Ga naar inhoud


DiSEqC motor calculator


putemmer

Aanbevolen berichten


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bij mij ging het nu juist om de waarde en richting "Azimuth angle on motor : "

 

Zover ik kan zien wordt dat bij dishpointer - "motorized" dze additionele informatie niet gegeven.

 

 

Bij mij doet die calculator ook niks, onder firefox in linux mint.

 

BTW: Is/was die 'azimuth angle on motor' niet hetzelfde als de azimuth die dishpointer/satlex uitrekent voor de azimuth van een satelliet in een vaste installatie?

Of zit ik er dan heel erg naast?

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je echt gaan omrekenen .

Gaaps geeft (gaf !! ) b.v. voor mijn locatie (51.84 / 5.85)  voor Astra 4 (4.8º E) een motor instelling van 0.8º W aan .

Die waarde vind je niet direct terug bij Dishpointer (of ik kijk niet verder dan mijn neus lang is )

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dan is de motor-azimuth hoek dus echt iets anders dan de 'gewone' azimuth-hoek, kennelijk. Dan weet ik dat ook weer.

 

Ik probeer te snappen waarom en hoe dat anders is, maar het lukt me nog niet erg.... :(

Hoe de draaiing van de motor-as de azimuth-richting van de schotel beïnvloedt: met een draaiing van 0,8 wordt een azimuthverschil van 1,34 bereikt? Ik probeer het me voor te stellen, waar dat dan van afhankelijk is, maar het gaat in ieder geval op dit moment boven mijn pet!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden al vaker gehad dat de site van Gaaps niet werkte of off-line was .

Daarom ooit een lijst gemaakt , wel met de 51.5 / 5.5 instelling .

Daar kwam voor Astra 4A 4.8º de motor instelling op 0.8W uit . (

De schaalverdeling van de motor komt alleen overeen als je rekent vanuit het middelpunt van de aarde .

Hoe je de fout correctie berekent weet ik ook niet , maar Gaaps is dan heel handig .

Om je een idee te geven hoe het verschil verloopt naar mate je verder naar het oosten of westen gaat , hier een deel van dat lijstje .

satelliet positie / motor instelling volgens Gaaps :

61 W / 71 W

30 W / 38.6 W

20 W / 27.8 W

15 W / 22.4 W

8 W / 14.8 W

4 W / 10.4 W

0.8 W / 6.9 W

 

2 E / 3.8 W

3.1 E / 2.7 W

4.8 E / 0.8 W

7 E / 1.6 E

9E / 3.8 E

10 E / 4.9 E

13 E / 8.2 E

16 E / 11.5 E

19.2 E / 15 E

33 E / 30 E

60 E / 58.6 E

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal wel iets te maken hebben met de motor-as (buis) die in een bepaalde hoek staat en dat ten opzichte van de longitude.

 

Met een diseqc motor maakt dat vandaag geen lor meer uit als de box usals aan boord heeft, 1x laten lopen tot aan de gewenste satelliet en het verschil is weggewerkt tussen "hoogste punt" in de clarke belt en de "nulpositie" op de motor, daarna de schotel uitrichten.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste putemmer

Ik wil het wel even voor je uitrekenen maar dan moet ik wel even de coördinaten van je weten tot op 2 decimalen en de satelliet waarop je wilt uitrichten.
Als je je coördinaten liever niet op dit forum zet, stuur ze me dan maar naar de pm.

 

Och, het is in heel Spanje vandaag een feestdag, dus ik heb er tijd voor.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@putemmer wil zijn schotel uitrichten op de 7 graden oost omdat die satelliet het meest zuidelijk ligt van hem. Ik heb zijn coördinaten ontvangen.
Ik heb de zaak uitgerekend en de correctie moet dan 1,083 graden oost zijn.
Als je dat afrond tot op 1 decimaal, dan kom je uit op 1,1e.

Trust kwam met de GAAPS-calculator uit 1,6 graden voor de 7e maar die woont minder oostelijk.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens zoeken op internet deze  http://www.eskerridge.com/bj/sat/bjdishcalc2.htm  tegen gekomen en geeft net als Gaaps de graden voor op de motor aan.

 

Gaaps geeft bij de uitkomst een - (minteken) voor de westelijke positie aan .

Bovenstaand programma doet dat ook maar bij de ingave moet je dat ook doen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had alleen mijn  lat/lon en 4.8 E ingevuld , uitkomst - 0.77 dus dat komt aardig overeen met 0.8 w

 

post-30993-0-15617300-1471287758_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@putemmer wil zijn schotel uitrichten op de 7 graden oost omdat die satelliet het meest zuidelijk ligt van hem. Ik heb zijn coördinaten ontvangen.

Ik heb de zaak uitgerekend en de correctie moet dan 1,083 graden oost zijn.

Als je dat afrond tot op 1 decimaal, dan kom je uit op 1,1e.

Trust kwam met de GAAPS-calculator uit 1,6 graden voor de 7e maar die woont minder oostelijk.

 

 

volgens http://www.eskerridge.com/bj/sat/bjdishcalc2.htm kom ik inderdaad uit op +1.08 dus 1.1 richting East :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

In bericht 18 gaf je aan dat jou locatie 51.84 / 5.85 is.
51.84 graden is 51 graden 50 minuten.
Waarom vul je nu in 51 graden 5 minuten?
Verder vul je onderaan in bij Longitude of Dish, degrees 5.5.
Je zit toch op 5.85 graden?
Hoe zit dat nu?

En beste putemmer, je ziet dat ik het ook zonder calculator kan uitrekenen en zelfs tot meer cijfers achter de komma.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...