Ga naar inhoud


Conflict tussen schotel en UPC tuner


T90user

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Nog net voor het weekend kreeg ik mijn UPC installatiepakket binnen. Heel mooi en leuk, maar ik kwam er na installatie achter dat enigerlei vorm van contact tussen de schotel (T90) en de Ziggo (Pace) tuner een fenominale bromtoon oplevert. En dat is niet alleen bij de TV maar ook bij de radio. Zodra ik de analoge FM stekker (coax) in de tuner steek wordt de audio van de sat ontvanger ongenietbaar.

 

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om twee verschillende ontvangers, bij de TV is het een moderne HD ontvanger en bij de radio een oude Maxplus 2100 (dus SD) ontvanger. Bij de TV hangt ie aan een 16 ingangs Atemio switch, aan de radio aan een 4 ingangs SAB switch. Beide wel aan dezelfde T90 schotel die op zich goed geaard is (maar wel qua voet, niet elke LNB-behuizing apart).

 

Omdat het om de aanrakingen van de mantels gaat en niet om de sat ontvangers zelf ben ik een beetje in dubio inzake de vraag waar te beginnen. Geen van de apparaten kent een randaarde, en gegeven het feit dat de bromtoon ontstaat bij het aangesloten zijn van beide bronnen tegelijk of nu via scart bij de TV of via de coax kabel en cinch kabel van de audio apparatuur lijkt het alsof er iets ontstaat tussen de beide mantels van de schotel en de kabel die dat brommen veroorzaakt.

 

Heeft iemand misschien een tip wat te doen? Zelf dacht ik dat ik misschien iets aan een extra binnenhuis-aarding van de kabels die van de schotels komen moest proberen maar het leek me slim eerst even te vragen of iemand dit fenomeen kent en er wellicht een andere oplossing voor kent. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik elke LNB kabel op het dak van een aardlijntje naar de hoofdaarde zou moeten aansluiten maar dat lijkt me een enorm gepriegel omdat ik in totaal maar liefst 4 DiSEqC switches heb en dus een hoop LNB's met twee of vier uitgangen die dan wellicht allemaal een aarddraadje nodig hebben (of wellicht is 1 per LNB voldoende omdat de mantels naar ik aanneem electrisch aan elkaar verbonden zijn). Of zou het aarden van elk van de 4 switches de meest voor de hand liggende oplossing zijn? Daarbij moet wel gezegd dat mijn aarde op het dak naar een rod in de tuin gaat dus geen verbinding heeft met het aardnet van de woning. Ik zou het enorm jammer vinden als ik niet schotel en kabel allebei gelijktijdig aan de tuner en aan de tv aangesloten zou kunnen hebben want beide bieden zenders waar ik graag naar luister of kijk.

aangepast door T90user
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Beste T90 user,

 

Te oordelen aan je omschrijving heb je met je bekabeling een aardlus geconstrueerd.

Het netfilter van een van de toestellen wordt via een signaalkabel geaard.

Tot zover mogelijk alle toestellen via een geaarde snoercentrale aansluiten.

Eventueel extra aardkabels tussen de verschillende apparaten aanleggen, maar in ieder geval zoveel mogelijk geaarde aansluit snoeren en geaarde contactdozen gebruiken, die allemaal op een en dezelfde wandcontactdoos zijn aangesloten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor je antwoord Cees, maar zou je het erg vinden om voor mij een beetje Jip en Janneke taal te gebruiken? Ik weet natuurlijk wat een geaard stopcontact is maar geen van de apparaten kent een geaarde stekker dus dat kun je niet bedoelen.Een geaarde stekker aan een twee aderig snoer heeft uiteraard geen enkele zin dus het zal om iets externs moeten gaan.  

Om heel eerlijk te zijn, ik heb er geen idee van wat met dat in het achterhoofd een "geaarde snoercentrale" is, ik ken alleen geaarde stopcontacten. En ja, de satontvanger en de Ziggo ontvanger zitten op hetzelfde stopcontact maar ze kennen zoals gezegd beide geen randaarde (ik geloof trouwens niet dat ik ooit een satontvanger met randaarde-stekker heb gezien of ik moet wel heel ver in de tijd teruggaan misschien). Kortom: wellicht gaf je heel bruikbaar advies maar ik heb een nadere (praktische) uitleg daarvan nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het moet zoeken in de aansluiting, scart bij de TV of via de coax kabel en cinch kabel van de audio apparatuur

audio kabels vervangen ,scart kabels vervangen, kun je een foto maken van de aan sluitingen

aangepast door satencom

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het moet zoeken in de aansluiting, scart bij de TV of via de coax kabel en cinch kabel van de audio apparatuur

audio kabels vervangen ,scart kabels vervangen, kun je een foto maken van de aan sluitingen

 

Dank je, maar dat heb ik al gedaan, ik heb hier enkele professionele kwaliteit Scart- en cinch kabels liggen dus daar hoeven we de fout niet te zoeken. Ik wil best foto's maken maar dat zegt niet veel: je ziet dan een Ziggo ontvanger en een sat ontvanger elk met een eigen scart kabel naar de tv. De Ziggo ontvanger met een kabeltje dat door UPC is aangelegd en de sat ontvanger met een kabel die van het dak (de schotel) komt. Daar is verder niets aan te zien.

