Ga naar inhoud


network shares toevoegen via mtab


hels

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb nu 3 receivers (XT4000, XT7000 en een VU+). Het toevoegen van network mounts via het menu is "redelijk omslachtig" (zeker op 3 receivers).  Daarom heb ik eens gekeken of ik dit op Linux nivo kon doen via mtab oid. Hier staat weleens waar de data maar aanpassen is niet mogelijk (weet niet waarom; ben ingelogged als root). Heb jij een tip/idee hoe dit te realiseren?

 

Ik heb gezocht in Sat4All, OpenPli en WWW maar kan het niet vinden .

 

Groet, henk

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Hels,

neem je op één receiver op of op alle drie?

Of zelfs een externe linux oplossing zoals een NAS of Linux server?

dat bepaald enigermate de insteek c.q. invalshoek van een eenvoudige oplossing voor het aanmaken van een mount op de machines

 

p.s. met mtab heb ik zelf nooit gewerkt maar wel met fstab in de oudere enigma images op receivers

en tegenwoordig middels het autonetwork

 

 

 

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op alle drie receivers een (CIFS) mount gemaakt naar een externe harde schijf die aan een 'gewone' Linux server in mijn netwerk hangt. 

Deze mount is de vervanging voor de HDD  (lrwxrwxrwx    1 root     root            22 Jun 14 14:12 hdd -> /media/net/ExternalHDD) en daar neem ik dus op op en kan ik kijken.

Voordeel: ik kan op een willekeurige ontvanger opnemen en op een willekeurige ontvanger kijken.

 

In de fstab staat de informatie van mijn CIFS mount niet. In de mtab file wel ...

 

 

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt een beetje aan je image.

 

Kijk eens in /etc/enigma2/automounts.xml, daar staan de door enigma gemounte shares

 

Je kunt op linux nivo an de slag met /etc/fstab of de automounter (autofs)

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk waar je de mount aanmaakt is wel een punt, want als de server / NAS eens niet draait zal een mount per fstab je systeem receiver kunnen doen crashen.

Er zijn mensen die de Server/NAS wegens stroombesparingen ook in deepsleep laten gaan.

 

Ik heb jaren met fstab gewerkt omdat het een heel simpel zinnetje toevoegen betekend ( met DCC_E2 ) en dus ben je heel erg snel klaar met die mount

Maar het mounten middels Auto.network is eenmaal ingericht ook snel te kopieren voor dat doel op de receivers die je hebt staan.

Ik zou zelf echter NFS kiezen (vers4) dan heb je de Rechten per bestand al voorkomen .

aangepast door Tonskidutch
apparaat

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tip van fbouman (toevoegen aan /etc/enigma2/automounts.xml) werkte perfect !!!

Dank, dit scheelt volgende weer een boel gehannes met het invoeren via de afstandbediening 🙂

Groet, Henk

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gewoon een CIFS mount op al mijn receivers. NAS gaat nooit uit en ook niet in slaap. Draait al 6 jaar perfect. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan allebei CIFS of NFS

ik heb zelf gewoon betere ervaringen met NFS op mijn NAS en dat ligt ook aan de nieuwe samba versies die tussendoor in de images zijn opgenomen nadat SMB 1.0 verdween uit veiligheidsoverwegingen, waarmee toch veel mensen problemen hadden. Dat probleem doet zich niet voor met NFS.

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...