Ga naar inhoud


Scheuren in magnetrongat repareren


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Magnetron vonkt. Micaplaatje verwijderd toont scheuren in de hoeken. Zie de foto's.

Het lijkt alsof de magnetronenergie een soort snijbrander is die die scheuren steeds groter maakt.

 

De vraag is: kan je dat repareren?

Moet je dat weer dichtlassen, of kan je er een raampje of zoiets om heen maken en vastzetten met bv puntlassen. Misschien een half raampje die in de doordrukking past?

 

In het bijzonder het gebeuren rond zo'n gat, wat mag wel en wat moet niet... dat lijkt me nou echt iets voor mensen die met satelliet werken.

LNB's gebruiken toch dezelfde principes?

post-76685-0-25151300-1499965355_thumb.jpg

post-76685-0-76192800-1499965413_thumb.jpg

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Geen moeite meer aan besteden.

Denk aan de veiligheid voor jezelf en anderen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens ceesv; ik heb hem maar afgeschreven.

Desalniettemin zouik graag antwoord op mijn vraag willen hebben. Het is meer vanwege technisch/wetenschappelijke nieuwsgierigheid.

Nu hij toch al afgeschreven is kan ik er eventueel een reparatiepoging op wagen.

Ik doe de moeite en jullie leveren het verstand ;)

Eigenlijk wil ik ook wel graag weten wat die energie allemaal doet in die hoek, waardoor hij zich er in vreet.

De scheuren lopen precies langs de diagonalen...

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit het Klysteron komt ongeveer 1 Kw. aan HF energie.

Wanneer er een isolatie probleem is, zal er een kruipstroom ontstaan, met hoge stromen, welke dit soort scheuren kan veroorzaken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

Wat voor soort 'isolatieprobleem'? Als de de ovenwand ergens ongewenst contact maakt zal er toch gauw een zekering uitspringen, of rook uit het machien komen.

Ik heb wel rook gezien, maar alleen uit die scheur.

 

Je kan met 'isolatieprobleem' ook bedoelen dat die HF energie niet allemaal door het gat gaat. Door de scheur kloppen de afmetingen niet meer. Ik kan me voorstellen dat er dan steeds meer (verlies-)stroom rond dat gat gaat lopen. Je kan zien dat daar energie verstookt wordt in die hoeken. Het flitst en rookt.

Zo bezien is het 'isolatieprobleem' dus niet de oorzaak, maar het gevolg van de scheur.

 

Mag ik aannemen dat ook bij een gezond gat er kruipstromen zijn, en dat die in de hoeken het grootst is?

En dat de hoeken dus altijd de kwetsbaarste plek zijn?

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat komt door de wervelstromen rond het gat

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lassen alleen als je het kan, flinter dun materiaal en daar zit ook de oorzaak, ooit repareerde we dit met een soort kettingschakeltjes, de angst kreten zijn hier niet op van toepassing, valt allemaal binnen de afgeschermde ruimte, lekkage is niet aan de orde, niets er aan doen gaat ook niet zal blijven vonken, echter beste advies weggooien, heeft zijn tijd gehad.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkvd1

Laste je dan zo'n kettingschakeltje gewoon over de scheur? Of moet ik denken aan een verend klemmetje?

Graag wat meer details over die methode van vroeger - ik heb er in de verste verte nog nooit van gehoord!

 

Gaat elke magnetron op den duur zulke scheuren geven?

Deze heeft naar schatting zo'n 30.000 a 50.000 kopjes thee/koffie opgewarmd. Dus 500 - 800 magnetron uren.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...