 

Misschien wel iets om op te merken: in de radio tuner-versterker zat nog de voormalige UPC kabel (ik had tot een aantal jaren geleden UPC dus daar kwam toen analoge radio door via de kabel) gestoken. Maar toen mijn abo jaren geleden ophield kwam daar alleen radio met flinke ruis door omdat onze kabelaansluiting buiten in het UPC-kastje voor ons huis werd afgesloten. Ik had naar nu blijkt nooit de moeite genomen om dat kabel-antennekabeltje uit de radio te verwijderen. Ik zette er als nieuwe tuner een oude satontvanger met cinch aansluiting via de AUX-ingang bovenop. Het opmerkelijke: ik werd er feitelijk attent op dat Ziggo de kabel weer aansloot doordat ik ineens niet meer via de satontvanger naar radioprogramma's kon luisteren vanwege die brom storing die ineens ontstond!  Officieel zou ik pas vanaf 21 november aangesloten worden maar doordat dat luide brommen opeens te horen was wist ik dat de kabel vanaf dat moment actief was geworden. Dat was al ruim een week geleden toen ik nog geen installatie pakket van Ziggo in huis had maar wel alvast analoge radio.

 

Ergo: voorheen (een aantal jaren geleden) toen UPC de kabel beheerde was er nog geen sprake van een conflict tussen kabel en schotel, nu wel. En dus alleen als die kabel daadwerkelijk door Ziggo in dat kabelkastje heeft aangesloten, daarvoor nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je alles op elkaar te staan, ik zou de Ziggo decoder even uit de buurt zetten,en de

antenne kabel niet te dicht in buurt van schotel ontvanger

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je alles op elkaar te staan, ik zou de Ziggo decoder even uit de buurt zetten,en de

antenne kabel niet te dicht in buurt van schotel ontvanger

 

Sorry, ook dat klopt niet. De beide apparaten staan op een maximale afstand van elkaar, de sat ontvanger op twee planken lager dan de TV, de Ziggo ontvanger op een plank erboven. Verder uit elkaar gaat niet vanwege de lengte van de scart kabels. Bovendien is er in het geval van de radio slechts sprake van alleen een sat ontvanger die met cinch kabels aan de tuner-versterker hangt. De storingen gaan echt niet door de lucht maar door de aanraking van de mantels van de kabels.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou kunnen beginnen alle antenne aansluitingen (de buitenkant van de stekkers) met een losse aarddraad met elkaar te verbinden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen beginnen alle antenne aansluitingen (de buitenkant van de stekkers) met een losse aarddraad met elkaar te verbinden.

 

Daar dacht ik aan, maar ik bedacht me ook dat in dat UPC-Ziggo kastje dat hier toevallig net tegen onze eigen gevel staat voor zover ik weet ook een volledige aarding van alle coax kabels die in de huizen naar binnen gaan kent. Dus als Jan Leek zou ik denken dat zo'n goed geaarde kabel die dan in hetzelfde toestel wordt gestoken als een kabel van mijn schotelantenne daardoor ook de mantel van de schotelantenne aardt. En feitelijk zelfs het hele chassis van mijn ontvanger. Of maak ik daarbij een denkfout?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, die kabels zijn geaard, maar op je abonnee overgave punt zit in principe een galvanische scheiding.

Die zou er voor moeten zorgen dat er op die plek geen aardlus kan ontstaan.

 

Een aardlus ontstaat wanneer er potentiaal verschillen tussen de verschillende ontvangers worden vereffend door signaal kabels.

Het is dus zaak die potentiaal verschillen via aparte kabels te vereffenen, bijvoorbeeld door alle antenne pluggen op hetzelfde potentiaal te brengen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik ga dat proberen, het is een beetje een klus want de meterkast waar de aardleiding loopt zit heel ver weg van de sat ontvanger en nog verder weg van de aan de radio verbonden sat ontvanger. Er moeten ook gaten door de huiskamervloer en de kelder geboord worden voor die aardingsdraad, dat gaat even duren.

 

Wat ik me wel afvraag: waarom denk je dat die ooit door UPC aangelegde kabel nooit bromstoringen gaf toen ik eerder UPC abonnee was (ik had toen ook al een sat ontvanger op dezelfde manier aan de TV verbonden) helemaal geen bromstoringen gaf? Kennelijk heeft Ziggo iets gedaan dat UPC voorheen niet deed.

 

Overigens, door de bromstoring die ineens ontstond wist ik vorige week dat Ziggo het signaal naar onze woning had aangezet. Maar dat kan ik dan nog wel plaatsen omdat ik weet dat het gewoon fysieke stekkertjes zijn die in die doos buiten vast- en losgekoppeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hoeft niet de aardleiding aan de ontvanger te bevestigen, maar je moet het potentieaalverschil tussen de verschillende kastjes vereffenen.

 

Dat gebeurt op dit moment via de signaal kabels.

Daarom gewoon met een dikke draad de antenne pluggen(massa) met elkaar verbinden.

