Ga naar inhoud


Kan ik mijn Bluetooth wirekess keyboard met mijn ET9500 gebruiken?


T90user

Aanbevolen berichten

Het is alweer een hele tijd dat ik bij een webshop ook een wireless keyboard mee liet komen. Zo'n klein "Made in China' dingetje met een "User manual" die je alleen met een microscoop kunt lezen, formaat 1 velletje wc-papier, met aan de ene kant Windows en aan de andere MAC instructies.

 

Ik heb hier nog een Bluetooth USB stekkertje liggen dat prima werkt met een oplaadbaar Logitech draadloos keyboard waardoor ik weet dat die in elk geval functioneel is.

 

De vraag waar ik echter mee zit: hoe krijg ik mijn Xtrend ET 9500 (of desnoods ET 9000 want die heb ik ook) zo ver dat ie dat draadloze keyboard accepteert? Het lijkt me een simpeler manier om bijvoorbeeld gewoon even een zendernaampje aan te passen in de settings zonder dat ik er nu meteen een computerprogramma op los moet laten.

 

Normaliter gebruik ik OpenATV maar op dit moment loopt een apparaat op OpenPli. Weet iemand misschien wat ik in een van die beide operating systems moet instellen zodat dat toetsenbordje in combinatie met mijn sat ontvanger gebruikt kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank je Sjaak, voor deze informatie. Eerlijk gezegd ben ik niet zo erg thuis in dit soort dingen, ik had ooit heel lang geleden eens een "dongle" , een heel fors vierkant blok bij een of andere apparaat dat alleen werkte als dat aan een oude lange compoort daarvan hing maar dat is misschien wel 25 jaar geleden. Het Bluetooth dingetje dat nu aan mijn USB stekker hangt is van Logitech en is misschien een halve cm dik of zo. Maar ik neem niet aan dat je dat onder een dongle verstaat? Of wel soms?

 

Ik zal er eens mee stoeien en dat menu opzoeken (ik werk standaard met OpenATV maar heb toevallig zopas een exemplaar met OpenPli erbij gekocht). Mocht er nog iets zijn m.b.t. de gelijkenissen of verschillen tussen dongle en USB Bluetooth stekker hoor ik het graag. Ik kan wel gaan googlen maar meestal kom ik dan in hoofdzaak op antwoorden uit die niet echt betrekking hebben op het probleem waarmee ik zit of ze zijn zo verwoord dat het me nog niets zegt omdat ik daar te weinig kennis over heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dank je. Ik wil de mijne wel fotograferen maar heel in het kort gezegd: als je het metaaldeel aan het richeltje waar bij jou een pijltje opstaat aan elkaar plakt en alles wat ertussen zit weglaat heb je de mijne :-)  Kortom, ik mag aannemen dat wat ik als Bluetooth USB aansluiting aanschafte dus een "dongle" is?  Het verbaast me een beetje omdat ik destijds het begrip "dongle" leerde kennen als iets wat zou voorkomen dat onbevoegden (dus mensen die het niet legaal hadden gekocht) bepaalde software zouden gebruiken. Een hardwarematige softwarebescherming dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Sorry voor de vertraging in mijn reactie. Mijn wireless keyboard heeft geen enkele externe aansluiting. Alleen aan de achterkant een aan/uit knop en een verzonken plastic "connect" toets. Op het internet gezocht vond ik hem al gauw terug:

 

http://www.geekbuying.com/item/BK3001-Universal-Wireless-Bluetooth-Keyboard-For-MAC---Windows-OS-Tablet-PC---Black-347356.html

 

Overigens zijn er kennelijk allerlei variaties, ik vind bijvoorbeeld op YouTube een beschrijving van de BK-3001BA en op een andere website een exemplaar dat wellicht later kwam en met nadruk op de doos heeft staan dat er drie modellen genaamd BK3001, BK3002, BK3012 zijn. En dat er in elk geval één type is waarvan op de doos nog extra linksboven staat dat ie "bluetooth" is en op 2,4 GHz werkt  (dat ontbreekt op mijn doos maar of dat iets zegt betwijfel ik.

 

In elk geval heeft men het bij beschrijvingen omtrent gebruik doorgaans over de Apple Mac (hoewel hij ook voor Windows geschikt is) en/of over gebruik van dit ding in combinatie met een i-Pad of tablet.

 

Een andere omschrijving vond ik hier:

https://shinytechblog.wordpress.com/2012/04/14/bk3001-apple-wireless-keyboard-clone-unboxing-review/

maar zoals ik al zei, de doos heeft linksboven dat extra bluetooth en 2.4 GHz extra erop staan dus ik weet niet of het toetsenbord dezelfde is als die ik met de eerstgenoemde link aanduidde.

 

Omdat overal toch wel duidelijk staat dat het met elk bedenkbaar Bluetooth apparaat zou moeten werken nam ik aan dat dat dus ook voor mijn sat ontvanger ging maar tot dusver ben ik de weg behoorlijk kwijt. Is er een soort "for dummies" uitleg over hoe ik hier te werk zou moeten gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de tip, zelf was ik dat nog nergens tegengekomen, blij dat je dat vond.

 

Overigens bedacht ik me dat aangezien ik zo'n toetsenbord alleen maar denk te gebruiken voor het snel kunnen aanpassen van de settings zonder met PC te werken dat ik het wellicht veel te moeilijk maak en erwaarschijnlijk ook wel een gewoon USB toetsenbord met kabel aan kan hangen? De ontvanger staat gewoon op mijn bureau, dus een ongemak vormt het niet.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, buiten de sat ontvanger heb ik niet veel wat zo'n keyboard kan gebruiken (ik kocht zojuist een monitor uit 2010 als flatscreen, je weet wel, zo'n ding dat in ziekenhuizen en weet ik waar verder hangt dus zonder enigerlei functies anders dan monitor spelen) en verder doe ik ook niet aan smartphoning en meer van dat goeds. Ik kijk eerst eens of ik met een USB bekabeld toetsenbord voldoende uit de voeten kan maar dit is in elk geval een goede tip om in het achterhoofd te houden.

Iedereen heel Fijne Paasdagen gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...