Ga naar inhoud


DiSEqC motor calculator


putemmer

Aanbevolen berichten


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En beste putemmer, je ziet dat ik het ook zonder calculator kan uitrekenen en zelfs tot meer cijfers achter de komma.

 

Kan je ook aangeven hoe je dat uitrekent?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

In bericht 18 gaf je aan dat jou locatie 51.84 / 5.85 is.

51.84 graden is 51 graden 50 minuten.

Waarom vul je nu in 51 graden 5 minuten?

Verder vul je onderaan in bij Longitude of Dish, degrees 5.5.

Je zit toch op 5.85 graden?

Hoe zit dat nu?

 

En beste putemmer, je ziet dat ik het ook zonder calculator kan uitrekenen en zelfs tot meer cijfers achter de komma.

 

Op de ene site willen ze graden , de andere min. en sec. .

Is een beetje door elkaar gekomen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Dat is allemaal niet zo moeilijk.
Het verschil in graden tussen de satelliet en de locatie is bekend.
Ik reken dat om wat het afstandsverschil is aan de Clarkebelt.
De afstand tussen de locatie en de satelliet is op diverse calculators af te lezen.
Met de cosinus is dan de hoek uit te rekenen en dat gaat zonder problemen tot drie cijfers achter de komma.

In feite gaat het op dezelfde manier om de hoek tussen twee satellieten uit te rekenen vanaf een bepaald punt op aarde.

Zie de tekening in bericht 58: https://www.sat4all.com/forums/topic/353039-azimuthverschil/page-4

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje:

 

Dus ze noemen het motor azimuth angle, maar het is gewoon het hoekverschil tussen de satelliet en de imaginaire satelliet in het zuiden????

 

Ik had nou net uit het topic over azimuthverschil geleerd, dat de term azimuth eigenlijk slaat op de richting langs de aardkromming, zeg maar de richting naar de evenaar.

En dat die dus anders is dan de richting in de ruimte (naar de clarke belt).

Anders was immers de azimuth waarde van dishpointer of satlex de goede waarde geweest.....

 

Vreemd dat ze wel de term azimuth gebruiken voor de motor azimuth, terwijl dat dus naar mijn idee geen azimuth waarde is in de ware betekenis van dat woord....

 

 

Als ik eens tijd over heb, zal ik eens kijken of ik een en ander in een spreadsheet kan zetten.

Het is toch te gek, dat dit soort dingen iedere keer met gebruik van meerdere calculators berekend moet worden...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Ik begin er de laatste tijd steeds meer achter te komen dat allerlei soorten calculators op satellietgebied allemaal andere waardes geven.
De vraag is nu welke klopt en welke niet.
Omdat @trust de Gaaps-waarde van zijn schotelpositie genoteerd had toen die calculator nog werkte, het ik berekeningen op verschillende manieren uitgevoerd vanaf locatie Trust naar de 4,8e Astra 4 (Sirius)

GAAPS..........= 0,8
Ir.Vogels........= 0.90
Sprietje..........= 1,15
BJ-calculator = 1,16

Nog even voor de duidelijkheid, Ir.Vogels gebruikt het azimuthverschil en vermenigvuldigd dit met de cosinus van de elevatie.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@hvdh:

 

Ah, interessant. Dit ziet eruit als een flink complete calculator!

 

Het lijkt erop dat de waarde waarnaar we hier zoeken (het hoekverschil t.o.v. imaginaire zuidelijke satelliet) hier staat bij "Hour Angle"?

 

Ik vraag me wel meteen af wat dan de waarde bij "Local Hour" zou betekenen (bijna dezelfde waarde), waar zou dat op slaan?

 

Het ziet eruit alsof je goed moet uitzoeken, wat welke waarde precies betekent...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is inderdaad "Hour Angle" wat de schaalverdeling op een DiSEqC motor aangeeft.

Voor Trust's locatie komt Hour Angle -75° uit op een satelliet longitude van ca. 75,5° Oost, wat in mijn ervaring wel klopt als uiterste van een Moteck.

Wat "Local Hour" precies voorstelt is weet ik ook niet, die is in bovenstaand geval ca. -70°.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...