 in midden Frankrijk?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat ik in maart en oktober op een zonnig eiland vertoef en in bomen van naar schatting 35/40m niet inkruip, dus op een bepaald ogenblik zal ik mijn schotel moeten vaarwel zeggen, maar wil voorbereid zijn. Thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het toch een vermelding waard? Ik heb bv héél hoge Canada bomen op een afstand van+- 50m en veronderstel dat je van zover geen schaduw vd zon duidelijk gaat kunnen vaststellen. Je kan vanachter je schotel kijken naar de maan of er geen obstakels in de weg staan. Ik vind alleen geen directe calculator wanneer de Az en El  overeenstemmen met een bepaalde sat.

Hier een voorbeeld na lang puzzelen.

http://hemel.waarnemen.com/applets/missiemaan.cgi?datum=datum&dag=04&mnd=06&jaar=2017&uur=20&min=35&loc=Utrecht%2C+NL&len=+++5.13&br=+52.09

Ik heb even Oldenzaal als referentiepunt genomen en op maandag 8/8 om 16u18 staat de Maan ongeveer 1 maandiameter boven Astra 2G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

1: Men neme een kettingzaag, en zaagt de onder verdacht staande boom om.

 

2:Is het beeld daarna goed, was het de boom.

3:Is er met de ontvangst niets veranderd gaat men terug naar stap 1.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...