Die verbindingskabel kan je eventueel daarna aarden, maar dit is niet noodzakelijk.

 

Het gebruik van scart verbindingen is niet meer van deze tijd, daar zit een deel van je probleem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dat klinkt heel simpel. Maar ik zal wel enorm dom zijn maar is dat niet wat het metalen chassis van mijn toestel doet (ik spreek nu even van de stereo receiver) waar de mantel van de antenneingang met daarin de Ziggo-kabel net zo'n direct contact mee maakt als de mantel van de cinch kabel waarmee de sat ontvanger aan de receiver verbonden is?  Of moet ik dat zien als een "te laat" moment?

 

Enfin, ik ga het proberen, dat is wel heel simpel uitvoerbaar als ik wat bruikbare klemmetjes kan vinden, en ik meld me daarna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussenberichtje.

 

Ik vond nog niet direct een snelle manier vinden om de beide coax kabel mantels met elkaar te verbinden, dus als eerste stap probeerde ik gewoon om de sat kabel tegen de mantel van de Ziggo kabel te houden. Maar dat leverde geen enkele bromstoring op, niet bij de tv en ook niet bij de stereo combinatie. Evenmin veroorzaakten de satelliet ontvangers zonder dat er een coax kabel naar het dak aan verbonden zijn bromstoringen op TV or receiver bij het luisteren naar Ziggo signalen.

 

Maar ik heb meer te melden. toen ik min of meer bij toeval met mijn arm tegen het metalen splittertje van Ziggo kam kreeg ik duidelijk iets wat je minstens als een "statische lading" kunt betitelen. Je kent dat gevoel wel, iets wat lijkt op een felle prik. Maar anders dan bij een statsiche lading die zich dan ontlaadt en niet meer verder prikt blijft dat Ziggo gebeuren wel prikken. En let op: er zit niets aan dat gebeuren vast behalve de Ziggo tv-tuner met mijn TV (zonder sat receiver) aan de ene aansluiting en mijn computergebeuren aan de andere. Waardoor ik me afvraag of er iets van spanning op de behuizing van de Ziggo kabel lijn kan zitten.

 

Maar goed, dat is niet de enige ontdekking. Aan de stereo receiver kant had ik evenmin een brom als ik de sat-coax kabel  tegen de analoge Ziggo kabel hield. Maar ik merkte wel dat ik, toen ik de satkabel weer terug in mijn maxplusje wilde steken ik ook daarvandaan (van de metalen bovenkant van de ontvanger om precies te zijn) een statische prik voelde. Iets wat ik overigens wel herken omdat ik dat in mijn wedrkkamer waar alle satkabels samen komen ook wel tegenkom. Geen forse voltages o.i.d. maar wel een irritant en verontrustend prikje.

 

Als dat alles nu alleen bij de sat appartuur plaatsvond dan zou de conclusie heel simpel zijn: gewoon alles wat je aan mantels vindt aarden. Maar het gegeven dat ook de Ziggo leiding zonder dat het in contact is met iets op sat gebied ook van dat soort dingen last heeft verwart me. Kan het zijn dat wat ik voel primair door Ziggo binnengebracht wordt? Misschien moet ik nog vermelden  dat onze wijk er bekend om staat dat er allerlei onbekende magnetische lijnen of velden lopen, de Nuon heeft een jaar of tien geleden eens een heel huis in een straat achter ons zo'n beetje helemaal uitgekleed om onverklaarbare elektrische storingen te vinden, zonder bevredigend resultaat voor zover ik weet. Dus als het daar iets mee van doen heeft kan het zijn dat er nooit een oplossing komt.

 

Ik ga eerst nog even zoeken naar klemmen en verbindingskabel om uit te voeren wat je me aanraadde, maar vraag me toch af of het probleem niet omvangrijker is dan waarvan ik tot dusver uitging.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In elk toestel zit een netfilter, 2 condensatoren van het chasis naar de fase en nul aansluiting van het lichtnet.

 

Daardoor staat er bij een niet geaard chassis altijd ongeveer 110 Volt op het chassisbehuizing t.o.v de aardleiding.

Het is echter een hoogohmige spanningsbron, bij een kleine belasting zal de spanning naar 0 Volt gaan.

Wanneer je 2 toestellen via een signaalkabel met elkaar verbindt en een van die toestellen is geaard, bijvoorbeeld via een antennekabel, zal deze geringe stroom over de mantel van de signaalkabel lopen.

 

Bij een asymmetrische audio kabel zal dit tot brom in het geluid kunnen leiden.

 

Het kan zijn dat je ziggo kabel, die via het abonnee overname punt normaal galvanisch gescheiden is, toch aan aarde ligt.

Daardoor kan het gebeuren dat de netfilter aardstroom over je signaal kabel gaat lopen en op die manier geaard wordt.

 

Bij digitale verbindingen, bijvoorbeeld de HDMI kabel zal je geen last hebben van de mantelstromen op de signaal kabel.

 

Daarom altijd al je apparaten, waarvan je ook de signaal leidingen met elkaar verbindt, zoveel mogelijk op hetzelfde stopcontact en arde aansluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...