Ga naar inhoud


signaalsterkte ?


lindberg

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

gisteren de lnb vervangen,deze keer door een monoblock speciaal voor 80 cm schotel daar waar de

oude lnb voor 60 cm schotels was...de hele zaak opnieuw moeten richten dus.( ik heb een 78 cm schotel)

ik heb het pootje waar de lnb mee vastzit ( n.a.v. berichten in de fora ) ook veranderd van rechts naar links van achteren gezien

maar nu wat ik niet begrijp : wanneer ik in de signaalzoeker kijk naar het signaal van bijv astra 23.5 dan

staat daar als signaalsterkte 99 % , en bij astra 19,2 staat wat minder 0ngv 88 %.

echter wanneer ik dan door de zenders blader/zapp, staat in de infobalk bij elke 23.5 zender maximaal

75 % ...bij de 19.2 zenders staat ongeveer het zelfde als in de signaalzoeker.

75% en meestal minder vind ik aan de lage kant , met name als het regent krijg je dan al snel beeldverlies.

moet de Lnb dan toch anders omzitten ???

 

greetz Lindie.

 

live long and prosper !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste lindberg

Een schotel die jij een schotel van 78cm noemt is een schotel van 70cm omdat je de breedte van een schotel moet nemen en niet de hoogte.
Een duo-lnb voor een schotel van 60cm past beter op een schotel van 70cm dan een duo-lnb voor een schotel van 80cm.

Verder is de signaalsterkte (de bovenste balk) niet zo belangrijk, het gaat om de signaalkwaliteit, de onderste balk.
Wat je wel aan de balk van de signaalsterkte kunt zien is of dat je de F-connectors goed op de coaxkabel hebt aangesloten.
Is er bijv. geen goede verbinding tussen de manteldraadjes en de F-connector, dan zal de signaalsterkte nul of hooguit 2% aan geven en krijgt de lnb geen voeding. Dan is de signaalkwaliteit natuurlijk ook bijna nul.

Het is wel goed om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten zoals je hebt gedaan omdat de lnb dan de maximale versterking krijgt van de zwakke Astra 23,5.
Heb je de duo-lnb wel op de juiste schuinte ingesteld? De schuinte is afhankelijk van de locatie waar je zit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

dank voor je uitleg...de lnb zit recht in de houder, de vorige lnb had ik wel schuin in de houder zitten ,ik

dacht dat dat bij deze lnb niet nodig was...omdat ie "speciaal " voor deze schotel was...

 

nu in de signaalzoeker zie ik 2 balken : de bovenste balk staat SNR voor, die geeft boven de balk een percentage

en aan de rechterkant staat ook een getal ( boven de balk staat nu 85 en rechts naast de balk staat 15 )

de onderste balk waar BER bij staat , laat helemaal geen waarde zien !!

ik weet dus niet precies wat je bedoeld,of er is iets goed mis bij mij...

enig idee naar welke kant de schuinte op moet ?

 

thanx en greetz

 

Lindie.

live long and prosper !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...